beUnited Kendall Mason Edwin Onderstal nieuws.nl

Het afgelopen jaar is voor veel ondernemers in Nederland een uitdagend jaar geweest. De MKB is hard getroffen door de overheidsmaatregelen, terwijl ze het kloppend hart van de economie is. Nederland telt 1,9 miljoen MKB’ers die werk bieden aan 7 miljoen mensen. Wie zijn deze MKB’ers? In de rubriek Ondernemend Nederland neemt Nieuws.nl een kijkje in de keuken van ondernemers. Deze week: Edwin Onderstal van Kendall Mason, landelijk partner van beUnited.

Voordat hij zelf ging ondernemen, werkte Edwin in loondienst bij een assurantiekantoor. In 2002 deed hij onderzoek naar de verschuiving van provisie naar declaratie werken, die al langer gaande was in Amerika. Daar kwam uit dat de markt van verzekeringen ging veranderen naar een transparanter model. Zijn idee om als organisatie te anticiperen op deze verandering werd weggelachen. Genoeg reden om voor zichzelf te starten en ondernemers bewust te maken van het belang van verzekeren.

“Zonder die verzekeringen onderneem je op drijfzand”

Veel bedrijven en zelfstandigen hebben lange tijd enorme bedragen betaald aan tussenpersonen, zonder dat ze dit zelf doorhadden. Niet raar dus, dat het idee om de markt van verzekeringen transparanter te maken niet bij iedereen in de smaak viel. Er werd immers flink verdiend aan provisie. Sinds 2002 zet Edwin met zijn bedrijf Kendall Mason een transparant verzekeringsmodel neer, waardoor er geen torenhoge premies betaald worden. Hij richt zich met zijn advies en verzekeringen voornamelijk op ondernemers, die volgens hem allemaal twee of drie verzekeringen standaard moeten hebben. In de praktijk is dit niet het geval. “Zonder die verzekeringen onderneem je op drijfzand. Het gaat om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de nabestaandenvoorziening. Slechts drie procent van de zelfstandigen heeft een voorziening voor zijn nabestaanden.”

Als je als kostwinnaar komt te overlijden of arbeidsongeschikt raakt, valt er een inkomen weg. Daar heb je volgens Edwin een verzekering voor nodig. “De meeste ondernemers sluiten die niet af, terwijl die goedkoper is dan de verzekering die ze hebben als ze in loondienst zouden werken. Er zijn veel vooroordelen over de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hij zou te duur zijn, mensen denken dat ze beter af zijn met zelf sparen of de verzekering wordt toch niet uitgekeerd. Allemaal onzinverhalen. Er is een groot gebrek aan kennis. Als je geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt, ben je zoveel kwijt aan een advocaat, dat je geen onderneming meer hebt. Wat ik frappant vind, is dat het met name vrouwen zijn die zich niet verzekeren. Hun reden is dat ze een partner hebben waar ze op terug kunnen vallen. Vertrouwen op je partner is risicovol. Zorg dat je altijd een bepaalde mate van financiële zelfstandigheid behoudt. Dat kan met de juiste verzekering. Zelf sparen is een utopie.”

Waarom ben je gaan ondernemen?

“Er is veel onwetendheid in de markt. De klant heeft een achterstand ten opzichte van zijn adviseur. Die kan hem alles wijsmaken. Wij zijn in 2002 begonnen als consultancy organisatie. Wij gingen voor bedrijven hun verzekeringsportefeuille doorlichten. Veel werkgevers weten niet wat ze aan premies betalen en welk deel van die premie Aan kosten opgaan onder andere hun vergoeding aan de adviseur. Wij maken alle kosten zichtbaar waardoor bedrijven een betere onderhandelingspositie hebben ten opzichte van hun adviseur als verzekeraar. Dit zijn we ook voor de zelfstandigen markt gaan doen. Sommige beroepsorganisaties hadden arrangementen voor hun leden. Wij zijn gaan rekenen en zagen dat we flink onder de prijs konden zitten. Sindsdien werken we samen met dertig brancheorganisaties en beroepsorganisaties en doen voor hen de inkoop van verzekeringen voor hun leden. Ik ben gaan ondernemen om kennis over te dragen zodat mensen een betere en goedkopere verzekering kunnen inkopen. We doen dus niet meer puur consultancy, maar een allround kantoor dat advies verleent en verzekeringen inkoopt.”

Wat betekent ondernemen voor jou?

“Voor mij is ondernemen voor een groot deel passie en gaat het ook om iets veranderen. Er moet een mate van onbehagen zijn om binnen een bepaald gebied op de markt te gaan ondernemen. Je wilt er een verandering teweegbrengen, een waarde toevoegen en bewustzijn creëren.”

Wat is jouw grootste zorg als ondernemer?

“Dat is voor mij de instabiliteit van wet- en regelgeving en de enorme afstand die organisaties hebben tot de politiek en de overheid. Dat is markt breed. Er zijn zoveel regels en belemmeringen die achter bureaus bedacht worden die in de praktijk niet werken of contra productief werken. Dat wordt echt een steeds groter probleem: het micromanagement vanuit de ambtenaren die niet weten waar ze het over hebben.”

Wat heb je geleerd van het corona jaar?

“Dat verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid en vitaliteit vanzelfsprekend zou moeten zijn. Iedereen zou zich bezig moeten houden met zijn gezondheid en hoe gezond te blijven. Veel mensen besteden hun gezondheid uit aan de overheid in plaats van zelf ermee aan de slag te gaan. Ik heb geleerd dat je gezondheid superbelangrijk is en wellicht het belangrijkste wat je in het leven hebt. Ik ben meer gaan sporten, zorg ervoor dat mijn BMI-verhouding goed is en heb ervaren hoe belangrijk familie en vrienden zijn in zo’n fase. “

Wat is het grootste vooroordeel over ondernemers?

“De misvatting dat ondernemen makkelijk is en dat je er snel geld mee verdient. Dat is een misvatting die niet realistisch is.”

Stel, je gaat de politiek in. Wat zou je als eerste veranderen?

“De ambtenarencultuur zou ik veranderen. Mensen die nog nooit gewerkt hebben, zouden niet een politieke functie moeten hebben. Ze nemen beslissingen over maatschappelijke ontwikkelingen waar ze geen ervaring mee hebben. Als je nooit voor een werkgever hebt gewerkt, weet je niet wat daar gebeurt. Als je nooit je eigen geld verdiend hebt, heb je een ander beeld. Er mogen meer mensen met een ondernemings- of werknemersachtergrond in de politiek.”

Met welke ondernemer zou je graag een terrasje willen pakken en waarom?

“Die jongen van Picnic en Pechhulp, Michiel Muller. Hij heeft hetzelfde gedachtegoed als ik. Hij ziet een disbalans in de markt, zoals een partij die te veel macht heeft, en zet daar een ander model tegenover dat efficiënter en klantvriendelijker is. Ik vind het gaaf hoe hij dat aanpakt en die concepten succesvol in de markt zet en daarmee een probleem oplost.”

Als je een lesreeks over ondernemen op scholen zou mogen geven, waar zou de eerste les over gaan?

“Zelfstandigheid en onafhankelijkheid in gedrag, gedachten en bewustzijn. Durf anders te zijn en loopt niet achter de stroom aan. Doe je eigen onderzoek.”

Wat is de grootste uitdaging voor jou in het ondernemerschap?

“Het creëren van bewustzijn bij de doelgroep die wij bedienen. Dat is een psychologische uitdaging. Je hebt met een lage interesse te maken en een hoge invloed als er iets gebeurt. Ondernemers zijn bezig met kansen en heel weinig met bedreigingen. Ondernemerschap gaat ook over realistisch en objectief zijn. Hoe zorg ik ervoor dat mijn gezin en ik verder kunnen leven als mij iets overkomt?”

Wat waardeer je aan jezelf?

“Dat ik oprecht en eerlijk ben. Ik kan slecht tegen onrecht. En dat ik betrokken ben bij mijn omgeving en loyaal ben naar mijn vrienden en de mensen om mij heen.”

