Wist je dat er per dag 333 miljard emails verzonden worden? Dat zijn 333.000.000.000 emails. Met 9 nullen. Dat is nogal wat. Nou is het gelukkig niet zo dat al deze mailtjes ook bij iedereen ter wereld terechtkomen, pfoe 😅. Niettemin krijgen we allemaal heel veel mail binnen. Dus wanneer jíj een mailing doet, wil je wel dat je mail doet wat ‘ie moet doen.
Wist je dat email de sleutel is tot het verhogen van je omzet? Natuurlijk weet je dat. Maar maak je ook optimaal gebruik van de absolute kracht van email? Wanneer de omzet via jouw online marketing nog niet is zoals je wil, dan kan dat allerlei redenen hebben. De juiste inzet van email is vrijwel altijd één van de redenen.
Grofweg komt het hierop neer:
- je mailt niet want je hebt geen email-lijst
- je mailt niet want je bent zuinig op je lijst
- je mailt wel maar gaat te snel op jouw doel af
- je mailt wel maar er is iets anders aan de hand
Ik ga er punt voor punt op in. Het één zal wat meer herkenbaar zijn voor je dan het ander. op in wat het succes van goed email marketing bepaalt.
De customer journey en email marketing
Email gebruik je om de Brug van Vertrouwen te bouwen. Het marketing- en salesproces is de zorgvuldige route die jouw potentiële klant van A naar B brengt. Beter bekend als de customer journey of de klantreis 🙂.
Jouw potentiële klant heeft tijd nodig om jou te leren vertrouwen. Aan jou de uitdaging om die customer journey te optimaliseren. Dat doe je door precies het goede moment (tijd) waardevolle informatie (bijdrage aan vertrouwen) aan je potentiële klant te bieden. Dat noem ik de Brug van Vertrouwen bouwen en daarom werken wij met een framework hiervoor. Email is hierin je powertool.
Optie 1: Je mailt niet want je hebt geen email-lijst
Oh dear, you’re in trouble. De Amerikanen zeggen ook “the money is in the list”. Waarmee ze bedoelen: je omzet haal je uit de communicatie met de mensen op je email-lijst. Heb je geen lijst, dan is dit het eerste wat je nu moet gaan aanleggen. Bedenk een simpele weggever, zet ‘m op je website en vraag in ruil een voornaam en emailadres. Het is echt niet moeilijk en als je kort hulp wil dan vraag je bij mij een gratis adviesgesprek aan (zie helemaal onderaan dit blog). Ik help je direct aan een goede leadmagneet (want dat moet die weggever zijn). Doe ik vrijwel dagelijks en is voor mij niet zo moeilijk, bovendien help ik je graag.
🎯 Conclusie: maak die weggever en ga een lijst aanleggen! 🎁
Optie 2: Je mailt niet want je bent zuinig op je lijst
Als je je hierin herkent … dan lijk je misschien wel op mij. Ik had allerlei redenen om niet te mailen. SMOESJES! Ik durfde gewoon niet. Ik ben maar gewoon eerlijk tegen je, ik durfde niet te mailen, bang dat er mensen van de lijst af zouden gaan. De lijst die ik zo zorgvuldig had opgebouwd. Ik was zo trots op de aantallen. Die eerste 100. Toen de eerste 1.000. En dan gaan mailen? En die aantallen weer vaarwel zwaaien? No way!
Toen ik wel begon te mailen, hielden we de ‘unsubscribe-rate’ goed in de gaten. Direct na het versturen van de mail gingen de teller “haal mij van die lijst af” flink omhoog. Dat is geen fijn gevoel, echt totaal niet. We moesten daar als team destijds echt tijdens de lunch een beetje van bijkomen. Omdat we zo lang gewacht hadden met mailen was die lijst ondertussen ook wat verouderd geraakt. Het mailen zorgde ervoor dat die lijst opgeschoond werd. Precies wat je wil.
Bovendien gebeurde er nog iets anders. We mailden over een gratis masterclass. We waren destijds in marketingland een van de eersten die gratis les aanboden en de enige die dat op zo grote schaal deden. Drie dagen na die mailing moesten we uitwijken naar een heel nieuwe locatie: de masterclass waarover we mailen zat stampvol.
