Conflicten Oplossen Hilde Kroon MKB ZZP Nederland

Replay Webinar “Conflicten Oplossen!”

Bekijk de replay van het beUnited Webinar “Conflicten Oplossen!” door Hilde Kroon van 23 december 2020. In dit webinar geeft Hilde je een inkijkje in het 1-2-3 Opgelost! stappenplan om conflicten te voorkomen of op te lossen en win-win-win situaties te bereiken. 

 Aanpakken en verbeteren

Smaakt het naar meer en wil je het voorkomen en oplossen van conflicten en win-win-win situaties creëren serieus aanpakken en verbeteren, ben jij er klaar voor om te investeren in je eigen ontwikkeling en ben jij op zoek naar een onderscheidende online training? Dan is de online training Conflicten Oplossen! gemaakt voor jou!

Online Training Conflicten! Oplossen

 Slimme investering

beUnited kan, door haar schaalgrootte, ten behoeven van haar Community, de hoogwaardige trainingen van gerenommeerde experts zeer scherp inkopen. 

Hierdoor zijn trainingen bij beUnited University niet alleen een bewezen effectief hulpmiddel bij het vergroten van kennis en competenties door ervaren en gerenommeerde experts, maar ook een zeer slimme investering.

Wil je ook direct toegang tot de Online Training Conflicten Oplossen!, kies dan een van de onderstaande investeringsopties.

 

Conflicten Oplossen!

Online Training
360 excl.BTW
  • Conflicten Oplossen!

beUnited Blended Serie

12 Online Trainingen
€2592
699 introductie aanbieding excl.BTW
  • Conflicten Oplossen! | Hilde Kroon
  •  
  • AanSPREKENDE teksten in minder tijd | Jessie van Loon
  • Boost je Business | Marjan van de Bult
  • Email Marketing | Bart van den Belt
  • De Weg naar Winnende Offertes | Paula van Gemen
  • Effectief Communiceren | Milan Somers
  • Winstgevend Bedrijf | Femke Hogema
  • Facebook Advertising Framework | Youri Meuleman
  • Mindset en Verkopen | Muriël Versluis
  • Personal Branding & zichtbaarheid | Patrick van Gils
  • Schaalbaar Online Verkopen | Dennis van Leeuwen
  • Verkopen op Amazon | Bas Urlings
Populair
Wat is er in 9 maanden wel gedaan aan zorgverbetering?

Wat is er in 9 maanden wel gedaan aan zorgverbetering? Ik ben benieuwd naar de inhoudelijke antwoorden, liefst oplossingsgericht!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
55% werkenden bezwijkt bij nog een ‘tropenjaar’

Weer een nieuw jaar! Heeft u er ook zo genoeg van? Ruim de helft van alle werkenden (55%) ervoeren 2020 als een tropenjaar. Ook is 41 procent uitgeput door de hoge werkdruk. Een kwart kan de werkbelasting van een derde coronagolf niet aan. Dit blijkt uit de eindejaarsenquête van het CNV onder 7400 leden.

De vakbond pleit voor een Nationaal Coördinator Gezond Werk om werkenden in 2021 weer gezond te maken. ‘Voor miljoenen werkenden was dit het zwaarste jaar ooit. Een aanhoudende werkdruk. Schipperen met de werk-privébalans. Onveilige werkplekken. Eenzaamheid door langdurig thuiswerken. De druk bij vitale beroepen. Met als dieptepunt de deze week aangekondigde lockdown. Werkend Nederland zit er nu doorheen.’

Meer dan de helft bezwijkt in 2021

Als deze crisis nog lang aanhoudt, verwacht 30 procent niet dat ze hun huidige werk nog aankunnen. Ook verwacht meer dan 1 werkende op elke 5 in 2021 vaker dan nu uitval door werkdruk. Zelfs langdurige uitval, denkt 9 procent. Van alle sectoren leidt het onderwijspersoneel het meest onder de crisis, gevolgd door zorgpersoneel. Bij de onderwijzers vond 62% dit jaar een tropenjaar. De helft is uitgeput door de hoge werkdruk. In de zorg bezwijkt 27 procent bij een derde coronagolf. ‘Gezond werken moet daarom hét kabinetsspeerpunt van 2021 worden’, stelt voorzitter Piet Fortuin.