Waarom werken jouw medewerkers graag bij jou?

“Ik denk omdat we een leuke organisatie zijn waar mensen binnen de kaders die wij belangrijk vinden een grote mate van zelfstandigheid hebben om invulling te geven aan hun werkzaamheden. Wij zijn geen doorsnee bazen. We lopen gewoon rond, werken zelf mee en zijn betrokken.”

Bron; Nieuws.nl

Kendall Mason B.V.

Hogehillweg 6
1101 CC Amsterdam Zuid-Oost

www.kendallmason.nl
info@kendallmason.nl
035 – 694 21 95 

Route

Heeft u een vraag over onze dienstverlening of werkwijze? Stel uw vraag via het formulier hiernaast en u krijgt z.s.m. een antwoord.

Contactformulier

beunited blog Waarom helderheid als ondernemer of leider je nummer 1 tool is lizanne jakobs

Kernwaardes zijn vaak van die goed bedoelde dingen die worden doorgevoerd in grote organisaties maar waar niemand zich aan houdt. Zo heb ik ooit in een bedrijf gewerkt waar Vertrouwen een van de kernwaardes was. Het was tevens van al mijn voorgaande werkgevers het bedrijf waar het meest gelogen en gekonkeld werd.

Maar wat als er nu bepaalde waardes of richtlijnen zijn die je echt helpen? Voor mij is dat Helderheid. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld weet:

  • Wat je bedrijf precies biedt en aan wie
  • Wat de behoeftes zijn van je klanten en je potentiële klanten
  • Hoe het er financieel voor staat
  • Wat je medewerkers doen, hoe ze zich voelen t.o.v. het werk en wat hun ambitie is
  • Waar je naar toe wilt met je bedrijf
  • Wat je prioriteiten zijn en wat je dus ook niet gaat doen

De situatie bij veel bedrijven

Ik kom  veel ondernemers tegen die weinig helderheid hebben in hun bedrijf en daar behoorlijk mee worstelen. Je kunt je voorstellen dat als je als starter niet helder hebt wat precies je dienstverlening is, je het niet goed kunt verkopen. Of als je een bedrijf hebt met 200 medewerkers je vaak niet meer snapt waarom je medewerkers iets heel anders doen dan jij voor ogen hebt.

Helderheid betekent vragen, praten en doorvragen. Zolang helderheid komt vanuit een oprechtheid om vooruit te komen, om elkaars mening en visie te respecteren en waarderen, om samen iets beters te scheppen, dan is dat alleen maar positief. Dat klinkt misschien heel wollig, maar is ook gewoon goed zaken doen. Hoe kun je rationele beslissingen nemen als je niet alle informatie hebt?

Vermijding

Ik zie vaak dat ondernemers, managers of directieleden de helderheid vermijden uit angst voor de confrontatie. Want stel dat een klant je zegt dat je product te duur is of je service beneden pijl? Of als je medewerker je zegt dat die niet zo hard werkt om dat hij/zij toch nooit een blijk van waardering krijgt? Dat is oncomfortabel. Maar minder pijnlijk dan de problemen door laten sudderen.

Want als je niets vraagt, krijg je vaak zo weinig omzet dat je de zaak dicht moet gooien, medewerkers die in een burn out situatie komen of die boos zijn omdat er nooit een antwoord komt op hun verzoeken. Dat klinkt misschien als doemdenken of overdrijving, maar ik krijg wekelijks dit soort zaken te horen. En we hoeven maar te kijken naar de Belastingdienst en de cultuur daar, om de pijnlijke gevolgen te zien van een organisatie waar er alles behalve helder omgesprongen werd met mensen en de waarheid.

De aanpak

Vaak is die confrontatie helemaal geen confrontatie. Maar gewoon een ontzettend leuk en positief gesprek. Mensen vinden het fijn om naar hun mening gevraagd te worden. En om betrokken te worden bij wat er speelt.   

Wat lastig kan zijn is om te weten waar je moet beginnen met helderheid. Wat moet je als eerste aanpakken in je bedrijf? Hoe ga je het gesprek aan als je dat spannend vindt? En wat doe je als je die informatie eenmaal hebt om er iets nuttigs mee te doen? Daarbij kunnen mijn collega’s en ik je natuurlijk helpen. Naast gesprekken gebruiken we ook tools om bijvoorbeeld je toekomst of prioriteiten visueel in kaart te brengen.

Als je alles al helemaal helder hebt, dan bij deze mijn complimenten. En als er nog dingen zijn die je niet zo helder hebt? Begin daar dan vandaag nog mee. Ik wens je veel succes en plezier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on google
Share on reddit
Share on xing
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Pascale Petiet: Ons aanbod is veel breder dan alleen cijfers

Al dertig jaar is Pascale Petiet ondernemer. Haar roots liggen bij accountancy. Het viel haar op dat ondernemers veel meer nodig hadden dan alleen een accountant. Daarom is ze in 2010 gestart met OAMKB, een tribe van bedrijfscoaches, bedrijfsadviseurs, belastingadviseurs, administrateurs en accountants. Er zijn inmiddels negentig kantoren waar 150 mensen werken, die MKB’ers ondersteunen met alles wat ze nodig hebben voor meer groei, winst en rust. In de rubriek Ondernemend Nederland neemt Nieuws.nl een kijkje in de keuken van ondernemers. Deze week: Pascale Petiet, van OAMKB. Landelijk Partner van beUnited.

Veel MKB’ers betalen zich blauw om hun administratie te doen bij grote kantoren. Bij OAMKB is dat niet het geval, omdat Pascale haar franchiseonderneming anders heeft georganiseerd. “Wij doen vrijwel alles online en onze administratie is geautomatiseerd. Dat doen we al heel lang. Hierdoor zijn onze prijzen laag. Onze kantoren zijn klein, niemand heeft dure mensen op de payroll staan en er wordt deels vanuit huis gewerkt. Voor ons veranderde er dus niet zoveel tijdens de coronacrisis. Al onze kantoren werken met elkaar samen. Als een klein accountant kantoor een fiscalist nodig heeft, dan werkt hij samen met iemand uit de tribe. Iedereen werkt op dezelfde manier. Dit betekent onder andere dat prijzen vooraf worden gecommuniceerd.”

Pascale woont in Maastricht en gaat op maandag en dinsdag naar Ede waar het hoofdkantoor is gevestigd. “De andere dagen stuur ik online aan. Ik heb acht mensen in dienst die alle kantoren ondersteunen. Doordat onze administratie grotendeels door software wordt gedaan, hebben we veel meer tijd over om met ondernemers te gaan zitten. Wat speelt er in je bedrijf, waar wil je naartoe en waar kunnen wij je mee helpen? Ondernemers zijn de leukste mensen op aarde. Ze zijn altijd bezig met kansen. Ik vind het leuk om ze vooruit te helpen, dat is mijn passie. De vraag is enorm toegenomen, ondernemers hebben ons hard nodig.”

Waarom ben je gaan ondernemen?

“Dat zit in mijn bloed. Ik kom uit een ondernemers gezin. Ondernemen gaat over jezelf telkens opnieuw uitdagen en groeien. Dat is anders als je voor een bedrijf werkt. Dan kan je niet zo hard groeien, want je bent afhankelijk van andere mensen. Ik wil onafhankelijk zijn en zelf bepalen. Ik kan gewoon niet in loondienst. Ik heb het ooit een half jaar gedaan, dat was de max. Het gaat voor mij te langzaam, te traag, te politiek. Ik ben van rechttoe rechtaan, aanpakken en doorpakken, net als andere MKB’ers.”

Wat betekent ondernemen voor jou?

“Vrijheid, en ook een hoop lol en uitdagingen. Er is altijd wel iets wat je moet oplossen. Dat vraagt iets van je als ondernemer. Als je geen passie hebt om te ondernemen, zou je het snel opgeven.”

Wat is je grootste zorg als ondernemer?

