Vitality geeft jou een cadeau

INSPIRE CHANGE IN LIVE

Jaarlijks worden er miljoenen euro’s uitgegeven aan crèmes, lotions en serums die de gevolgen van huidveroudering en huidproblemen moeten vertragen of zelfs terugdringen,
als je de reclames moet geloven.

Volgens mij is er GEEN ENKEL product dat de huidveroudering kan terugdraaien. Wat je wel kan doen, is jouw huid zo goed mogelijk verzorgen en van binnenuit voeden zodat deze er zo lang mogelijk mooi blijft uitzien.

Huidproblemen en een slappe huid weerspiegelen darmen die uit balans zijn. Voor een goede gezondheid en een mooie huid moeten de “goede” bacteriën in de meerderheid zodat de “slechte” bacteriën verdwijnen.

Onze darmen zijn SUPER belangrijk omdat ze voedingsstoffen uit onze voeding halen en rechtstreeks verband houden met ons immuunsysteem maar toch hechten veel mensen er onvoldoende aandacht aan.

Ook de lever raakt overbelast als er te veel afvalstoffen in ons lichaam en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen zijn. Onze lever is het orgaan dat afvalstoffen verwerkt en verantwoordelijk voor de energieproductie en vetverbranding. Bij te veel afvalstoffen ontstaat er vaak acné of huiduitslag.

Weet jij of…Jouw lichaam alle voedingstoffen die je dagelijks binnenkrijgt wel goed opneemt? Welke voedingsstoffen je zelf niet aan kan maken? METEN=WETEN!

Aanbod Vitality:

Meting van jouw basisgezondheid + advies voor iedereen die zijn/haar gezondheid op nr. 1 zet, een cadeau t.w.v. €50:

De cadeauactie is geldig tot 12 april!

contactgegevens

Karin Arents
Holistisch therapeut

Kampenringweg 45d
2803 PE Gouda

E-mail 
0629601807

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden, vitaliseren en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
hervorming arbeidsmarkt De belangrijkste wijzigingen op een rij

De regels voor contracten gaan flink veranderen. Minister Karien van Gennip (CDA) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid informeert in een Kamerbrief met meer details over de hervorming van de arbeidsmarkt.

Voor de hervorming van de arbeidsmarkt heeft Van Gennip de adviezen overgenomen van de Sociaal Economische Raad, de commissie Borstlap en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Het kabinet wil duurzame arbeidsrelaties bevorderen, zonder de wendbaarheid van bedrijven aan te tasten. Voor de zomer van 2022 had ze in een Kamerbrief de hoofdlijnen geschetst van de aanpassingen. Nu heeft ze die in de Kamerbrief van 3 april 2023 verder uitgewerkt, samen met vakbonden en werkgevers. De benodigde wetgeving hiervoor gaat rond de zomer in consultatie, zodat het in het voorjaar van 2024 naar de Tweede Kamer kan worden gestuurd. De belangrijkste wijzigingen op een rij:

Oproepcontracten worden basiscontracten

  • Oproepcontracten zoals nuluren– en min-/maxcontracten worden afgeschaft. In plaats daarvan komen zogenoemde basiscontracten.
  • Wat is een basiscontract? In zo’n contract wordt een minimaal en een maximaal aantal uren afgesproken met een werknemer – dat mag niet nul zijn. Het maximaal aantal uur is ten hoogste 130 procent van het minimaal aantal uur. Daarnaast worden er dagen en uren afgesproken waarop de werknemer opgeroepen kan worden. Vraag je je oproepkracht buiten deze uren, dan mag hij weigeren. Met zo’n basiscontract is het idee dat de werknemer rooster- en inkomenszekerheid krijgt.
  • De afspraken over het aantal uur en het loon mogen maximaal voor een kwartaal worden afgesproken. Spreek je een langere periode af, dan geldt de gespreide loonbetaling.
  • Voor een basiscontract voor onbepaalde tijd wil het kabinet de lage WW-premie laten gelden. De uitvoerbaarheid hiervan wordt nog onderzocht.
  • De regels, die sinds de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) voor de huidige oproepcontracten gelden, zullen ook van toepassing zijn op het basiscontract, zoals het verplichte aanbod na twaalf maanden voor een vaste arbeidsomvang.

Uitzonderingen:

  • De oproepcontracten voor de bijbaantjes van scholieren en studenten – die maximaal gemiddeld 16 uur per week op jaarbasis werken – blijven bestaan.
  • Contracten met een jaarurennorm blijven mogelijk en staan los van het basiscontract. Maar ook in deze contracten moet er meer roosterzekerheid worden gegeven.

Uitzendkrachten krijgen sneller een contract

  • De maximale duur van fase A (als een werknemer net is begonnen bij een uitzendbureau) wordt verkort van 78 naar 52 weken. De uitzendbranche heeft hier op geanticipeerd in de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten. Hierin was het kortere termijn al vastgelegd, startend vanaf begin dit jaar.
  • De mogelijkheid om deze fase te verlengen via de cao vervalt.
  • De maximale duur van fase B wordt ook verkort van drie jaar naar twee jaar en maximaal zes tijdelijke contracten.
  • Uitzendkrachten moeten een arbeidsvoorwaardenpakket krijgen gelijkwaardig aan dat van werknemers die in dienst zijn van het bedrijf. Dit geldt al voor regelingen over arbeids- en rusttijden en loon, maar het kabinet breidt dit uit naar alle arbeidsvoorwaarden, zodat daar geen concurrentie meer op is.
  • Het uitzendpensioen moet marktcomfort worden. De sociale partners werken dit uit.
  • Er komt een nieuw certificeringstelsel, wat betekent dat je vanaf 1 januari 2025 alleen met uitzenders mag werken die een certificaat hebben. Dit voorjaar wordt het wetsvoorstel daartoe ingediend bij de Tweede Kamer. Werk je na inwerkingtreding van die wet toch met een uitzendbureau zonder certificaat, dan riskeer je een boete.