Historisch hoog ziekteverzuim

De voorzitter vindt dat het kabinet de financiële gevolgen goed opving met steunpakketten. ‘Het resultaat is het laagste aantal faillissementen sinds 20 jaar. Miljoenen mensen die hierdoor hun baan behielden. Maar het ziekteverzuim was dit jaar historisch hoog. De kosten van burn-outs lopen inmiddels op tot meer dan 3 miljard euro per jaar’, aldus Fortuin. ‘Het kabinet investeerde dit jaar in de economie. In bedrijven. In banen. We roepen hen op om in 2021 te investeren in mensen.’

Alles rond gezonder werken

De Nationaal Coördinator Gezond Werk moet zich volgens de CNV bezig gaan houden met alle elementen van gezond werken: werkstress, de balans tussen werk en privé, fysieke veiligheid en werkgeluk. Samen met overheid, werkgevers, werknemers, arbodiensten en gezondheidsorganisaties zorgt de Nationaal Coördinator Gezond Werk voor een infrastructuur die Nederland in 2021 weer gezond maakt.

‘Gezondheidsbeleid nu te versnipperd’

‘Vooral stressgerelateerd verzuim is al jaren een immens probleem. Maar dit jaar breken we alle records. Het kabinet moet nu snel iemand aanstellen die dit miljardenverslindende patroon doorbreekt. Het beleid is momenteel te versnipperd waardoor we achter de feiten blijven aanlopen. De werknemer betaalt de prijs’, stelt Fortuin.

beUnited Blog Hoe en waar werken we komend jaar

Waar werken we in 2021? Op kantoor, thuis of allebei? Vooral grote bedrijven worstelen met die vraag. Bijna 6 van elke 10 grote ondernemingen weet nog niet wat de beste verhouding is tussen de mogelijke werkplekken. Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.

Waarom gaan we niet terug naar de manier van werken in 2019, denk je misschien. Vòòr de crisis worstelden we toch ook niet met dit soort vragen? Net iets meer dan een kwart (26%) van de ondervraagden denkt dat dit mogelijk is. Een meerderheid van 59 procent denkt dat we op zoek moeten naar een nieuwe balans tussen bij elkaar werken op kantoor, alleen werken thuis, en werken waar je wilt. Of werken waar het uitkomt, zoals een verzamelgebouw met kleine cockpits, een zalencentrum of een coffeeshop, of … vul maar in.

Kantoor heeft meerdere functies

Weg met het kantoor dus? Er een zakelijk clubhuis van maken, een zakelijke ontmoetingsplek voor werknemers? Dat ziet maar 3 procent van de ondervraagden in het onderzoek van Motivaction zitten. Kennelijk heeft het fysieke kantoor meerdere functies in een werkend leven. Het is ook een plek om te netwerken en te socialiseren, zeker handig voor nieuwe mensen die snel willen of moeten integreren in hun nieuwe baan, bij een nieuwe werkgever.

Afstand houden!

Maar als we dan weer teruggaan naar kantoor zijn er voorlopig nog veel corona-gerelateerde obstakels waar we slecht mee kunnen omgaan. Het gaat dan vooral om voldoende afstand houden op de werkplek en zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk te dicht bij elkaar staan. Die problemen werden ook al duidelijk in eerdere onderzoeken. De hele dag voldoende afstand houden lukt maar net iets meer dan de helft van de werkenden. En als je dan toch teruggaat naar kantoor: luchtzuivering staat bovenaan het prioriteitenlijstje. Nog belangrijker dan vaccinaties, vindt bijna de helft van de kantoormensen.

Weinig thuiswerk in kleinbedrijf

Thuiswerken blijft dus ook in het aanstaande jaar 2021 op de agenda staan. Niet tot ieders vreugde. Vooral bij het kleinbedrijf tot 10 medewerkers is men niet zo gediend van thuiswerken als permanente bezigheid. Zo vond 53 procent van de kleinste bedrijven het in 2020 niet nodig om extra te investeren in arbo-verantwoord werkmateriaal voor thuiswerkers. Ook de thuiswerkvergoeding is vrij zeldzaam bij kleine werkgevers. Niet meer dan 10 procent geeft die, terwijl 42 procent van de werkgevers met meer dan 500 mensen een vergoeding voor thuiswerken betaalt. Bij de middelgrote ondernemingen (250-500 werknemers) ligt dat percentage op 35.