“Dat het MKB heeft ingeteerd op hun spaargeld en dat ze schulden moeten aflossen. Ik ben bezig met een stichting om corona claims te verzamelen om de opgedane schade van het afgelopen jaar die door ondernemers betaald moet worden, wat gelijker te verdelen over het hele volk. Die steunmaatregelen zijn niet voldoende. We zijn bezig om een aantal precedenten aan te vragen bij de Rechtbank. Er zijn negen miljoen werkenden en twee miljoen MKB’ers. Die werkenden in loondienst zijn beschermd. De komende jaren liggen alle lasten bij de MKB’ers. Als je die onder alle werkenden zou verdelen, is dat veel eerlijker. Er zijn ontzettend veel ondernemers die in de penarie zitten. We hebben een kantoor dat zich volledig richt op de horeca. De eigenaar zit al drie maanden thuis met een burn-out door alle verhalen van zijn klanten. Het is gewoon diep triest.”

Wat heb je geleerd van het corona jaar?

“Wij waren al heel lang innovatief, omdat we als organisatie online georganiseerd zijn. Ik roep al tien jaar dat er zoveel mogelijkheden zijn. Nu de urgentie er was, zie je dat er een digitale boost door Nederland waait. Er is een soort inhaalslag onder ondernemers om het voor elkaar te krijgen. Wat ik wel geleerd heb, is dat je niet alles online kan doen. Het persoonlijke contact ga je missen. We zijn nu als puppy’s zo blij als we elkaar zien. Je kan dus niet alles online doen. Elkaar in het echt zien, is het allerleukst.”

Wat is het grootste vooroordeel over ondernemers?

“Dat ze klotsen van het geld. Wat je ziet in de politiek is dat er alleen maar ambtenaren werken, op een ondernemer na. Ze voelen de pijn niet, want ze worden doorbetaald. MKB’ers zijn vaak het ondergeschoven kindje. Binnen de politiek is er geen feeling met de MKB.”

Stel, je gaat de politiek in. Wat zou je als eerste veranderen?

“Dat er een vorm van samenwerking ontstaat in plaats van al dat geneuzel onder elkaar. We moeten het met z’n allen doen. Binnen de politiek gaat het om hele andere dingen, zoals wie heeft de macht en wie krijgt er doorheen gedrukt wat hij wil. Binnen de MKB gaat het daar niet om. Wij pakken het samen aan, we gaan één kant op. Wij hebben geen dubbele agenda’s. Ik zie dat niet terug in de politiek. Ik zou dus de cultuur willen veranderen.”

Met welke ondernemer zou je graag een terrasje willen pakken en waarom?

“Met Wybren van Haga, omdat hij als enige ondernemer in de Kamer zit. Dat lijkt me heel erg zwaar. Ik ben benieuwd hoe hij zich staande houdt tussen al die ambtenaren.”

Als je een lesreeks over ondernemen op scholen zou mogen geven, waar zou de eerste les over gaan?

“Die zou gaan over de mentaliteit en instelling van ondernemers. Die denken namelijk altijd: waar is de oplossing? Het gaat erom dat je niet te veel een mening vormt over een probleem, maar dat je het neemt zoals het is. Ga kijken wat een goede oplossing zou zijn, zowel voor de ander als voor jezelf. Ondernemers kijken altijd naar kansen.”

Wat is de grootste uitdaging voor jou in het ondernemerschap?

“Ik vind uitdagingen juist leuk en zou uiteindelijk heel MKB Nederland willen ondersteunen. Als je ziet hoeveel mkb-ondernemers nog bij dure kantoren zitten, wat niet nodig is. Het kan allemaal veel makkelijker en goedkoper, zonder dat het meer tijd kost. We krijgen momenteel genoeg aanvragen, maar we moeten het wel aankunnen. Ik zou willen verdubbelen in het aantal kantoren.”

Wat waardeer je aan jezelf?

“Mijn positieve instelling en doorzettingskracht. Soms is er wel iets moeilijk, maar dan denk ik de volgende dag: misschien kan ik het zo doen. Ik kan goed creatief oplossingen bedenken. En ik ben innovatief. Ik streef altijd naar voortdurende verbetering. Hierdoor blijf je vooraan lopen. Dat zit gewoon bij me ingebakken. En ik waardeer aan mezelf dat voor mij alles om mensen draait.”

Waarom werken jouw medewerkers graag bij jou?

“Ik denk omdat ik coachend leidinggeef. Dat is wel van deze tijd. Ik ben niet echt meer ‘de baas’. Ik geef mensen de ruimte waarbinnen ze zelf hun taken kunnen doen en geef ze daarmee ook verantwoordelijkheid. Als er een fout wordt gemaakt, vraag ik aan hen hoe we het kunnen oplossen. Mijn medewerkers zijn zelfsturend, waardoor het werk ook veel leuker wordt. Ze zijn meer gemotiveerd en voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen werk en voor het geheel.”

Bron; Nieuws.nl

Bij oamkb staan we elke dag voor je klaar. Ook jou helpen we graag verder, dus stel gerust je vraag aan ons!

Bennekomseweg 43
6717 LL Ede

T. 085 – 30 30 794
E. info@oamkb.nl

Contactformulier

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
“Een groot deel van de ondernemers moet heel hard werken voor een fatsoenlijke boterham”

Het afgelopen jaar is voor veel ondernemers in Nederland een uitdagend jaar geweest. De MKB is hard getroffen door de overheidsmaatregelen, terwijl ze het kloppend hart van de economie is. Nederland telt 1,9 miljoen MKB’ers die werk bieden aan 7 miljoen mensen. Wie zijn deze MKB’ers? In de rubriek Ondernemend Nederland neemt Nieuws.nl een kijkje in de keuken van ondernemers. Deze week: Igor Wortel van Phalanxes, Ambassadeur van beUnited.

Hij is al 23 jaar ondernemer, om precies te zijn sinds 1 maart 1998, en zijn talent ligt bij projectmanagement. “Ik ben mijnbouw ingenieur van origine, ik heb gestudeerd in Delft. Gaandeweg ben ik meer de proceskant opgegaan. Wat mij opviel in het werkveld, een jaar of elf geleden, is dat technische bedrijven bij projecten hun specialisten niet goed inzetten, of dat ze op het verkeerde moment worden ingezet. Neem de bouw van een applicatie. Daar zijn verschillende specialisten bij betrokken. Die moeten op het juiste moment aangehaakt worden. Ik zag dit regelmatig fout gaan in de praktijk.”

Als de opstelling van al je specialisten klopt, ben je onoverwinnelijk, net als bij de oude Griekse oorlogsformaties uit de klassieke oudheid, aldus Igor. “Het gaat erom dat je goed bent uitgerust met de juiste mensen. Dit voorkomt dat je niet over je budget heengaat en dat je goede resultaten boekt.” Elf jaar geleden is hij met twee anderen Phalanxes gestart. Inmiddels runt hij de onderneming in zijn eentje en werkt hij samen met negen freelancers, die allemaal hun eigen specialisme hebben. Met zijn bedrijf verzorgt hij het management van technische projecten bij uiteenlopende bedrijven. “Ik werk nu voor de Gemeente Rotterdam een draag bij aan de uitrol van hun digitale agenda.”

Zelf is Igor wiskundig onderlegd. Hij ziet verbanden in databases en ziet meteen wat er aan de hand is, en wat er niet werkt. “Ik denk oplossingsgericht. Ik ben degene die nadenkt over van alles en nog wat. Ik denk de hele dag na, maar wel als een zesjarige. Dat zegt mijn vrouw ook. Ik ben nieuwsgierig, wil graag informatie tot me nemen en vind het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Achter elke hoek zit een nieuwe mogelijkheid. Ik wil graag anderen helpen, en dat zit in kleine dingen. Als we dat allemaal zouden doen, zou de wereld er een stuk gezelliger uitzien.”

Waarom ben je gaan ondernemen?