📨 Conclusie: ga mailen! ✉️
Optie 3: Je mailt wel maar gaat te snel op jouw doel af
Gisteren sprak ik een ondernemer over zijn ‘waarom’ van onvoldoende omzet. Hij heeft een lijst. Hij mailt. En slaat een paar stappen over in die customer journey want hij begint in de eerste mail al direct met verkopen. Dan ga je voor de meeste mensen op je lijst veel te snel. In het bijzonder: voor 97% van de mensen op je lijst.
Slechts 3% is koopklaar. De overige 97% overwegen, kijken de kat uit de boom of zijn helemaal niet bezig met kopen bij je, die lezen gewoon graag waardevolle info. Hou daar in je mails rekening mee en heb het niet (alleen) over je producten of diensten, voeg waarde toe op basis van je eerdere klantonderzoek.
🙈 Conclusie: ga niet als een dolle op je klant af en help je contacten vertrouwen in jou te krijgen! 🐒
Optie 4: Je mailt wel maar er is iets anders aan de hand
Je bent lekker aan het emailen maar … waar blijven de klanten? Soms krijg je een leuke reactie. Je lijst groeit maar je omzet … niet. Omdat dit wel een hele lange blog zou worden, heb ik voor die overige ‘wat kan er aan de hand zijn’ een masterclass gemaakt. Die kan je zo op YouTube kijken, zonder aanmelden.
Klik op de link of op de afbeelding hieronder.
Email marketing goed doen is lastig. Email marketing is ook dé sleutel 🔑 om die Brug van Vertrouwen te bouwen en je omzet verder te verhogen. Je ziet ook hier weer dat het allemaal zo logisch klinkt. Er misschien wel makkelijk uitziet. Ik weet uit ervaring dat het gewoonweg lastig is, zeker in het begin. Iets wat je moet leren en waar je steeds beter in wordt met de juiste kennis. Je móet al die verschillende stappen in de customer journey begrijpen en beheersen. Eén van de belangrijkste pijlers onder de Brug van Vertrouwen is email marketing.
Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder heb geholpen in het bereiken van jouw doelen en wens je weer een mooie week!
Groet van Laura
PS
Wil je een keer kletsen over je email strategie? Of over je marketingstrategie in het algemeen? Dat kan. En dat kan gratis via een strategiegesprek. Denk niet, dan gaat ze meteen iets proberen te verkopen. Ik geef je echt strategisch advies. Het komt inderdaad voor dat iemand aan het eind van het gesprek met mij wil samenwerken, het komt ook genoeg voor dat we het gewoon houden bij het advies. Voel je welkom en klik op de link
Over beUnited
beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.
beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.
Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.
Sluit je aan
beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.
Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten.
Al sinds mijn 17e geef ik les - een grapje van mijn middelbare schooldocent: "Jullie stagiair heet mevrouw Hamer en zit achterin de klas; kom je even naar voren Laura?" (ik was voor mijn eindexamen aan het werk in een 1e klas). Ik vond het tot mijn eigen verbazing erg leuk.
Ik wilde eigenlijk radiomaker worden maar dat vond mijn vader geen goed idee dus werd het een technische studie: een slimme meid was immers op haar toekomst voorbereid - een overheidscampagne van lang geleden.
Ik ging informatica studeren in Leiden en vond programmeren wel leuk maar vond de C van ICT veel leuker. Later heb ik daarom nog communicatie en marketing gestudeerd in Rotterdam - gesponsord door mijn toenmalige en laatste werkgever Capgemini.
Fast forward naar vandaag: dagelijks help ik ondernemers met het eerlijke verhaal over marketing en je bedrijf laten groeien. Het is mijn missie om ondernemers en marketeers en salespro's in grote(re) organisaties het eerlijke verhaal over marketing te vertellen en aan te leren. Te veel onzin-tactieken waar over promissing bureaus en 1-pitters flink geld aan verdienen, werken nauwelijks of helemaal niet.
Naast bevlogen ondernemer ben ik moeder van 2 jongvolwassen zonen, ben ik gek op het bourgondische leven; ik kook graag maar ga ook graag uit eten. Ik lees veel, kijk vrijwel alleen docu's en films op televisie en sport dagelijks.
Ik hoop jou beste lezer eens te ontmoeten op de fameuze BitterBallen Borrels!