Thuiswerkvergoeding ook in januari onbelast

Overigens, wie de reiskostenvergoeding wil gebruiken als thuiswerkvergoeding kan dat ook in januari 2021 nog onbelast doen. Het gaat dan alleen om vaste vergoedingen voor reiskosten die de werkgever al vòòr 13 maart 2020 betaalde, tot 3 procent van een loonsom van hoogstens 4 ton. In januari besluit de regering of de vrijstelling langer duurt. Een thuiswerkvergoeding is onder andere bedoeld voor sneller en duurder internet, printen, verwarming, verkoeling, elektra en koffie. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) becijferde dat het een werknemer gemiddeld 2 euro per dag kost om thuis te werken.

Zijn we wel zo slim bezig met z’n allen?

Durven en doen…

In mijn vorige blogs vertelde ik dat je als ondernemers een grote kans hebt dat je connectie bent blijven behouden met je rechterhersenhelft en dat dit grote voordelen heeft.

Als je onderneemt, moet je dat durven en doen. Dit betekent dat je dus dat rechterbrein aanspreekt. Want daar heb je dat deel van je hersenen namelijk voor nodig.

Waarom?

Omdat je in de linkerhersenhelft wordt gedreven in een fuik van angst, zeker weten, beredeneren, taal, ratio, reeksen, de beperking van tijd, letters, cijfers enz.

Met je linkerbrein kom je niet toe aan de eigenschappen die nodig zijn voor succesvol ondernemen. Je hebt er namelijk gevoel voor nodig om te ondernemen.

Empathie is bijvoorbeeld een belangrijke factor die je nodig hebt om goed in te kunnen spelen op de wensen van je klant en daar heb je dus juist de rechterhelft voor nodig.

Natuurlijk is dat zwart-wit gezegd want er is altijd een combinatie van beide hersenhelften aan het werk. Maar wanneer je een grote neiging tot links-denken hebt, is goed ondernemerschap bijna onmogelijk. Vanuit de linkerhersenhelft vergeet je welke talenten je van nature kunt aanspreken en dus mis je de boot.

Angst versus vertrouwen

Zoals ik al eerder vertelde handelen de meest succesvolle mensen van de wereld altijd vanuit hun intuïtie. Zodra ze daarmee stoppen raken ze hun geld kwijt. Het meest interessante daaraan is, dat pas als ze alles kwijt zijn, zij de angst loslaten en op een inventieve manier weer aan geld weten te komen. De angst-gedachte (vanuit het linkerbrein) maakt ruimte voor creativiteit (er valt namelijk niets meer te verliezen, ze zijn toch al alles kwijt) en zo kiest men onbewust voor de creativiteit die huist in het rechterbrein.

Deze mensen worden dan opvallend eenvoudig opnieuw miljonair. Het zit hen niet in het bloed, maar in het brein, hoewel rechtsdenkenden die gave natuurlijk wel via hun ouders overgedragen hebben gekregen. 

In woorden iets uitdrukken is soms onmogelijk en ook zeer begrenzend.

Ja maar hoezo, die talige kant heeft toch ook z’n voordelen?

Nou…… die voordelen zijn niet zo groot als je denkt. Want als je weet dat het bewustzijn 5% is van ons vermogen en dat het onbewuste deel 95% is van je denk-capaciteit, dan ga je er al wat meer van snappen, niet?

Bovendien is taal zeer traag.

Als je iets indrukwekkends beleeft in een paar seconde, zou je over deze herinnering (rechterbrein) wel een boek kunnen schrijven en dan nog, zijn er niet altijd de juiste woorden voor.

Hoe traag en beperkend is dus de taal. Het neemt je bovendien zo in beslag dat er geen tijd is om  creativiteit of talent van het rechterbrein aan te spreken. 

95 versus 5, als je de keuze had, wat zou jij dan kiezen?