Onderbreking ketenregeling wordt vijf jaar

  • Hoe zat het ook alweer met de ketenregeling? Nu mag je in drie jaar drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten sluiten. Daarna moet je een vast contract aanbieden – dit blijft. Doe je dat niet, dan moet je zes maanden wachten. Dan begint er een nieuwe keten en kun je weer een nieuw tijdelijk contract aanbieden. Dit verandert.
  • Het onderbrekingstermijn van zes maanden wordt vijf jaar, om draaideurconstructies tegen te gaan.
  • Kabinet spreekt van een administratieve vervaltermijn van vijf jaar en niet meer van een ketenregeling.
  • Deze langere onderbrekingstermijn geldt ook voor uitzendkrachten.
  • Je mag hier niet meer van afwijken via de cao.
  • Er start ook geen nieuwe keten meer als iemand eerst als uitzendkracht bij je heeft gewerkt en daarna bij jou in dienst komt. De keten loopt dan gewoon door.

Uitzonderingen:

  • Voor scholieren en seizoenwerkers blijft de huidige ketenregeling wel bestaan. Dat betekent voor scholieren dat een nieuwe keten begint na een onderbreking van zes maanden, en voor seizoenarbeiders na drie maanden.

Premiedifferentiatie WW aangepast

Bij de premiedifferentiatie WW is voor vaste contracten geregeld dat overwerk tot en met 30 procent van het aantal contracturen onder de lage WW-premie valt. Wordt er meer overgewerkt, dan moet je met terugwerkende kracht de hoge WW-premie betalen. Op deze hoofdregel zijn voltijdscontracten van 35 uur of meer uitgezonderd. Deze grens wordt nu verlaagd van 35 naar 30 uur. Hierdoor hoef je minder vaak met terugwerkende kracht de hoge premie te betalen.

Re-integratie langdurig zieke werknemers

  • Er komt eerder duidelijkheid voor kleine en middelgrote werkgevers (tot en met honderd werknemers) over de re-integratie van een langdurig zieke werknemer. Mkb’ers kunnen na één jaar (in plaats van twee) samen met de werknemer vaststellen dat re-integratie in het eigen bedrijf niet meer mogelijk is (eerste spoor re-integratie). Er komen nog procedurele waarborgen voor dergelijke afspraken.
  • Als je er onderling niet uitkomt, kun je het UWV vragen dit te beoordelen. Het UWV kijkt of de re-integratie-inspanningen voldoende zijn geweest, of de werknemer nog ziek is en of de verwachting is dat hij binnen dertien weken zijn werk (al dan niet aangepast) kan hervatten.
  • Als je het eerste spoor na een jaar kunt afsluiten, hoef je zijn plek niet meer vrij te houden en kun je een opvolger zoeken.
  • Je blijft wel verantwoordelijk voor twee jaar loondoorbetaling bij ziekte. Ook blijf je er verantwoordelijk voor om de medewerker goed te laten re-integreren bij de andere werkgever (tweede spoor).
  • Als je de functie van de zieke medewerker na die twee jaar nog niet hebt vervangen, behoudt de werknemer het recht om terug te komen.

Introductie Crisisregeling Personeelsbehoud (CP), voorheen deeltijd-WW

Ondernemingen moeten in tijden van crisis snel kunnen schakelen en houden daarom veelal een flexibele schil aan. Het kabinet wil die flexibele schil meer zekerheid bieden en tegelijkertijd de wendbaarheid van bedrijven vergroten. Daarvoor komt er een zogenoemde Crisisregeling Personeelsbehoud (CP), wat voorheen de deeltijd-WW was. Het kabinet werkt de regeling momenteel verder uit, maar dit zijn de richtlijnen:

  • Werkgevers kunnen hier aanspraak op maken als zij ten minste 20 procent minder werk hebben over de gehele onderneming.
  • Het moet voor tijdelijke crisissituaties gelden, daarom kun je er maximaal zes maanden gebruik van maken.
  • Het gaat om het opvangen van crises die buiten het ondernemingsrisico vallen. Dus wel: brand, coronapandemie of kleinschalige calamiteiten die nu ook vallen onder regeling Werktijdverkorting (WTV). Maar niet: de risico’s die je als ondernemer zelf kunt verzekeren.

Ook werkgevers die indirect getroffen zijn door de crisis kunnen aanspraak maken op de regeling. Denk aan bierbrouwers, die niet hoefden te sluiten tijdens de coronalockdown, maar geen afzetmarkt meer hadden doordat de horeca wel dicht was.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Hoe je jouw bedrijf kunt laten groeien door jouw geld elders te investeren

Waarom geld uit je bedrijf halen de sleutel is tot succes!

Als ondernemer is het begrijpelijk dat je alles in je bedrijf wilt investeren om het te laten groeien en bloeien. Maar wat als ik je vertel dat het investeren van al je geld in je bedrijf niet altijd de slimste zet is? Soms kan het zelfs leiden tot financiële problemen en het tegenovergestelde resultaat opleveren.

In deze blog bespreken we waarom geld uit je bedrijf halen de sleutel is tot succes en hoe je jouw bedrijf kunt laten groeien door jouw geld elders te investeren.

Waarom je jouw geld elders moet investeren

Als je al je geld in je bedrijf investeert, loop je het risico om te veel afhankelijk te worden van één activa, namelijk jouw bedrijf. Als het bedrijf minder succesvol is dan verwacht of als er onvoorziene omstandigheden optreden, kan dit leiden tot financiële problemen. Door jouw geld elders te investeren, kun je het risico spreiden en jouw financiële toekomst veiligstellen.

Door jouw geld elders te investeren, kun je jouw financiële middelen effectiever beheren en jouw bedrijf laten groeien. Je kunt investeren in activa die meer rendement opleveren dan jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld onroerend goed, aandelen of beleggingsfondsen zijn.