“Het geeft me vrijheid en ik verdien mijn geld ermee. Maar je moet achterlijk hard werken, zeker in het begin, om net een minimumloon binnen te halen. Ik houd van die zoektocht, die ontdekkingstocht, en om materiaal en mensen bij elkaar te brengen, om vervolgens een product te maken. Door te ondernemen kan ik in korte tijd veel ervaring opdoen en mensen verder helpen. Ik heb meer impact door het ondernemen, meer dan als ik in dienst ben. Je krijgt een andere driehoek, als er een werkgever tussen zit. De driehoek is de relatie-verhouding tussen medewerker-werkgever- klant of bij een ondernemer: opdrachtgever-opdrachtnemer-klant. De twee denkbeeldige driehoeken zijn wezenlijk anders en dat verschil maakt het leven als ondernemer vrijer en resultaatgerichter.”

Wat betekent ondernemen voor jou?

“Resultaat en integriteit, dat is voor mij de kern van ondernemen. Met het werk dat ik doe, krijg ik alles te zien, zowel qua data, als mensen en inzichten. Daar moet ik zorgvuldig mee omgaan. Als je met integriteit en respect je werk doet, en hierdoor goede resultaten boekt, komen al die andere zaken vanzelf goed, zoals uurtarieven.”

Wat is je grootste zorg als ondernemer?

“Vroeger had ik mensen in dienst, dat was wel een hoofdpijn dossier. Nu is de onberekenbare overheid mijn zorg. Ik weet niet wat ik aan ze heb. Ik ben gewend aan onberekenbare omgevingen, wiskundig kan ik daarmee omgaan. Ik kan dat in kaart brengen, en formules en modellen voor bedenken. Wat er nu gebeurt, en het afgelopen jaar, dat schort bij mij aan een stukje logica. Daar kan je als ondernemer totaal niet op anticiperen.”

Wat heb je geleerd van het corona jaar?

“Hoe belangrijk het is om een goed en stabiel thuisfront te hebben. Daar hoef ik niet naar om te kijken, in de zin dat we allemaal ons takenpakket hebben. Het keutelt lekker voort. Of er nu corona is of een brand, wij gaan als gezin gewoon door. Vorig jaar april droogde alles op. Nu kan ik wel wat hebben, maar mentaal doet dat iets met je. Als je van een superdrukke omgeving naar volkomen nul gaat, dan ben je blij dat je voor BeUnited een platform neer kan zetten. En dat je een thuisfront hebt.”

Wat is het grootste vooroordeel over ondernemers?

“Dat mensen denken dat ondernemers altijd heel veel geld verdienen. Een groot deel van de ondernemers moet heel hard werken voor een fatsoenlijke boterham. Ik doe de administratie voor een aantal bouwvakkers via een urenregistratie app die ik gebouwd heb. Ik zie wat voor kosten ze maken en voor wat voor tarieven ze werken. Zij moeten heel hard werken om hun bedrijf in de lucht te houden. Soms komt er een sloot met geld binnen, maar dat gaat er ook net zo snel weer uit.”

Stel, je gaat de politiek in. Wat zou je als eerste veranderen?

“Ik zou het belastingstelsel aanpassen door een aantal schijven naar beneden te brengen en dan zou ik er een simpele, duidelijke en werkbare applicatie achter hangen. Het is nu een oerwoud aan regels.”

 Als je een lesreeks over ondernemen op scholen zou mogen geven, waar zou de eerste les over gaan?

“Geloof in jezelf, en heb vertrouwen in jezelf en in je eigen kracht. Geloof in je eigen idee, stop daar zoveel mogelijk energie in en wen eraan dat je elke dag wordt teleurgesteld door een leverancier, klant of medewerker. Daar ben ik nog steeds niet aan gewend.”

Wat is de grootste uitdaging voor jou in het ondernemerschap?

“Bij te blijven met de snelheid van de huidige ontwikkelingen. Ik wil altijd alles weten, lezen en bijhouden. Ik loop tegen de vijftig aan, dan wordt het toch lastiger om al die informatie tot me te nemen. Die hele bedrading in je hoofd werkt dan anders. De oplossing is om studenten te betrekken bij je werk door stagiaires aan te nemen.”

Wat waardeer je aan jezelf?

“Dat ik altijd rustig en beschaafd blijf, en dus niet ga schelden of schreeuwen. Dat heb ik geleerd toen ik in Italië werkte. Mijn baas kwam uit Rome en heeft mij gebracht hoe je te allen tijde professioneel blijft. En ik waardeer dat ik dicht bij mezelf blijf.”

Je mag met een ondernemer op een terras zitten. Wie zou dat zijn en waarom?

“Elon Musk. We hebben een project gedaan voor Tesla en ik heb gezien hoe dat bedrijf werkt, en soms ook niet werkt. Anders hadden ze ons niet nodig gehad. Er wordt daar hard gewerkt en het beeld dat de media schetst, is heel anders. Ik zou hem willen vragen wat zijn motivaties zijn, wat hem drijft en wat zijn volgende stap is.”

Waarom werken mensen graag voor jou?

“Omdat ik ze vrijlaat. Ik geef mensen een duidelijk boodschap, tijdspanne en budget mee. Als het niet realistisch is, moeten ze aan de bel trekken. Dan regel ik het. Mensen die voor mij werken, zijn vrij in hun doen en laten. Ik houd van transparantie. Ik wil graag dat elk rottig detail wordt gedeeld. Ik lees en zie alles wat iedereen doet. Ik houd er niet van om voor verrassingen te komen staan. Tuurlijk, die zijn er altijd, maar het grootste deel kan je incalculeren.”

Bron; Nieuws.nl

PHALANXES

Herensingel 123
2032 RV Haarlem

 
T 023-7516252
W phalanxes.eu

 

beUnited BitterBallenBorrel logo ambassadeur Phanlanxes Igor Wortel
Ambassadeur beUnited
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
“Mensen denken vaak dat ondernemers veel vrije tijd hebben”

Het afgelopen jaar is voor veel ondernemers in Nederland een uitdagend jaar geweest. De MKB is hard getroffen door de overheidsmaatregelen, terwijl ze het kloppend hart van de economie zijn. Nederland telt 1,9 miljoen MKB’ers die werk bieden aan 7 miljoen mensen. Wie zijn deze MKB’ers? In de nieuwe rubriek Ondernemend Nederland neemt Nieuws.nl een kijkje in de keuken van MKB’ers. Deze week: Manon Hofstra van The Dare Company, partner van beUnited.

Na jaren voor een baas gewerkt te hebben, besloot Manon 15 jaar geleden vanuit haar passie voor design, websites en online marketing voor zichzelf te starten. Na twee jaar zat ze al met vier mensen bij haar thuis en inmiddels bemant ze een kantoorpand in Rotterdam met 18 medewerkers. De groei ging heel organisch, aldus Manon, die niet gestart is met het idee om heel groot te worden of om mensen aan te nemen. “Het gebeurde gewoon. Ik ben snel verveelt, toe aan nieuwe uitdagingen en vind het fijn om mensen om mij heen te hebben.”

“Als ik mensen aanneem, is dat iemand die ergens beter in is dan ik”

Met haar bedrijf The Dare Company verzorgt ze de design, branding, logo’s, websites, webshops, applicaties en online marketing voor bedrijven. “Ik stuur voornamelijk aan. Toen ik startte had ik dat niet bedacht, maar ik vind dat het leukste wat er is. Ik ben bezig om de organisatie naar een hoger niveau te brengen, zodat we telkens weer een stapje verder komen. Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging. Als ik mensen aanneem, is dat iemand die ergens beter in is dan ik. Het moet een aanvulling op het team zijn. Dat team bestaat inmiddels uit 18 specialisten verdeeld over 3 disciplines. Stuk voor stuk allemaal toppers!”

Waarom ben je gaan ondernemen?

 “Bij mijn laatste werkgever had ik veel ideeën en plannen om het bedrijf te laten groeien, maar daar werd niet veel mee gedaan. Ik dacht: het kan veel beter. Ik was ook wel klaar met de oude bureau mentaliteit en de daarbij behorende wurgcontracten. Ook het huis-aan-huis flyeren was allang niet meer van die tijd. Het was de tijd van een nieuwe wereld, die steeds meer online ging. Die slag naar online maakten ze niet, terwijl ik daar veel kansen in zag. Ik was een pionier op het gebied van online marketing.”