Dus wil je zeggen dat wij en onze maatschappij dus functioneren op een capaciteit van 5% en dat de meeste mensen die 95% dan laten liggen?

Zwart-wit gezien wel ja.

Pffffff, hoe kan dat?

Tja dat is ooit een kwestie van de ontwikkeling van onze angstcultuur geweest. Of de keuze bewust is gemaakt lijkt me niet logisch. Maar we doen het nu wel zo. Een gedrag dat is ontstaan.

Interessant, niet? 

Maar wat is daar dan wel de reden van?

Dat vertel ik je graag in de volgende blogs.

Ik hoop je daar weer te ontmoeten. Heb je vragen over deze blogs of wil je meer informatie over het veranderen en oplossen van je eigen beperkingen, blokkades, trauma’s of attitudes, neem dan gerust contact met mij op. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Hoe je aansprekende teksten schrijft in minder tijd Jessie van Loon MKB ZZP Nederland

Replay Webinar “Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft in minder tijd”

Bekijk de replay van het beUnited Webinar “Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft in minder tijd” door Jessie van Loon van 16 december 2020. In dit webinar laat Jessie je proeven van de technieken om in de schrijf ‘flow’ te komen en sprekende teksten te schrijven. 

 Aanpakken en verbeteren

Smaakt het naar meer en wil je jouw schrijftechnieken serieus aanpakken en verbeteren, ben jij er klaar voor om te investeren in je eigen ontwikkeling en ben jij op zoek naar een onderscheidende interactieve training? Dan is de online training Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft gemaakt voor jou!

Online Training AanSPREKENDE teksten in minder tijd

 Slimme investering

beUnited kan, door haar schaalgrootte, ten behoeven van haar Community, de hoogwaardige trainingen van gerenommeerde experts zeer scherp inkopen. 

Hierdoor zijn trainingen bij beUnited University niet alleen een bewezen effectief hulpmiddel bij het vergroten van kennis en competenties door ervaren en gerenommeerde experts, maar ook een zeer slimme investering.

Wil je ook direct toegang tot de Online Training Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft, kies dan een van de onderstaande investeringsopties.

 

Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft in minder tijd

Online Training
360 excl.BTW
  • Hoe je aanSPREKENDE teksten schrijft in minder tijd | Jessie van Loon

beUnited Blended Serie

12 Online Trainingen
€2592
699 introductie aanbieding excl.BTW
  • Email Marketing | Bart van den Belt
  •  
  • AanSPREKENDE teksten in minder tijd | Jessie van Loon
  • Boost je Business | Marjan van de Bult
  • Conflicten Oplossen! – Hilde Kroon
  • De Weg naar Winnende Offertes | Paula van Gemen
  • Effectief Communiceren | Milan Somers
  • Winstgevend Bedrijf | Femke Hogema
  • Facebook Advertising Framework | Youri Meuleman
  • Mindset en Verkopen | Muriël Versluis
  • Personal Branding & zichtbaarheid | Patrick van Gils
  • Schaalbaar Online Verkopen | Dennis van Leeuwen
  • Verkopen op Amazon | Bas Urlings
Populair
beUnited nieuws De laatste corona regelingen voor ondernemers [Update]

De gevolgen van het coronavirus raken veel ondernemers hard. Afhankelijk van de aard van je bedrijf heeft de Nederlandse overheid haar regelgeving aangepast om ondernemers te ondersteunen. De overheid heeft besloten een aantal regelingen te wijzigen en geplande versoberingen niet door te voeren. Lees hier alles over de laatste wijzigingen.

NOW 3.0

Wanneer je vanwege corona voor minimaal drie maanden een omzetverlies van meer dan 20% hebt kan je bij het UWV aanspraak maken op een vergoeding van de loonkosten. Voorheen werd maximaal 90% van de loonkosten vergoed maar per 1 oktober is dit afgebouwd naar 80%.

Het tarief zou verder worden afgebouwd in het eerste kwartaal van 2021 maar door de aanhoudende tweede golf is besloten dit uit te stellen tot het tweede kwartaal.