Hoe geld uit jouw bedrijf te halen

Er zijn verschillende manieren om geld uit jouw bedrijf te halen en elders te investeren. Hier zijn een paar opties:

Uitkeringen uitkeren: Als jouw bedrijf winst maakt, kun je een deel van de winst als uitkeringen uitkeren aan jouw aandeelhouders. Dit kan je vervolgens elders investeren.

Verkoop van bedrijfsactiva: Als jouw bedrijf activa heeft die niet langer nodig zijn, kun je deze verkopen en het geld elders investeren.

Leningen: Je kunt ook geld lenen van jouw bedrijf en dit elders investeren. Dit is echter alleen aan te raden als jouw bedrijf genoeg liquiditeit heeft om de lening te verstrekken.

Verkoop van bedrijfsaandelen: Als jouw bedrijf groeit en je meer kapitaal nodig hebt, kun je overwegen om aandelen te verkopen aan externe investeerders. Dit kan jouw bedrijf helpen groeien en je kunt jouw eigen geld elders investeren.

Het nemen van deze stappen kan je helpen om jouw bedrijf te laten groeien en jouw financiële toekomst veilig te stellen. Het is echter belangrijk om zorgvuldig te overwegen wat de beste optie is voor jou en jouw bedrijf.

Concluderend kunnen we stellen dat het investeren van al je geld in jouw bedrijf niet altijd de beste optie is. Het kan leiden tot financiële problemen en het beperken van je mogelijkheden om te investeren in andere activa.

Door jouw geld elders te investeren, kun je het risico spreiden, jouw financiële middelen effectiever beheren en jouw bedrijf laten groeien. Het is echter belangrijk om zorgvuldig te overwegen wat de beste optie is voor jou en jouw bedrijf, en om professioneel advies in te winnen voordat je belangrijke beslissingen neemt. Investeer slim en maak van jouw bedrijf een succes!

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
De administratieve afronding van de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid)

De administratieve afronding van de NOW houdt in dat de definitieve berekening van de tegemoetkoming aangevraagd dient te worden.

In 2022 en de twee voorgaande jaren werd de helpdesk van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) vooral gebeld met vragen over de verschillende coronasteunmaatregelen. Ook afgelopen jaar was de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) het onderwerp waar de accountant de meeste vragen over stelde. Niet verrassend, gezien de rol die de accountant speelt in de verantwoording van deze tegemoetkoming in de loonkosten.

In 2022 kwam de rijksoverheid met de NOW-regeling. Deze maatregel was bedoeld om ondernemers tegemoet te komen die te lijden hadden onder de coronabestrijdingsmaatregelen die de rijksoverheid had getroffen om het coronavirus het hoofd te bieden. Menig ondernemer kreeg door de maatregelen van de overheid te maken met omzetverlies en kon bij UWV aankloppen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Of het voorgeschoten bedrag terecht is, moet de ondernemer achteraf aantonen.

Extra werk voor de accountant

De NOW-verantwoording leidt tot extra werk voor de accountant. Een onderneming die een NOW-subsidie tussen € 40.000 en € 125.000 heeft ontvangen moet een derdenverklaring laten opstellen. Dat kan door een accountant, maar ook door een andere financieel adviseur, zoals de boekhouder.

Boven de € 125.000 moet een accountantsverklaring worden afgegeven en alleen de accountant is daartoe bevoegd. Het bedrag waar een ondernemer uiteindelijk recht op heeft hangt af van het daadwerkelijke verlies dat is geleden door inkomstenverdamping en de loonkosten.

Het is mogelijk om extra tijd aan te vragen voor de definitieve berekening

Werkgevers in beweging zetten

In januari 2023 maakte UWV bekend dat meer dan de helft van de werkgevers die tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW nog niet klaar was met de aanvraag van de definitieve berekening van de loonsubsidie. Om die reden lanceerde UWV een campagne om werkgevers in beweging te zetten.

Voor het aanvragen van de definitieve vaststelling van de NOW 3.1 t/m NOW 4 – de derde tot en met zesde aanvraagperiode – hadden ondernemers tot en met 22 februari de tijd. Of de accountant op een dergelijk korte termijn tijd had om de desbetreffende werkzaamheden te verrichten is nog maar de vraag. De meeste kantoren hebben het druk aan het begin van het jaar. Gelukkig is het mogelijk voor ondernemers om extra tijd aan te vragen voor het aanvragen van de definitieve berekening. Bij uitstel kunnen ondernemers dit nog tot en met 26 juli 2023 doen.

De verschillende aanvraagperiodes van de NOW

De NOW kent in totaal acht aanvraagperiodes:

  • Eerste aanvraagperiode (NOW 1): maart, april en mei 2020.
  • Tweede aanvraagperiode (NOW 2): juni, juli, augustus en september 2020.
  • Derde aanvraagperiode (NOW 3.1): oktober, november en december 2020.
  • Vierde aanvraagperiode (NOW 3.2): januari, februari en maart 2021.
  • Vijfde aanvraagperiode (NOW 3.3): april, mei en juni 2021.
  • Zesde aanvraagperiode (NOW 4): juli, augustus en september 2021.
  • Zevende aanvraagperiode (NOW 5): november en december 2021.
  • Achtste aanvraagperiode (NOW 6): januari, februari en maart 2022.

Grote financiële gevolgen

Het feit dat in januari nog de helft van de werkgevers een vaststelling moest aanvragen is zorgelijk. Blijft een vaststelling van de NOW uit, dan kan dit desastreuze gevolgen hebben voor een onderneming. De NOW-steun kan dan namelijk worden aangemerkt als onterecht en in dat geval wordt het volledig terugbetalen van het voorgeschoten bedrag een realistische optie.

Zeker gezien de naweeën van de coronapandemie en de gestegen energieprijzen is dat niet iets waar een ondernemer op zit te wachten. Dit kan voor veel ondernemers grote financiële gevolgen hebben en uiteindelijk zelfs tot een faillissement leiden.