Wat betekent ondernemen voor jou?

 “Een stukje vrijheid. Ik kan zelf dingen bedenken en mijn eigen weg gaan. Waar zie ik kansen en hoe kan ik daarop inspringen? We zijn een klein bureau, dus we kunnen snel schakelen. Als ik naar rechts wil, gaan we morgen naar rechts. En dan moet je vrijheid vooral niet verwarren met vrije tijd. Mensen denken vaak dat ondernemers veel vrije tijd hebben, omdat je je eigen tijd kan indelen. Ik ben nu veel meer aan het werk. Het voelt als vrijheid, omdat ik het heerlijk vind om te werken en zelf te bepalen wat ik doe.”

Wat is je grootste zorg als ondernemer?

“De verantwoordelijkheid voor mijn medewerkers. En dat is soms best heftig. Ik kan daar inmiddels goed mee dealen, maar zeker met zo’n coronacrisis was dat best spannend. Kan je wel alle salarissen betalen? Ik lig daar niet wakker van, dat is wel prettig. Ik heb mijn organisatie goed ingericht en heb geen schulden. Tijdens de crisis heb ik me wel zorgen gemaakt. Ik heb in het voorjaar iedereen naar huis gestuurd. Ik zat in mijn eentje op kantoor en zag elke dag die lege bureaus als ik binnenkwam. Dat heeft me wel heel treurig gemaakt. Mijn omzet is gedaald het afgelopen jaar en bij veel van onze klanten werd de stekker eruit getrokken. Dit jaar trekt het gelukkig weer aan, veel klanten komen terug en kunnen verder. Ook nieuwe klanten weten ons goed te vinden. Wel maak ik me zorgen dat we ons nog niet realiseren dat het met veel bedrijven heel slecht gaat en dat er nog veel faillissementen gaan komen. Corona heeft het bedrijfsleven behoorlijk geraakt en is nog niet uitgespeeld.”

Wat heb je geleerd van het corona jaar?

 “Dat sociale contacten heel belangrijk zijn. Dat heb ik zelf ook heel erg gemist. Mijn medewerkers zijn opgelucht dat ze weer op kantoor mogen werken. Ze vroegen me soms: ik kan niet thuiswerken, mag ik weer komen? Mensen hebben dat sociale contact nodig, dat praatje. Ook gaat het werk veel efficiënter. Wij vormen hier vaak een team van een designer, een developer en een marketeer. Samen overleggen gaat fysiek toch sneller dan online.”

Wat is de grootste misvatting over ondernemers?

 “Dat ondernemers veel vrijheid hebben, wat dus niet zo is. Het is heel hard werken. Ik vind dat heel leuk en klaag er niet over. Ik zou ook niet willen stoppen met werken. Ik haal mijn voldoening uit mijn werk.”

Stel, je gaat de politiek in. Wat zou je als eerste veranderen?

 Hell no, dat ik de politiek in ga. Dat is veel te traag voor mij, ik zou helemaal gek worden. Dat maandenlang vergaderen. Ik zou alle ambtenaren vervangen door ondernemers. Dan worden beslissingen waarschijnlijk sneller genomen.”

Als je een lesreeks over ondernemen op scholen zou mogen geven, waar zou de eerste les over gaan?

“Jongeren moeten inzien wat het inhoudt om te ondernemen en kijken of ze die verantwoordelijkheid wel aankunnen. Ze zien de vrijheid, maar het is belangrijk dat ze weten wat ze aan het doen zijn. Ondernemen is ook belasting betalen en ander verplichtingen die weleens vergeten worden. Er komt veel meer bij kijken dan het verkopen van een product of dienst. Neem je de verantwoordelijkheid en kom je je bed uit om dingen aan te pakken of denk je dat alles komt aanwaaien? Uiteraard volgt daarna een eerste les marketing.”

Wat is de grootste uitdaging voor jou in het ondernemerschap?

 “Op dit moment is dat dealen met COVID en ervoor zorgen dat we weer wat vet op de botten krijgen. Ik moet er nu harder aan trekken, ervoor zorgen dat we nieuwe klanten krijgen. De laatste maanden lukt dat gelukkig weer. Daarnaast heb ik nog een ander bedrijf, Dare Events, waarmee ik beurzen en evenementen organiseer. Ik ben dat samen met mijn compagnon vlak voor de crisis gestart. We hadden vijf beurzen op de planning staan in 2020, die zijn allemaal gecanceld. De eerste beurs, Mosselen aan de Maas, zal nu in september van dit jaar gaan plaatsvinden.”

Wat waardeer je aan jezelf?

“Mijn doorzettingsvermogen. Ik heb altijd de kracht om weer door te gaan en nieuwe dingen te ontdekken. Ook het afgelopen jaar heb ik me er toch doorheen geslagen en er het beste van gemaakt. Dat kan ik wel waarderen aan mezelf. Samen met mijn team heb ik het wel gered.”

Met welke ondernemer zou je graag een keer op een terras willen zitten en waarom?

“Ik zou wel eens een goed gesprek willen hebben met Elon Musk. Deze man heeft met de Tesla de hele automobielmarkt op zijn kop gegooid en is daarnaast briljant gek, dat zal zeker gezellig zijn op het terras. Ik rij zelf ook Tesla, al acht jaar rij ik volledig elektrisch. Als ondernemer pionieren op het gebied van duurzaamheid en zo een steentje bijdrage aan een betere wereld is belangrijk voor mij.”

Waarom werken jouw medewerkers graag bij jou?

 “Wij vormen bij The Dare Company echt een hecht team, leuke mensen die allemaal goed met elkaar overweg kunnen. We hebben veel lol, naast dat er hard gewerkt wordt. Mensen krijgen ook veel vrijheid bij mij, bijvoorbeeld door flexibele werktijden. Ze komen zelf met ideeën en initiatieven, waar we ook daadwerkelijk iets mee doen. Ook krijgen ze de verantwoordelijkheid, ze mogen fouten maken, daar leren we allemaal van.”

Bron: Nieuws.nl

Ons kantoor (lees: ons fraaie, historische en monumentale pand), zit gevestigd in een mooi en oud stukje van Rotterdam genaamd ‘de Oostzeedijk’. Niet alleen zijn we per auto goed te bereiken door onze privé parkeerplaatsen, ook stopt het openbaar vervoer voor onze deur.

Zin in een strategische sessie onder het genot van een overheerlijk Rotterdams bakkie pleur? Of liever kletsen over een project en/of een kijkje nemen in ons prachtige pand? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan te poppelen om jouw bedrijf te helpen groeien. Onze creativiteit kent namelijk geen grenzen. Wij zorgen voor de koffie, kennis en ideeën. Neem jij de gezelligheid mee?

Contactformulier

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Alle wijzigingen Belastingplan 2021 overzichtelijk op een rij

De belastingregels voor werk zijn onder andere arbeidskorting, heffingskorting, het basistarief inkomstenbelasting, scholingskosten etc. Ben jij als ondernemer goed op de hoogte van de veranderingen in  de werk gerelateerde belastingen en heffingen? Wat de gevolgen zijn voor je medewerkers? Alle wijzigingen uit het Belastingplan 2021 overzichtelijk op een rij.

Op Prinsjesdag 2020 kwam het kabinet met het Belastingplan 2021. Onderdeel daarvan zijn wijzigingen van de arbeidskorting, heffingskorting, ouderenkorting en zelfstandigenaftrek en een lager basistarief voor de inkomstenbelasting.

Ook hoeven werkgevers mede vanwege de coronacrisis geen loonheffing meer te betalen over scholingskosten van ex-werknemers. Wat houden de aanpassingen precies in en wat zijn de gevolgen voor werkenden?

