Bij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites, verzorgden de hosting, deden systeembeheer, beheerde de social media kanalen, maakten de huisstijl en namen we alles uit handen op het gebied van zoekmachinemarketing.
In het begin leek dit natuurlijk leuk, want klanten konden bij ons voor alles terecht, maar later kwamen klanten dan ook voor alles bij ons terecht.
Ieder klein klusje moesten we doen, ieder probleem moesten we oplossen, we moesten alle expertise in huis hebben en konden met geen enkele partij samenwerken, omdat iedereen onze concurrent was.
Ik was in de valkuil getrapt
Ondanks dat ik er nog zo voor wilde waken, was ik in de valkuil getrapt waar veel ondernemers intrappen. De valkuil van alles naar je toe willen trekken. Alles wel redelijk kunnen, waardoor je nergens echt goed in kunt worden.
Het internet landschap verandert continu en ook nog eens in een razend tempo. Als je alles aanbiedt, dan kun je haast niet bijblijven bij alle veranderen die haast dagelijks plaatsvinden.
Je kunt goed zijn in zoekmachine optimalisatie, in adverteren, in huisstijl ontwikkelen, webshops laten groeien, social media marketing en websites bouwen, maar het is onmogelijk om hierin echt te excelleren.
Wie zou je het beste kunnen helpen?
Als je op vakantie wilt naar de Westkust van de Verenigde Staten en je hebt ontzettend lang gespaard om echt een onvergetelijke reis te maken. Bij wie ga je dan advies inwinnen? Bij het reisbureau op de hoek, het bedrijf dat reizen aanbiedt naar bestemmingen over de hele wereld, ga je naar de Amerika specialist, óf ga je naar de Westkust specialist van de Verenigde Staten?
Wie zou je het beste kunnen helpen met het organiseren van jouw droomreis? Waarschijnlijk de Westkust specialist. Zij weten namelijk alle ins en outs, kunnen je het beste advies geven en weten vaak ook de niet zo bekende locaties aan te wijzen die eigenlijk wel de moeite waard zijn.
Specialisme zorgt voor klanten
Als ik klanten wil werven via LinkedIn, dan ben ik het beste geholpen bij een LinkedIn specialist. Een webshop succesvol laten groeien is een hele andere tak van sport dan een website bouwen. Wie kan mij het beste helpen? Iemand die alleen maar dat ene ding doet dat ik nodig heb.
De sleutel tot succes is het kiezen van je niche. Als je één ding doet waar je echt heel erg goed in bent, dan kun je stoppen met al die dingen waar je eigenlijk toch niet zo goed in bent en kunnen klanten veel makkelijker voor je kiezen. Jij bent immers de expert, de beste persoon die ze kan helpen.
Helemaal mee eens, Theo. Ik krijg altijd de kriebels van bureau’s die zeggen dat ze alles kunnen. Natuurlijk zijn die hele grote er, maar dan krijg je er veel overheadkosten bij + 3 accountmanagers en dan nog is maar de vraag of daar experts zitten op dat ene vakgebied.
Nee, zorg dat iemand jou helpt die het landschap kent en de diverse specialisten bij elkaar brengt. En zelf ook niet alles in één keer willen… 🙂