De NOW 3 regeling is opgedeeld in 3 tijdvakken van elk 3 maanden. In elk tijdvak kan je bepalen of je een aanvraag doet:

  • NOW3.1: van 1 oktober 2020 tot 1 januari 2021
  • NOW3.2: van 1 januari tot 1 april 2021
  • NOW3.3: van 1 april tot 1 juli 2021

Je hebt nog tot 27 december om voor dit tijdvak de NOW 3 regeling aan te vragen.

NOW 3 AANVRAGEN

TOZO 3.0

De TOZO in zijn huidige vorm loopt tot 1 april 2021. Wanneer je als zelfstandige ondernemer minder inkomsten hebt waardoor je inkomen onder het sociaal minimum komst, kan je aanspraak maken op de TOZO. Het inkomen wordt voor maximaal 3 maanden aangevuld tot een sociaal minimum. Dit bedrag is een gift en hoeft niet terug te worden betaald.

De Eisen zouden worden aangescherpt met onder andere een vermogenstoets. Vanwege de extra corona maatregelen is besloten deze uit te stellen tot 1 april 2021. Bij de introductie van TOZO 4 wordt naar alle waarschijnlijkheid wel een vermogenstoets gedaan.

De TOZO vraag je aan bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Lees hier meer over deze regeling:

LEES MEER

TVL 2.0

Als je problemen hebt met het betalen van je vaste lasten kan je aanspraak maken op de TVL regeling. Afhankelijk van het percentage verloren omzet wordt tussen de 50 en 70% gecompenseerd.

Vergelijkbaar met NOW 3.0 werkt de TVL in tijdvakken van 3 maanden. Deze tijdvakken zijn als volgt:

  • 1 oktober – 31 december 2020
  • 1 januari – 31 maart 2021
  • 1 april – 30 juni 2021

Om in aanmerking te komen voor de TVL moet je minimaal 30% omzetverlies hebben geleden. Hiervoor wordt je omzet voor het aangevraagde tijdvak vergeleken met dezelfde periode in 2019. Verder moet je minimaal €3.000 aan vaste laste hebben per 3 maanden. De eerdere beperking door SBI-codes is tijdelijk opgeheven en blijft ook in het eerste kwartaal van 2021 van kracht.

TVL AANVRAGEN

Uitstel betaling van belasting voor 3 maanden

Ondernemers die worden getroffen door het coronavirus kunnen bij de Belastingdienst uitstel van van belasting aanvragen. Wanneer je voor de eerst keer uitstel aanvraagt doe je dit automatisch voor 3 maanden.

Dit geldt voor de inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting. Je hebt tot 31 april 2021 om uitstel aan te vragen. Ook als je al uitstel hebt gekregen heb je tot die datum om deze te verlengen. Je hebt vervolgens tot 1 juli 2024 om je opgebouwde belastingschuld af te lossen.

UITSTEL AANVRAGEN

Weten welke regelingen op jouw bedrijf van toepassing zijn?
Om te controleren welke regelingen mogelijk op jouw bedrijf toepasbaar zijn heeft de KVK een handige check opgesteld.

DOE DE REGELINGENCHECK

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Opgewonden Standjes en Bevredigende Oplossingen Mediation op de werkvloer Hilde Kroon Blog BeUnited ZZP MKB Nederland

Goede voornemens

Je bent er klaar voor. Je wilt niet meer in, maar aan je onderneming werken. Je hebt behoefte om te sparren over belangrijke beslissingen, aangaande strategie en marketing en je gaat samenwerken met iemand van wie je verwacht dat deze je daarbij kan helpen. Een enthousiast, initiatiefrijk persoon in  wie  je veel potentie ziet en die je graag als je rechterhand wilt. 

Alles gaat goed van start, er wordt hard gewerkt, maar na verloop van tijd, valt het je toch tegen. Hij leeft niet op naar je verwachtingen. Er wordt hard gewerkt, maar sparren over het uitzetten van de lijnen, blijkt toch lastig. Er is veel discussie. Het kost aan beide zijden energie en het plezier in het samenwerken gaat er een beetje af. 