Arbeidskorting stijgt

 De verhoging van de arbeidskorting die was gepland voor 2022, is een jaar naar voren gehaald. Deze verhoging is in het voordeel van zowel werknemers als zelfstandigen. Het moet werken meer lonend maken. De maatregel komt bovenop de al eerder geplande verhoging voor 2021. De arbeidskorting hangt af van het arbeidsinkomen. De arbeidskorting is in 2021 voor alle werkenden met een arbeidsinkomen tot 105.736 euro gestegen. De arbeidskorting kent drie knikpunten bij een arbeidsinkomen van 10.108 euro, 21.835 euro en 35.652 euro. Het maximumbedrag aan arbeidskorting stijgt met 184 euro, 242 euro en 386 euro tot respectievelijk 463 euro, 3.837 euro en 4.205 euro bij deze drie knikpunten. Vervolgens daalt hij tot nul bij een arbeidsinkomen van 105.736 euro.

Toename algemene heffingskorting

De algemene heffingskorting (AHK) neemt in 2021 met 126 euro toe tot 2.837 euro voor inkomens tot 21.043 euro. Vanwege een extra verhoging neemt de AHK toe voor mensen met een inkomen tot 68.507 euro. De AHK kent hierbij een dalend verloop voor inkomens tussen 21.043 euro en 68.507 euro. Hiermee profiteren lagere inkomens het meeste van de verhoging van de AHK.

Ouderenkorting gaat omhoog

Ook de ouderenkorting gaat vanaf 2021 omhoog. Deze geldt voor iedereen die uiterlijk op 31 december van het kalenderjaar de AOW-leeftijd bereikt. De maximale ouderenkorting is in 2021 met 81 euro gestegen naar 1.703 euro. Ouderen met een jaarinkomen tot 49.323 euro plukken hier de vruchten van. De hogere ouderenkorting is relevant voor (het inkomen van) AOW’ers die blijven werken of werknemers die binnenkort de AOW-leeftijd bereiken.

Zelfstandigenaftrek gaat extra snel omlaag

De zelfstandigenaftrek gaat in stappen sneller en meer omlaag, bovenop een al eerder ingezette afname. Vanaf 2021 wordt de aftrek jaarlijks lager, totdat deze in 2036 uitkomt op 3.240 euro. Oorspronkelijk zou de afname plaatsvinden tot 5.000 euro in 2028. Per 1 januari 2021 is de zelfstandigenaftrek verlaagd van 7.030 naar 6.670 euro. Het kabinet wil met de verlaging de verschillen in belastingdruk tussen werknemers en zelfstandigen verminderen.

Lager basistarief inkomstenbelasting

In 2021 is het basistarief in de inkomstenbelasting gedaald van 37,35 procent naar 37,10 procent. Dit tarief geldt voor inkomens tot 68.507 euro. Het toptarief wijzigde niet en is 49,50 procent gebleven. Tussen 2022 en 2024 gaat het percentage van het basistarief verder omlaag, tot uiteindelijk 37,03 procent. Zowel werkenden als mensen met een uitkering hebben voordeel van deze daling.

Scholingskosten ex-werknemers

Mensen die door de coronacrisis hun werk verliezen, moeten zich zo makkelijk mogelijk kunnen omscholen. Werkgevers betalen daarom sinds 2021 geen loonheffing meer over scholingskosten van ex-werknemers na het beëindigen van het dienstverband. Als werkgever mag je de scholingskosten onbelast vergoeden als onderdeel van een sociaal plan.

Daarnaast mag de ex-werknemer eventueel na het dienstverband overgebleven scholingsbudget nog gebruiken. De belastingdienst toetst of werknemers de scholing volgen om hun arbeidsmarktpositie te verbeteren met als doel het verdienen van een inkomen. Je geeft de scholingskosten op als eindheffing bij contractbeëindiging in de werkkostenregeling.

Goed afscheid

Investeer in de om- of bijscholing van een vertrekkende werknemer. Zo neemt deze op een goede manier afscheid en heb je meteen een ambassadeur voor je organisatie. Het is ook goed voor de motivatie en betrokkenheid van je overgebleven werknemers. Zij zien namelijk dat je op een nette manier met vertrekkend personeel omgaat. Met de juiste leercultuur houd je jouw medewerkers én organisatie up-to-date.

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Veiligheidsrisico's Coronavaccins duizenden % hoger dan Influenzavaccins

De Veiligheidsrisico’s van Coronavaccins zijn tot 7707 procent hoger dan die  Influenzavaccins zo blijkt uit cijfers van bijwerkencentrum Lareb.

Ten opzichte van Influenzavaccins geven de cijfers van Lareb aan dat de Coronavaccins eenvele malen hoger veiligheidsrisico met zich mee te brengen t.w.:

  • 2688% meer meldingen,
  • 3663% meer doden,
  • 2300% meer miskramen
  • 7707% meer opnames

Covid vaccinaties stoppen

De vraag is gerechtvaardigd of het, met dermate hogere veiligheidsrisico’s, niet vele malen verstandiger is om met het Covid Vaccinatie Programma te stoppen.

 

Wat is Bijwerkingencentrum Lareb?

Bijwerkingencentrum Lareb is het Nederlandse meld- en kenniscentrum voor bijwerkingen van geneesmiddelen, waaronder vaccins, én geneesmiddelengebruik tijdens zwangerschap en borstvoeding. Lareb signaleert risico’s van het gebruik van geneesmiddelen in de dagelijkse praktijk en genereert en verspreidt kennis hierover.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
netelige kwesties MKB ZZP Nederland

Hoe heb jij het geregeld?

Ondernemers zijn net mensen. We worden – zoals ieder ander – voor de vragen gesteld hoe we onze financiële zaken in onze relatie vorm willen geven. Mijn vragen aan jou: “Hoe regel jij de kosten van de huishouding? Wat valt daaronder? Verdelen jullie overgespaard inkomen of niet? Wat als de één meer verdiend dan de ander? Is dat eerlijk? Wat als de één een beslissing neemt, waar de ander niet helemaal achter staat? Leven jullie in de praktijk naar gemaakte afspraken? Waarom lukt dat wel of niet conform wat is beloofd? Welk effect heeft dat op je relatie?”

Belofte maakt schuld. 

In marketing maken we beloften. Beloften over hoe bepaalde producten of diensten ons helpen ons leven te verbeteren. Neem bijvoorbeeld producten en diensten die passief inkomen genereren. In de marketing daaromheen wordt aandacht besteed aan hoe dit je relatie kan redden, omdat je door passief inkomen meer tijd en energie hebt voor je gezin en hoe het je vrijheid en zelfstandigheid geeft. Blijkbaar zijn dit wensen die we allemaal hebben? 

Door aandacht te hebben voor wat mensen willen, de argumenten, belangen en verlangens van mensen, onze klanten, halen we ze binnen. Onze producten en diensten moeten voorzien in een (latente) behoefte. Elke verkoper en marketeer weet dit. Mediation is een proces dat argumenten, belangen en verlangens op een structurele manier naar boven haalt. Mediation is dus marketing. Het bedenken en verkopen van de best mogelijke oplossing voor een behoefte (innerlijk conflict van iets willen maar het nog niet hebben), zodat dat de ander zelf inziet en beseft dat hij het nodig heeft en bij de verkrijging ervan voldoening ervaart.

In onze relaties maken we ook beloften. We hebben de intentie onszelf en de ander te helpen in het leven om elkaars wensen en verlangens te verwezenlijken. Wat is dan dat belang en verlangen, de grote wens, de innerlijke behoefte van de ondernemer? Is dat een fijn gezinsleven? Is dat vrijheid? Is het gevoel van vrijheid en een gezinsleven überhaupt te combineren? Heel wat mensen ervaren de structuur en regels binnen een gezin als benauwend in plaats als vervullend. De één vindt werken fijn, voor de ander voelt het als een gevangenis of tenminste een verplichting. Voor de één is het beeld van de ouder die thuis voor de kinderen zorgt het ideaal, voor de ander het doemscenario. 

Wat is het verlangen van de ondernemer?