Betalingsregeling aanvragen

Is de omzet hoger uitgevallen dan aanvankelijk werd verwacht of is de loonsom in de tussentijd gedaald, dan moet worden terugbetaald. Als het een ondernemer niet lukt om het bedrag in één keer te voldoen, dan kan bij UWV een betalingsregeling worden aangevraagd. Daarbij is het mogelijk om maandelijks of zelfs op een later tijdstip terug te betalen.

Bij een hoger omzetverlies krijgt een ondernemer een nabetaling, tenzij de loonsom lager is geworden of de ondernemer een aanvraag heeft gedaan voor bedrijfseconomisch ontslag.

Bezwaar maken tegen de definitieve berekening

Ondernemingen kunnen bezwaar maken tegen de beslissing van UWV over de definitieve berekening van de NOW. Dit moet binnen zes weken na de datum die in de beslissingsbrief staat.

Laat

Lukt het niet om op tijd een compleet bezwaar te versturen, dan kan een ondernemer alvast alle gegevens sturen met de mededeling dat het bezwaarschrift nog niet compleet is. Daarna krijgt de ondernemer extra tijd om een en ander aan te vullen.

Bezwaar maken kan online of op papier. Komt het bezwaar te laat binnen bij het UVW dan wordt het niet in behandeling genomen

Efficiënter werken

Het belang van het op orde hebben van de administratie en regelmatig contact hebben met de financieel adviseur wordt door de vaststelling van de NOW nog eens benadrukt. Uiteraard zal een goede accountant of boekhouder zelf het initiatief nemen om de ondernemer te herinneren aan de verplichting van het vaststellen van het NOW-bedrag.

Aangezien de NOW-verantwoording veel werk vraagt van de accountant werd in 2021 besloten om dit zo veel mogelijk te laten samenvallen met de werkzaamheden die de accountant verricht voor de jaarrekening. Zo kan de accountant efficiënter werken.

Langer de tijd

Dit jaar moeten ondernemers ook voor de NOW 5 en 6 een definitieve verantwoording indienen. Minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakte eind vorig jaar bekend dat het vaststellingsloket voor de NOW 5 langer openblijft. De deadline is verschoven van 22 februari naar 2 juni 2023 en is daarmee gelijkgetrokken met de uiterlijke indieningsdatum voor een vaststellingsaanvraag van de NOW 6.

Hierdoor krijgen ondernemers langer de tijd om een vaststellingsaanvraag in te dienen. De reden voor deze keuze is dat accountants op basis van het gecombineerde accountantsprotocol van de NOW 5 en NOW 6 sommige controlewerkzaamheden met betrekking tot de omzet kunnen combineren. Per NOW-periode blijft nog wel een afzonderlijke verklaring nodig.

Neem contact op met UWV voor hulp als terugbetaling echt niet lukt

Accountantsverklaring verplicht

De eisen voor de zevende (NOW 5) en achtste (NOW 6) aanvraagperiode zijn dezelfde. Een onderneming is verplicht om een accountantsverklaring te verstrekken:

  • bij een voorschot van € 125.000 of meer;
  • bij een definitieve tegemoetkoming van € 125.000 of meer (ongeacht de hoogte van het voorschot).
  • als een onderneming onderdeel is van een groep of concern. De bedragen van alle aanvragen moeten dan bij elkaar worden opgeteld. Het totaalbedrag bepaalt of een accountants- of derdenverklaring nodig is;
  • bij een aanvraag op werkmaatschappijniveau (omdat het concern of de groep minder dan 20% omzetverlies heeft). De hoogte van het voorschot of de definitieve tegemoetkoming is dan niet van belang. Er is altijd een accountantsverklaring nodig.

De derdenverklaring is verplicht bij een voorschot tussen € 40.000 en € 125.000 en bij een definitieve tegemoetkoming tussen € 40.000 en € 125.000 (ongeacht de hoogte van het voorschot).

Tips van UWV

Recent publiceerde UWV online tien tips voor het aanvragen van de definitieve berekening. Dit zijn:

  • Check de status in ‘Mijn NOW’.
  • Begin op tijd met de aanvraag.
  • Check met de NOW-checker of een verklaring wel vereist is.
  • Schakel de hulp in van een financieel adviseur.
  • Spreek af wie de aanvraag indient.
  • Ga na of de organisatie onderdeel is van een concern voor de NOW.
  • Bereken het omzetverlies op de juiste manier.
  • Maak eventueel gebruik van de terugbetaalmogelijkheden van UWV.
  • Neem contact op met UWV voor hulp als terugbetaling echt niet lukt.
  • Neem contact op met UWV bij het maken van een fout.

Eind aan de NOW-regeling

Hoewel deze tips werden gepubliceerd voor de verantwoording van NOW 3.1 tot en met NOW 4 zijn ze zeker ook te gebruiken voor de laatste verantwoordingen van NOW 5 en 6. Met de verantwoording van deze NOW-periodes komt er een eind aan de NOW-regeling. Hopelijk is dat ook het einde van de coronapandemie, die voor veel ondernemers tot grote zorgen heeft geleid.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

beUnited wil een eerlijke compensatie voor schade vanwege de opgelegde coronamaatregelen en is daarom bestuurder bij Stichting coronaclaim MKB 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Rijksbeleid is gebaseerd op drijfzand

‘Groeiende verschillen regio’s zijn principieel onrechtvaardig’

De groeiende achterstanden van de periferie op de economisch welvarende regio’s in ons land zijn principieel niet meer te rechtvaardigen. ‘Omdat ze de kansen van mensen op een gezond leven en op deelname aan de samenleving beperken,’ zo stellen drie adviesraden in een rapport maandag.

De adviseurs doen in Elke regio telt! verslag van welvaartsverschillen op streekniveau, afgezet tegen economische kernregio’s zoals de Randstad met de vier grote steden en de regio Eindhoven. De afzenders zijn drie adviesorganisaties van de overheid zelf: de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) en de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB).