Jij voelt je niet gehoord en geïrriteerd, omdat je niet krijgt wat je hebt verwacht. De ander voelt zich ook niet gehoord en zeker niet gewaardeerd, omdat hij enerzijds vindt dat de verwachtingen onterecht zijn en anderzijds hij naar beste vermogen heel wat levert en meedenkt. Het geeft ook nog eens onrust in de rest van het team. En je vraagt je af: “Hoe zijn we hier verzeilt geraakt?” Het klikte zo goed en de initiatieven beloofden zo veel meer. Het leek de perfecte match “Heb ik het dan zo verkeerd gezien?”, vraag je je vertwijfeld af.

Teamissues

De problemen waar ondernemers tegenaan lopen en die het meeste energie kosten, zijn problemen in en met het eigen team en samenwerkingspartners.

Disfunctioneren, verschil in inzicht, ego en machtsspel. Weerstand, ‘slachtoffer’ of ‘dader’ modus. Er is soms geen land mee te bezeilen. Je kunt ‘praten als Brugman’, maar wat je ook zegt, het komt niet binnen. Frustratie over en weer. Er ontstaan conflicten. Hoe pak je het aan?

  • Als je niets doet , ontstaat er chaos.
  • Als je het conflict door een ‘derde’ (bijvoorbeeld rechter) laat beslissen, is er een winnaar en een verliezer.
  • Als je gaat onderhandelen krijg je een compromis.
    Niemand wint, niemand verliest.
  • Als je gaat bemiddelen (mediation toepassen) krijg je een win-win voor iedereen.

Als je ervan bewust bent dat:

  • iedereen dagelijks meerdere misverstanden en (innerlijke) conflicten heeft, en 
  • je in elke situatie kiest voor een aanpak
  • je, door een bepaald systeem te kiezen, in feite de uitkomst bepaalt
  • en dat als je kiest voor een multi-dimensionaal systeem, waarmee je meerdere perspectieven kunt ontlokken, je een win-win uitkomst krijgt en meer impact hebt

maar dat je de ander door een universeel multi-dimensionaal systeem tot inzicht kunt verleiden,  je zelfs een win-win-win situatie kunt bereiken.

Oorzaak en oorsprong

De oorzaak van een conflict is feitelijk alleen een aanleiding. Het gaat eerst vooral over argumenten. Dieper liggend gaat het om de belangen die we hebben. Waarom doen mensen wat ze doen? Waarom kan de één iets wel en de ander niet? Waarom vindt de ene mens iets vanzelfsprekend juist, wat de ander pertinent als onjuist ervaart? We investeren allemaal van alles in relaties en werk, maar krijgen zelden terug wat we verwachten of waardering voor wat we hebben ingebracht.

Nog dieper dan de oorzaak en de belangen, ligt de oorsprong van het conflict. Het verlangen om gehoord, gezien of gewaardeerd te worden voor wat we geïnvesteerd hebben, vanuit onze normen en waarden en met onze specifieke kwaliteiten als zoeker, vinder, passieve of actieve leider/uitvoerder. Kwaliteiten, waarvan we ons zelf vaak niet eens bewust zijn of waarop we jaloers zijn.

De balans van geven en ontvangen raakt uit evenwicht. Er ontstaat een ‘openstaande rekening‘. Deze willen we vereffend zien.  

Als dat lange tijd niet gebeurt, kan er zelfs een ‘roulerende rekening’ ontstaan. “Managers voldoen niet, ze zien het gewoon niet goed”, of “Ondernemers profiteren alleen maar”, of iets dergelijks. Machtsstrijd, gevoelens van onmacht, irritatie en frustratie belemmeren de groei van het bedrijf. Ziekteverzuim is de kostenpost.

Evolutie Systeem

Om deze macht-onmacht-manipulatie-cirkels te doorbreken, moeten we de oorsprong aanpakken.

Hier is al veel over geschreven en in de kern is het eenvoudig.
Uit (alternatieve) psychologische en (rechts) filosofische materie heb ik de rode lijn gedestilleerd: alles en iedereen – hoe verschillend ook – volgt een universeel, multidimensionaal groeimodel

Dit universele, multidimensionale groeimodel noem ik het Evolutie Systeem. Het gaat niet alleen over onze fysieke, geestelijke en mentale ontwikkeling als mens, maar is ook van toepassing op de ontwikkeling van producten, diensten en methoden. 