Marco werkte in het bedrijfsleven en kon door zijn inzicht opklimmen tot een hoge functie, met een goed salaris. Toch gaf hem dit geen echte bevrediging. Toen hij na een grote reorganisatie, waarbij het bedrijf werd verplaatst naar India, ontslag kreeg, zette hij zijn  eigen onderneming op. Het duurde lang voordat hij doorhad op welke manier hij het beste succes kon hebben. Zo lang, dat zijn relatie eronder leed, aangezien zijn inmiddels ex-vrouw, die in een goede baan floreerde, niet goed begreep wat hij nodig had om succesvol te zijn. Marco zelf eigenlijk ook niet. Hoewel hij ondertussen zorgde voor hun kinderen, boodschappen deed en elke avond voor het gezin kookte, wilde zij dat hij een weer baan zocht. De onderneming zou toch nooit een succes worden. Dit wierp zij hem steeds voor de voeten. Marco begon zich klein en minderwaardig te voelen en voelde zich al helemaal niet gewaardeerd door zijn vrouw, want hij werkte hard om zijn projecten van de grond te krijgen. Ook al lukte dat niet goed.

We worden ondernemer met de grote wens om iets in de wereld (tot stand) te brengen of een boodschap uit te dragen. Ondernemerschap komt ook vaak voort uit de drang om zelfstandig en onafhankelijk te willen zijn. Eigen regels te volgen. Een wens om onszelf te verwezenlijken en een unieke individuele bijdrage te leveren aan de maatschappij. 

Ondernemen is meestal hard werken. Zelfs het verwerven van ‘passief inkomen’ vergt, ondanks de term, veel inzet. In ieder geval in de eerste jaren. Desalniettemin voelt ondernemen voor ons niet als werk, omdat we dat wat we doen als onze missie beschouwen, waar we in geloven. Maar er gaat wel veel tijd in zitten. Onze partner vindt dat niet altijd leuk of begrijpt het niet goed. Onze partner kan zich achtergesteld voelen ten opzichte van het werk, dat vaak voorrang krijgt. In andere situaties leunen wij misschien (financieel) op onze partner om deze droom na te jagen. Onze partner ziet met lede ogen aan, dat we, soms tegen heug en meug proberen, maar dat het niet wil vlotten. Het trekt een wissel op onze relatie.

Onze tijd verdelen tussen werk en gezin is vaak de oplossing. Of de zekerheid van een baan combineren met de onzekerheid van de onderneming. Is dat het compromis of de win-win? Menig ondernemer ziet zijn relatie stranden na verloop van tijd. Hoe zit dit nu precies? Kan een relatie alleen werken als beiden (succesvol) ondernemer zijn? 

De (in)perfecte relatie

Als we niet bewust zijn van wat we werkelijk willen, handelen we onbewust. We kiezen dan ook op een onbewuste manier een relatie.  We worden verliefd omdat we van mening zijn, dat de ander iets kan aanvullen, dat we zelf niet hebben. We vinden dat interessant, omdat het anders is. We kiezen de ander omdat we denken dat deze ons kan helpen ook zo te worden.  Na verloop van tijd, als de verliefdheid, wegzakt, komen we erachter dat datgene wat we zo leuk vonden aan de ander, we eigenlijk heel vervelend vinden. Het is een ‘miskoop’. We hebben ons laten verleiden door de boodschap van de marketingcampagne. De boodschap is daarmee niet verkeert, het was enkel niet echt de onze. Het was niet onze werkelijke behoefte. We dachten dat het onze behoefte was.

 

Door de invloed van onze omgeving, onze opvoeding, de maatschappelijke normen en waarden, zijn we ons vaak niet bewust van wat we werkelijk willen, kunnen en verlangen. We zijn ons over het algemeen niet eens echt bewust van ons zelfbeeld, gevoelens en emoties, laat staan dat we er ook wat mee doen. Niet gek dus dat we keuzes maken, waar we later anders op terugkijken, met alle ellende van dien. Onze mentale, geestelijke evolutie verloopt in drie fasen. Elke fase heeft zijn eigen basisintentie met normen en waarden ‘pakketjes’. Deze fasen noem ik de ‘pijlers’ van onze ontwikkeling. Ik schreef hier eerder over in het artikel ‘Misverstand in teamverband“.
We zitten overwegend in één van deze fasen en hebben dan ook een voorkeur voor de basisintentie van die betreffende fase, zelfs al tikken we regelmatig ook wel de ander pijlers aan.

 

Als we weten wat we werkelijk willen, wat onze basisintentie is en hoe we situaties aanpakken, kunnen we een partner kiezen die dit ondersteunt en ons daarbij helpt.  We stralen uit wie we zijn en wat we te bieden hebben. Onze marketingboodschap is nu ‘echt’. Zo trekken we als het ware de ideale partner, net als de ‘ideale klant’, aan, die dezelfde werkelijke doelen heeft. In een relatie met een gelijkgestemde voelen we ons het prettigst. Er is veel harmonie en herkenning. We werken aan dezelfde doelen en genieten van het bereiken daarvan.

 

Nog steeds is het na verloop van tijd, als de verliefdheid wegzakt, bij tijd en wijlen lastig. Door alles wat zich voordoet, zien we de minder aantrekkelijke kanten van onze partner. In het dagelijks leven komt ons ego om de hoek kijken en blijkt het toch lastig, de wereld en de ander door de roze bril van verliefdheid te blijven zien. Dit is overkomelijk als we dezelfde basisintentie en normen en waarden hebben. Als we praten over wat ons werkelijk beweegt, komt de herkenning terug en is de relatie te redden.

 

Waarom het soms niet lukt, hoe hard we ook werken

Soms is het zo dat, hoe hard we ook aan de relatie (willen) werken, het in feite gedoemd is te mislukken. De kloof is te groot. De verschillen onoverbrugbaar.

De maatstaf om te stoppen of door te gaan zou liefde moeten zijn. Maar wat is liefde? Hoe ervaart een eerste, tweede of derde ‘pijler’ dat? Wat is dat voor een zoeker? Wat is het voor een vinder?

 

Red je Relatie

In welke situaties het nog kan lukken om de relatie te redden en wat daar voor nodig is, hoe het zit met de verschillende pakketjes ‘basisintenties’ en bewustzijnsniveaus, kun je uitgebreid lezen in mijn twee nieuwe boeken, die op 3 juli a.s. gelanceerd worden:

 

  • Netelige Kwesties”, over mediation in de huiskamer. Hierin gaan we in op problemen in onze relaties, de partnerrelatie, relatie met onze kinderen en (schoon)ouders, familie en buren, en hoe die op te lossen met de inzichten uit het Evolutie Systeem en met de 1-2-3 Opgelost! Methode. In dit boek heel veel lastige situaties met uitwerking erbij.
  • Scheiden is Leiden”, over gesprekken rond scheiding. Scheiden is lijden, maar ook leiden: terug de leiding nemen over je eigen leven, met of zonder relatie. Talloze voorbeelden van hoe je lastige of tenminste ongemakkelijke situaties waar je tegenaan loopt als je in of bij een scheiding betrokken bent, kunt oplossen. Van op het schoolplein tot aan de omgang met de (ex)familie en vrienden.

Interessant? Volg woensdag 16 juni a.s. om 19.00 uur het webinar “Conflicten Oplossen” en ontdek De Drie Geheimen voor een Goed Huwelijk. Je ontdekt jouw basisintentie en de manier van aanpak die bij je past. Je ontdekt ook die van je partner en hoe mediationvaardigheden en de inzichten uit het Evolutie Systeem je relatie kunnen redden. En je onderneming.

Netelige Kwesties en Scheiden is Leiden MKB ZZP Nederland
beunited hoe doe je dat Ouder worden en langer doorwerken

Ouder worden terwijl je werkt gaat niet helemaal vanzelf. Het is een complex proces, dat al begint als je 45 jaar bent. Zeker nu we steeds langer doorwerken is succesvol ouder worden op het werk belangrijk. Bevorderen van zelfregulering en job crafting kunnen daarbij belangrijke hulpmiddelen zijn. Dat stelt Dorien Kooij in haar uitgestelde inaugurele rede aan de Tilburg University.