Voorzieningen in regio’s

‘Essentiële voorzieningen in de regio’s brokkelen gelijktijdig af: basisscholen gaan dicht, huisartspraktijken verdwijnen, winkels sluiten hun deuren, bushaltes worden opgeheven,’ zo schetsen de auteurs de misère in Zeeuws-Vlaanderen, de Veenkoloniën, Parkstad Limburg, Twente, en de Kop van Noord-Holland. ‘Voorbeeldregio’s’ noemt het rapport deze gebieden: niet om er een voorbeeld aan te nemen, maar in de zin van exemplarisch of maatgevend.

Spiraal van verschraling

‘Deze neerwaartse spiraal van verschraling,’ vervolgt de beschrijving, ‘heeft verstrekkende gevolgen voor het gemeenschapsleven in een regio. De leefbaarheid van dorpen, buurten en gemeenschappen komt onder druk te staan en dit leidt in diverse regio’s tot achterstanden.’ Ter illustratie wijst het rapport onder meer op een zeven jaar lagere levensverwachting, lagere inkomens, minder culturele voorzieningen en beperkter openbaar vervoer.

Een blik op de geldstromen leert dat het Gemeentefonds, de belangrijkste bron van inkomsten voor lokale overheden, tevens de grootste rijksbijdrage aan de regio’s omvat. Hierbij worden verschillen gladgestreken, maar het tegenovergestelde gebeurt volgens de raden met andere rijksbijdragen. Die investeringen gaan naar ‘gebieden waar volop kansen liggen, omdat ze zijn aangehaakt op de wereldeconomie. Deze investeringen maken krachtiger wat al krachtig is. Dat is een bewuste keuze.’

Beleid op drijfzand

Het idee hierachter is dat het vergroten van welvaartsgroei in economisch sterke regio’s, óók voordeel oplevert voor zwakkere regio’s. ‘Maar is dat ook zo?’ vragen de adviseurs. ‘Uit verschillende onderzoeken blijkt van niet. Terwijl de economische kerngebieden in Nederland de afgelopen decennia steeds
sterker zijn geworden, hebben de regio’s die al op achterstand stonden gestaag aandeel in de economische ontwikkeling verloren en zijn de achterstanden in brede welvaart niet minder geworden.’

Met andere woorden, het rijksbeleid blijkt gebaseerd op drijfzand: ‘Sterke regio’s trekken regio’s met achterstanden niet mee omhoog. Integendeel: deze worden juist zwakker, onder andere door het vertrek van jonge mensen en theoretisch opgeleiden. Een belangrijke aanname waarop het beleid van de rijksoverheid stoelt, klopt dus niet.’

‘Nooit de bedoeling’

Minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken liet maandag merken dat het kabinet niet blij is met het gevoerde drijfzandbeleid: ‘Dit rapport stelt dat er door beleidskeuzes van de overheid te grote verschillen zijn ontstaan tussen hoe goed het gaat met regio’s. Dat kan nooit de bedoeling zijn.’ Later komt de minister met een uitgebreide reactie.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

beUnited streeft naar democratie in balans en is daarom medebestuurder bij Stichting Denktank en Advies NPI-DPI

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
7 kansen die ondernemers vaak mislopen Angels & Dragons onderdeel van EJ Capital

Als ondernemer is het hebben van voldoende werkkapitaal van vitaal belang voor het succes en de groei van je bedrijf. Toch onderschatten veel ondernemers het belang van werkkapitaal en hebben ze vaak te weinig liquide middelen om aan hun dagelijkse financiële verplichtingen te voldoen. Dit kan leiden tot gemiste kansen en vertragingen in de groei van het bedrijf. In deze blog bespreken we zeven kansen die ondernemers mislopen door te weinig werkkapitaal te hebben.

Nieuwe marktkansen missen

Met te weinig werkkapitaal mis je mogelijk de kans om nieuwe markten te verkennen of jouw bedrijf uit te breiden. Je kunt niet investeren in nieuwe producten, diensten of marketingcampagnes, waardoor je de kans loopt om achter te blijven bij de concurrentie.

Verlies van klanten

Als je niet genoeg werkkapitaal hebt om de leveranciers op tijd te betalen, kunnen zij jouw bedrijf weigeren als klant. Dit kan leiden tot verlies van inkomsten en klanten, en een negatieve reputatie van jouw bedrijf.

Beperkte groeimogelijkheden

Te weinig werkkapitaal kan je beperken in de groeimogelijkheden. Als je niet in staat bent om te investeren in nieuwe apparatuur, personeel of voorraden, kan jouw bedrijf niet uitbreiden zoals je het zou willen.

Slechte kredietwaardigheid

Als jouw bedrijf niet in staat is om aan financiële verplichtingen te voldoen, kan dit je kredietwaardigheid aantasten. Dit kan op zijn beurt leiden tot hogere rentetarieven en strengere voorwaarden voor toekomstige leningen.

Gemiste kortingen

Veel leveranciers bieden korting aan klanten die snel betalen. Als je niet genoeg werkkapitaal hebt om aan deze eisen te voldoen, loop je het risico om deze kortingen mis te lopen en extra kosten te maken.

Vertraagde betalingen

Als je niet genoeg werkkapitaal hebt, kan het zijn dat je niet in staat bent om je rekeningen op tijd te betalen. Dit kan leiden tot boetes en rentekosten, en kan je relatie met jouw leveranciers en klanten beïnvloeden.

Geen noodfonds

Het hebben van voldoende werkkapitaal kan ook helpen bij het opbouwen van een noodfonds. Dit kan je helpen om onverwachte uitgaven op te vangen, zoals reparaties of onvoorziene kosten, zonder dat je jouw bedrijfsvoering in gevaar brengt.

Het hebben van voldoende werkkapitaal is dus cruciaal voor het succes en de groei van jouw bedrijf. Als je merkt dat jouw bedrijf te weinig werkkapitaal heeft, is het tijd om actie te ondernemen!

Hoe zorg je voor meer liquiditeit?

