Diverse retailers zeggen hun klanten niet te verplichten een mondkapje te dragen in winkel, terwijl de mondkapjesplicht per 1 december ingaat. Dat schrijft NRC na een rondgang.
“Een winkelmedewerker is geen handhaver en gaat geen consumenten weigeren bij de deur”, zegt operationeel directeur Gert van Binsbergen van outdoorwinkel Bever. Het zou ook kunnen dat klanten om medische redenen het dragen van een mondmasker weigeren.
Ook Ahold Delhaize (moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Etos) zegt dat het klanten niet de winkel kan uitzetten als zij weigeren een mondkapje te dragen. Mirage Retail Group (Blokker, Big Bazar) sluit zich daarbij aan. Wel stellen de retailers dat ze de klanten goed willen informeren over het dragen van het mondmasker. Consumenten die het mondkapje vergeten, krijgen er bij Mirage één aangeboden, meldt het concern. A.S. Watson (Kruidvat, Trekpleister) stelt dat tachtig tot negentig procent van de klanten in zijn winkels al een mondkapje draagt.
Eus Peters van branchevereniging Raad Nederlandse Detailhandel vergelijkt de rol van de winkelier met die van de conducteur in de trein: “Die kan je wel vragen of je weet dat er een plicht is. Maar als iemand dan geen mondkapje op doet kan hij geen boete uitdelen of hem uit de trein gooien.”
Discounter Action stelt dat klanten die het dragen van een mondkapje weigeren, in principe de winkel niet in mogen. “Als iemand weigert zullen we in eerste instantie de bedrijfsleider erbij halen. Tegelijkertijd zijn wij geen politie”, aldus een woordvoerster. De retailer verwacht echter dat klanten wel zullen gehoorzamen. “Dat zie je nu ook in het openbaar vervoer. Iedereen draagt een mondkapje, op een enkel incident na.”
De mondkapjesplicht geldt voor openbare gebouwen, in winkels en op stations. Mensen die zich niet aan de plicht houden, riskeren een boete van 95 euro.