Oudere werknemers gebruiken allerlei strategieën om het ouder worden tijdens de uitbouw van de carrière op te vangen. Denk aan minder werkdoelen prioriteren, een assistent inhuren of meer hulpmiddelen gebruiken. Ook verschuiven de doelen. Ouderen investeren minder in groei als levensdoel. Behoud van werk en beheersen van het carrièreperspectief worden belangrijker.

Werk- en levensdoelen veranderen

Werkmotieven zoals promotie, belang van beloning en het leren van iets nieuws nemen af in die werk- en levensfasen. Daartegenover staat dat intrinsieke en sociale motieven toenemen. Zoals het leveren van een waardevolle bijdrage, benutten van vaardigheden, kennisoverdracht en anderen helpen.

Zelfregulerend gedrag bevorderen

Kooij stelt voor dat HR een meer evenwichtige, inclusieve en sterke puntenbenadering toepast op oudere werknemers. Het gaat erom dat HR de de prestaties en het welzijn van oudere werknemers optimaliseert, en zelfregulerend gedrag stimuleert zodat ze hun sterke punten meer kunnen benutten.

Continue fit met de werkomgeving

Werknemers blijven gemotiveerd wanneer ze een continue fit ervaren tussen henzelf en hun werkomgeving. Belangrijk aspect daarbij is zelfregulering, om de fit tussen persoon en werkomgeving te behouden of te herstellen. Job crafting kan een hulpmiddel daarbij zijn. Het betekent: zelf kleine aanpassingen doen in je werk, zodat het werk beter past bij je persoonlijkheid. Wat betere bevlogenheid en werkprestaties oplevert, ook bij oudere werknemers.

Sterke puntenbenadering

Kooij past inmiddels zelf als leidinggevende een sterke puntenbenadering toe in de resultaat- en ontwikkelgesprekken met departementsleden. Zelf zegt ze er dit over: ‘We moeten het werken in teams stimuleren door teamprestaties te beoordelen. En door te zorgen dat alle werknemers deel uitmaken van een divers team waarin de teamleden verschillende sterke punten hebben. Het werken in teams van wetenschappers maakt het ook mogelijk om de taken zo te verdelen dat ze zo goed mogelijk aansluiten bij de sterke punten van elk individu.’

Meer onderzoek naar zelfregulerend gedrag

Professor dokter Kooij pleit voor meer onderzoek naar zelfregulerend gedrag. Want iedereen gaat anders om met zijn en haar eigen veroudering, met voor iedereen weer andere gevolgen. Mogelijke onderzoeksvragen daarbij: Wat betekent de lichamelijke achteruitgang voor succesvol ouder worden in fysiek zware banen? En wat is de relatie tussen HRM en succesvol ouder worden op het werk? HRM kan succesvol ouder worden faciliteren door de fit tussen de persoon en de werkomgeving direct te beïnvloeden. En in interventiestudies moet duidelijk worden welke HR praktijken in dit kader effectief zijn en of dit verschilt voor verschillende groepen oudere werknemers.

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited MKB roept Eerste Kamer dringend op Stem niet in met testwet

beUnited roept, namens het MKB, in een brandbrief de Eerste Kamer dringend op het vertrouwen in de politiek te herstellen door niet in te stemmen met de (tijdelijk)test-wet.

Het vertrouwen in het crisisbeleid van de overheid onder MKBers en hun personeel is tot een dieptepunt gedaald, blijkt uit de vele reacties die bij MKB organisatie beUnited de afgelopen maanden binnenstromen. Ook steeds meer andere beroepsgroepen zoals zorg, juristen en academici benaderen ons om samen op te trekken tegen dit beleid. Het water staat ver boven de lippen en de politiek lijkt verder van de maatschappij te staan dan ooit tevoren.

Test-wet is vrijbrief

De test-wet is volgens het MKB een vrijbrief voor de overheid om direct invloed op de bedrijfsvoering van ondernemers uit te blijven oefenen. Slechts de modelering van het OMT is voldoende om het testen tot het nieuwe normaal te maken. De samenstelling van het OMT, dat blind het beleid van het ondemocratische WHO volgt, is te beperkt om daar die macht aan te blijven geven.

“Als wij als ondernemers alles zouden beslissen op slechts één specialisme binnen onze bedrijven of blind volgen wat anderen doen, zouden we geen jaar overleven”, aldus Pancras Pouw, oprichter van beUnited, de krachtigste MKB organisatie in Nederland.

Eindeloos verlengen doorn in het oog

Het eindeloos verlengen van zogenaamd tijdelijke maatregelen waarvoor wereldwijd nimmer is aangetoond dat ze effect hebben, is een doorn in het oog van het MKB. Voortschrijdend inzicht, waarbij de modellen gelukkig geen werkelijkheid blijken te zijn, lijkt het OMT en het ministerie niet tot inkeer te brengen.

Niet opschalen zorgcapaciteit onbegrijpelijk

Het niet opschalen van de zorgcapaciteit is voor de noodlijdende MKBers onbegrijpelijk, dat was tenslotte waarom we even pas op de plaats moesten maken. Het lijkt wel of we dat met zijn allen zijn vergeten. Het testen is sowieso mosterd na de maaltijd, de IFR blijkt volgens het OMT en de WHO tussen 0,23 en 0,15% te variëren dat is heel wat anders dan de 3% die wij allemaal vreesde.

Gerommel met belastinggeld onacceptabel

Daar komt nu het gerommel met ons zuur verdiende belastinggeld waarvan zonder bonnetjes 5,1 miljard is uitgegeven bij, en dat doet pijn, heel veel pijn. Zeker als de ondernemer zich daar nu diep voor in de schulden heeft moeten steken en zijn personeel voor op straat heeft moeten zetten. Er zijn al 300.000 verborgen werklozen en daar komen straks nog velen bij. Ondernemers zullen tussen de 3 en de 10 jaar nodig hebben om belastingschulden af te lossen. En daar wordt dan op deze manier door een ministerie mee omgegaan. “Dit is onacceptabel.”

Testbeleid leidt tot ongelijk speelveld

Dat het testbeleid voor de gemiddelde MKBer helemaal niet uitvoerbaar is en leidt tot een ongelijk speelveld is al voldoende reden de wet naar de prullenbak te verwijzen. Daarnaast zijn ook de aanbestedingsregels genegeerd en is er een blanco chequegegeven aan een nieuwe partij voor de testen en dat de MKBers die al teststraten op eigen kosten hebben neergezet niet mee konden dingen is te gek voor woorden.

Daar waar de ondernemer voor elke euro een bonnetje moet hebben en voor een opdrachtje van 2 ton door de administratieve nachtmerrie van aanbestedingen moet worstelen, is dit niet goed te praten. Dit is de druppel die de emmer doet overlopen, het vertrouwen in de overheid is tot een dieptepunt gedaald. Alleen de Eerste Kamer kan dat nu nog herstellen.

Brandbrief Eerste Kamer

beUnited roept daarom, namens het MKB, in een brandbrief de ervaren Eerste Kamer leden dringend op om nu een positief signaal aan de 1,9 miljoen MKBers en hun 7 miljoen werknemers af te geven en deze wet terug naar de kamer te sturen.

Dit met de dringende boodschap, ga deze zomer niet op reces, zoals ook het overbelaste zorgpersoneel, de noodlijdende ondernemer en de Nederlander zonder vakantiegeld niet op reces kan. Vorm een zakenkabinet dat direct van start gaat met een beleid terug naar het oude normaal en het bouwen aan noodvoorzieningen voor een eventuele pandemie. Het alternatief is dat de grootste werkgever van Nederland eieren voor zijn geld kiest en de stekker eruit trekt voor het echt te laat is. Ervan uitgaande dat het laatste niet de doelstelling is, blijven we samen met onze werknemers als grootste bijdrager aan de staatskas liever meewerken aan het herstel van de economie, werkgelegenheid en de bouw van de noodvoorzieningen.

Download

Brandbrief aan de Voorzitter Eerste Kamer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print