Als ondernemer kun je ervoor kiezen om zelf financiering aan te vragen voor je bedrijf. Dit kan echter een lang en ingewikkeld proces zijn waarbij je veel stappen moet doorlopen. Ten eerste moet je zelf goed onderzoek doen naar welke financieringsmogelijkheden er zijn en welke het beste bij jouw bedrijf passen. Vervolgens moet je een gedetailleerd businessplan opstellen en financiële prognoses maken. Hierbij is het belangrijk dat je realistisch blijft en niet te optimistisch bent over de verwachte inkomsten en uitgaven.

Daarnaast moet je rekening houden met de eisen en voorwaarden van de financier waar je de aanvraag bij indient. Als je niet aan bepaalde eisen voldoet, kan je aanvraag worden afgewezen. Bovendien moet je rekening houden met eventuele rentetarieven en aflossingsvoorwaarden die de financier hanteert.

Het indienen van een financieringsaanvraag kan een tijdrovend proces zijn en er is geen garantie dat je aanvraag wordt geaccepteerd. Er zijn verschillende redenen waarom een financieringsaanvraag kan worden afgewezen, zoals onvoldoende onderpand, slechte kredietgeschiedenis, onrealistische prognoses of onvoldoende ervaring in de branche.

Angels & Dragons

beUnited partner Angels & Dragons, onderdeel van EJ Capital, neemt deze stappen voor jou uit handen en zorgt ervoor dat jouw financieringsaanvraag voldoet aan de eisen van de financier en een grote kans heeft om geaccepteerd te worden.

Zij kennen de financieringsmarkt als geen ander en weten precies welke financier bij jouw bedrijf past. Dit bespaart jou als ondernemer veel tijd en energie en geeft je de beste kans op succes.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Zakelijke contracten onnodig dik en complex

Zakelijke overeenkomsten tussen ondernemingen dijen steeds verder uit, onder meer door de neiging om zo veel mogelijk risico bij de andere partij neer te leggen. Dat blijkt uit een recente enquête onder juristen. Meer papierwerk maakt het niet alleen ingewikkelder voor niet-juristen om met de contracten te werken, maar zorgt ook voor hogere kosten.

Waar ondernemingen hun afspraken in het verleden misschien wel op de achterkant van een bierviltje kwijt konden, lijkt het wel of voor diezelfde afspraken nu duimdikke contracten worden opgesteld. Dat vermoeden wilde advocaat Marcel Ruygvoorn toetsen in het kader van zijn aanstelling als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Risico’s zo veel mogelijk bij de ander leggen

Ruygvoorn heeft daarom een enquête met stellingen uitgezet onder een representatieve groep juristen bij ondernemingen. En de antwoorden bevestigen zijn vermoeden. Een grote meerderheid is het eens met de stellingen dat zakelijke contracten de afgelopen jaren omvangrijker en ingewikkelder zijn geworden. En dat niet alleen: de meeste ondervraagden vinden dat contracten onnódig uitgebreid en juridisch complex zijn geworden.
Als belangrijkste oorzaak voor de groeiende papierberg noemen de ondervraagden de wens van ondernemingen om alle mogelijke risico’s zo veel mogelijk bij de andere partij neer te leggen. Daarnaast spelen ook Angelsaksische invloeden mee, waar het gemeengoed is om alle details tot in den treure vast te leggen. Tot slot is er de laatste jaren complexe regelgeving bijgekomen, zoals de nieuwe privacywetgeving.

Slechter af dan met wettelijke regeling

Dat dit alles leidt tot juridisch complexe en uitgebreide overeenkomsten ligt voor de hand. En dat partijen afspraken willen toespitsen op hun specifieke situatie is op zich logisch, maar té veel juristerij is ook niet altijd voordelig. Ruygvoorn heeft bij zijn onderzoek namelijk ook bepalingen gevonden in contracten waarmee de opsteller slechter af is dan wanneer hij gewoon de wettelijke regeling had gebruikt. Ook worden bepalingen soms onduidelijker dan de wettekst, wat niet per se een voordeel is als een rechter het contract moet interpreteren. Daarnaast beamen de meeste ondervraagden dat het uitonderhandelen van deze contracten langer duurt en dus de kosten voor ondernemingen opdrijft.

‘Voor wat, hoort wat’ in contracten

De ondervraagden zelf zitten deels ook in hun maag met de uitdijende contracten. Een deel van hen werkt al met zogenoemde minimalistische contracten, die zo veel mogelijk uitgaan van de wettelijke regels. En van de respondenten die hier nog niet mee werken, zou een meerderheid dat wel graag willen. Om de wildgroei een halt toe te roepen pleit Ruygvoorn voor een meer rechtseconomische benadering van bijvoorbeeld de risicoverdeling. Dat komt simpelweg neer op ‘voor wat, hoort wat’ in onderhandelingen, in plaats van alle risico’s bij de ander leggen. Dus als de wederpartij vasthoudt aan een nadelige voorwaarde, moet daar een voordeel voor de andere partij tegenover staan. Dit vereist volgens Ruygvoorn ook meer samenwerking tussen de juridische en de commerciële afdeling bij een deal. En dus niet de situatie waarbij de prijs al is afgehamerd, waarna voor juristen nog de schone taak rest om dat juridisch dicht te timmeren.

Masterclass Contracteren kun je leren

Zelf aan de slag met het vereenvoudigen van zakelijke contracten? Meld je dan aan voor de Masterclass Contracteren kun je leren bij BitterBallenBorrel Almere op donderdag 06 april a.s.

BitterBallenBorrel Almere contracteren kun je leren Fyner

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Je volle 100% Monique van Gevelt

‘Waar je energie in stopt groeit’
‘Wie goed doet, goed ontmoet’

Je kent dit soort gezegden wel die suggereren dat als je energie in iets of iemand steekt, zich dat vanzelf terugverdiend. Het idee dat als je iemand helpt, diegene jou vanzelfsprekend ook helpt. En wel met dezelfde ijver en aandacht als jij dat deed.

Dit soort wederkerigheid zit in veel mensen. Als jij mij iets geeft, wil ik jou iets teruggeven. Herken je niet de bezoekjes aan vrienden waar je over en weer met een flesje wijn, doosje bonbons of bloemen aankomt?

Dit onderling geven en nemen zorgt meestal voor een goed gevoel. Echter is het niet altijd gelijkspel. Want je krijgt de tijd, aandacht of energie die je ergens in stopt, niet zomaar in dezelfde mate retour. Je kunt er zelfs een minder positief mensbeeld aan overhouden. Vooral als je veel hebt geïnvesteerd en naar jouw gevoel te weinig ervoor terugontvangt, bestaat de kans dat je je bedrogen of misbruikt voelt. Dan is het goed je te beseffen dat de teleurstelling kan zitten in de maatstaf die je hanteert.

100% van wat?

Alles geven wat je in je hebt is niet voor iedereen hetzelfde. 100% inzet kan in de praktijk voor de een 110% en voor de ander 90% zijn. Of zelfs nog minder. Zo kunnen beide partijen zich voor de volle 100% in te zetten, maar denkt de een ‘ik kan het niet bijbenen’ en de ander ‘kan het niet een tandje sneller?’ Mocht je dus niet terugkrijgen wat je verwacht, dan is dat waarschijnlijk niet omdat de ander niet wil, maar omdat de ander niet kan.

In het Engels spreekt men over ’10-gallon persons’ en ‘1-gallon persons’. Oftewel, mensen met een capaciteit van 10 liter en mensen met een capaciteit van 1 liter. Wat bedoelen ze hiermee? Zie het als liters water in een emmer. Als de ‘1 liter persoon’ zijn volle 100% geeft, is de maat vol bij 1 liter water. Dat is alles wat hij kan geven aan anderen. Daarna stroomt zijn emmer over en is de koek op. Bij een ‘10 liter persoon’, die zijn volle 100% geeft, is de maat vol bij 10 liter water. De ‘10 liter persoon’ geeft dus 9 liter meer, voordat de maat vol is en de emmer overloopt. Dus je volle 100% geven is niet voor iedereen gelijk.

In bedrijven en organisaties heb je altijd een mix aan mensen werken. En als een 10 liter en 1 liter medewerker direct moeten samenwerken kan dat wringen. De ‘10 liter persoon’ kan gefrustreerd raken als de ‘1 liter persoon’ stopt bij 1 liter. Hij denkt ‘is dit alles?’ Terwijl de ‘1 liter persoon’ niet snapt waar de ‘10 liter persoon’ zich zo druk over maakt. Hij heeft toch alles gegeven wat hij in zich heeft?

Minder frustratie door goede afspraken te maken

Alleen in een ideale wereld is wederkerigheid gelijkwaardig. Geven en nemen is zelden in balans. Het wil niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Of dat hetgeen gegeven wordt van betere of slechtere kwaliteit is. De een bereikt nu eenmaal eerder zijn taks, terwijl de ander door gaat waar meesten stoppen. Maar de inzet is in beide gevallen optimaal. Verwacht daarom niet van de ander, wat je van jezelf verwacht. Nu kan de 10 liter persoon ervoor kiezen zich aan te passen aan het ‘niveau’ van de ander. Maar het duurt niet lang voordat hij een onvervuld gevoel krijgt.

Als je je dit realiseert kun je er rekening mee houden. Bij een samenwerking is het daarom nodig om einddoelen te bepalen en verwachtingen uit te spreken. Stel kaders en verantwoordelijkheidsvelden binnen ieders kunnen en spreek individuele talenten aan.

Zo bereik je toch samen de eindstreep. Spreek je verwachtingen echter niet uit, dan kan samenwerken een lijdensweg worden vol frustraties en onbegrip.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.


Ik word lid!

beUnited zelfstandig MKB ZZP ondernemers

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on xing
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Provinciale verkiezingen versus Ondernemersbelangen

Op 15 maart kunnen óók ondernemers weer naar de stembus voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Wat staat er op het spel voor het bedrijfsleven bij deze verkiezingen?

Het duidelijkste belang bij het komende provinciaal beleid zit bij ondernemers in de agrarische sector. De twaalf provincies spelen namelijk een belangrijke rol bij de uitvoering van het beleid om de stikstofuitstoot terug te dringen.

Stikstofbeleid nog enigszins bijsturen

Hoewel de opzet van dit beleid al enigszins is uitgestippeld, kan een nieuw provinciebestuur nog wel proberen om scherper aan de wind te zeilen of juist de teugels iets te laten vieren. Dat bepaalt dus vrij direct hoe veel ruimte agrarische ondernemers krijgen. Maar als dit dossier niet opgelost wordt, blijft dat ook uitstralen naar andere sectoren. Want bijvoorbeeld de bouw moet momenteel de rem erop houden bij projecten die stikstof uitstoten.

Bedrijventerreinen en elektriciteitsnet

Op de lijsten met beleidswensen die regionale ondernemersorganisaties al hebben opgesteld prijken uiteraard lokale kwesties. Zo willen ondernemers in de provincie Groningen dat de N33 richting de Eemshaven wordt doorontwikkeld naar een A33.

Daarnaast zijn er thema’s die door het hele land terugkeren op de lijstjes met ondernemerswensen. Zoals: een goed beleid rondom bedrijventerreinen en de regionale bereikbaarheid daarvan. En ook regie op het stroomnet, dat de omslag naar elektrisch die veel ondernemingen aan het maken zijn niet goed bij kan houden.

Statenleden kiezen straks leden Eerste Kamer

Verder zit er nog een meer politieke component aan de provinciale verkiezingen. De Statenleden kiezen namelijk op hun beurt weer de leden van de Eerste Kamer. Nu heeft het kabinet daar geen meerderheid, en moet dus steeds zoeken naar extra steun bij andere partijen om regelgeving door de Eerste Kamer te krijgen.

Als de coalitiepartijen straks wél een meerderheid halen, maakt dat hun leven een stuk makkelijker. Zo niet, dan is het de vraag welke andere partijen groot genoeg worden om de regering aan een meerderheid te helpen. Dit kan gevolgen hebben voor het vervolg van grote dossiers, zoals de verbouwing van het pensioenstelsel. De wet die dit regelt moet namelijk nog door de Eerste Kamer.

Ondernemerszetels in waterschap opgeheven

Naast de Provinciale Staten zijn er tegelijkertijd ook verkiezingen voor de waterschappen. Om het financiële plaatje te schetsen: de 21 waterschappen die Nederland telt verwachten dit jaar € 3,5 miljard aan belasting te heffen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is € 260 miljoen meer dan voor 2022 werd begroot. Een deel van dit bedrag wordt opgebracht door ondernemers, via onder meer de zuiveringsheffing en de watersysteemheffing. De eerste betalen ondernemingen die een aansluiting op het riool hebben, de tweede hangt samen met het bedrijfspand.

Voor ondernemers is de keuze deels zelfs belangrijker dan bij de vorige verkiezingen voor de waterschappen. Toen waren er namelijk nog een aantal zetels in het algemeen bestuur van het waterschap speciaal gereserveerd voor het bedrijfsleven (de ‘geborgde’ zetels). Maar met ingang van deze verkiezingen zijn deze geborgde zetels voor ondernemingen afgeschaft. Zij moeten dus nog meer hun invloed laten gelden via andere partijen.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

beUnited streeft naar democratie in balans en is daarom medebestuurder bij Stichting Denktank en Advies NPI-DPI

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Het kabinet roept zo’n 73.000 ondernemers dringend op om hun uitgestelde belastingschuld te gaan aflossen. De Belastingdienst heeft van deze groep namelijk nog geen euro teruggezien sinds de aflossingstermijn is gestart. Er is wel enige coulance, maar die houdt een keer op. Hoe gaat het in het algemeen met de afwikkeling van de coronasteunregelingen?

Tijdens de coronacrisis heeft de overheid een groot steunpakket opgetuigd om het bedrijfsleven in de benen te houden. Belangrijke steunpilaren daarvan zijn de loonkostensubsidie NOW, de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en het bijzonder uitstel van belastingbetaling.

Ruim 100.000 ondernemers met betaalachterstand

Ondernemers hebben gretig gebruikgemaakt van het belastinguitstel. In totaal stond het bedrijfsleven uiteindelijk voor een slordige € 20 miljard in het krijt bij de Belastingdienst. Uiterlijk op 1 oktober 2022 moesten ruim 226.300 ondernemingen starten met het terugbetalen van hun uitgestelde schuld, waar ze in principe 5 jaar de tijd voor hebben. Het ministerie van Financiën heeft nu een eerste tussenstand (pdf) opgesteld, met als peildatum 27 februari 2023.

Enkele cijfers:

  • De totale openstaande schuld is gedaald van € 19,6 miljard naar € 17,2 miljard.

  • Bijna 22.000 ondernemers hebben hun schuld al volledig afgelost. Ruim 138.700 ondernemingen liggen prima op schema met de aflossing.

  • Ruim 103.500 ondernemingen hebben een betaalachterstand. Daarvan hebben er meer dan 73.400 nog geen enkele aflossing gedaan.

De redenen voor de betaalachterstand lopen uiteen, zo hoort de Belastingdienst tijdens contact met ondernemers. Een deel van de ondernemers heeft simpelweg geen geld, en anderen zijn niet bekend met de verplichting om af te lossen. Er is ook nog een groep die bewust niets doet, omdat zij rekenen op een algehele kwijtschelding van de schulden.

Deel ondernemingen bouwt nieuwe belastingschuld op

Vooral de groep van ruim 73.400 ondernemingen die nog niets heeft afgelost baart de Belastingdienst zorgen. Als er straks bij die volledige groep ingevorderd moet gaan worden, zet dat een enorme druk op de capaciteit van de fiscus. Capaciteit die er eigenlijk maar mondjesmaat is.

Ook zorgwekkend vindt de fiscus de 18.300 ondernemingen die én een betaalachterstand hebben én weer nieuwe belastingschulden maken. Er zijn naar schatting 14.000 ondernemingen die nog helemaal niets hebben afgelost én nieuwe schulden opbouwen. Het kabinet roept ondernemingen met een betaalachterstand nu eerst dringend op om snel af te gaan lossen. Of zich bij de Belastingdienst te melden als terugbetalen niet lukt. Dan zijn er namelijk nog verzachtende opties, zoals een betaalpauze of de mogelijkheid om per kwartaal af te lossen in plaats van per maand.

Er is nu nog enige coulance, want de fiscus zal de komende tijd eerst nog brieven sturen naar ondernemers om alsnog werk te maken van de aflossing. Maar vanaf medio mei wordt er zwaarder geschut ingezet. Voor ondernemingen die tegen die tijd nog geen actie hebben ondernomen, wordt vanaf dat moment de betalingsregeling in fases ingetrokken.

Afwikkeling NOW en TVL in laatste fase

Naast het belastinguitstel is de overheid ook bezig met het afwikkelen van andere steunmaatregelen, zoals de NOW en de TVL. Deze regelingen zitten in de laatste fase, waarbij definitief wordt vastgesteld of de uitbetaalde subsidie terecht is. Als bij deze definitieve vaststelling blijkt dat ondernemingen niet aan de voorwaarden voldoen, moeten zij mogelijk subsidie terugbetalen.

De tijdvakken voor de TVL zijn inmiddels afgesloten. Voor het laatste staartje van de NOW (artikel) kunnen organisaties nog tot en met 2 juni 2023 de gegevens aanleveren voor de definitieve vaststelling.

Het gaat dan om subsidies over de periode november-december 2021 en het eerste kwartaal van 2022.

In antwoord op Kamervragen (pdf) laat het kabinet weten dat uitvoerders RVO (voor de TVL)  en UWV (voor de NOW) zich coulant zullen opstellen bij terugbetaling van de subsidies. Er is daarbij deels maatwerk mogelijk. Organisaties die in de knel komen doen er dus verstandig aan om contact op te nemen om te zien of er oplossingen mogelijk zijn.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print