Door dit overkoepelende Evolutie Systeem te gebruiken, kunnen we conflicten en onze ontwikkeling in een heel ander licht zien. Oplossingen zijn in drie eenvoudige stappen te realiseren: verzamelen van feiten (kindfase), onderscheiden van belangen (puberfase) en verheffen van verlangen (volwassenefase). 

We laten het conflict door een nieuw perspectief oplossen, omdat we echt begrijpen wat mensen kunnen, waarom mensen doen wat ze doen en hoe we ze kunnen laten groeien in hun specifieke kwaliteiten.

Team Evolutie

Als je dit systeem zelf begrijpt, kun je het ook uitleggen aan anderen. Iedereen begrijpt wat je bedoelt, wat er gebeurt. Het is dan makkelijker om – zonder veroordeling – alles te benoemen en bespreekbaar te maken. Dat is bevredigend. Zelfs als de ander weigert er iets mee te doen. Het wordt dan immers duidelijk dat de ander weigert en wat de consequenties daarvan zijn.

We kunnen met dit systeem :

  • benoemen wat er gebeurt,
  • onderscheiden waarom het gebeurt, en
  • helpen de win-win te zien
  • begrip verschaffen over het ‘grote geheel’: win-win-win.

Het Evolutie Systeem is het overkoepelende
multidimensionale groeimodel, dat elke methode en alle systemen in zich verenigt. Welke methode we ook kiezen te gebruiken, het begint altijd met de eerste stap uit het Evolutie Systeem: verzamelen van de feiten, gedrag, omstandigheden, argumenten. 

Een ideaal team samenstellen

Met deze kennis kun je een op elkaar afgestemd team samenstellen, goede samenwerkingspartners uitzoeken en je ideale klanten aantrekken. Je let dan op zoekers en vinders, actieve en passieve leiders en uitvoerders en de bewustzijnsniveaus van de betrokkenen en de positieve kwaliteiten.

Zo kun je als ondernemer en manager in elke situatie impact hebben en ‘toegevoegde waarde’ creëren, met een sterk team of samenwerkingspartners, en met je cliënten/klanten. 

Interessant? Kom meer hierover te weten in het Webinar ‘Conflicten Oplossen!’ bij beUnited Webinar op woensdag 23 december a.s. om 19.00 uur.

Opgewonden Standjes en Bevredigende Oplossingen

In het boek ‘Opgewonden Standjes en Bevredigende Oplossingen”, over mediation op de werkvloer, wordt de theorie rond de 1-2-3 Opgelost! methode en andere interventies uit het Evolutie Systeem uitgelegd en uitgewerkt aan de hand van vele praktijkvoorbeelden.

boek Opgewonden Standjes en Bevredigende Oplossingen Hilde Kroon

beUnited blog Foute beslissingen op verkeerde data

Tot aan 1 december was er een duidelijke relatie tussen positieve testen en ziekenhuisopnames. Na het nieuwe beleid inzake testen is die relatie vrijwel verdwenen. Daarom dreigt het kabinet vandaag een historische blunder te begaan door nu een ingrijpende lockdown aan te kondigen. Juist het betere weer en de aanstaande schoolvakanties geven ruimte om te snappen wat er sinds 1 december bij de testen veranderd is.

Als het waar is wat de media sinds gisteren verkondigen, gaat het kabinet vandaag een historische blunder maken. De forse stijging van het aantal positieve testen zal de reden zijn om ingrijpende lockdown maatregelen te nemen. In een vorm die we zelfs in maart niet gehad hebben.

Maar als je de data goed analyseert, dan is de belangrijkste reden van die forse stijging van positieve uitslagen het veranderd testbeleid van 1 december. En niet zozeer omdat er onder de bevolking echt een grote toename plaats heeft gevonden van besmettingen. Maar omdat men dat bij het Catshuis overleg blijkbaar niet onderkende, en de usual suspects en de media ook niet, ziet het ernaar uit dat er compleet verkeerde besluitvorming gaat plaatsvinden.

Met relatief simpele statistieken kunnen de bovenstaande stevige woorden onderbouwd worden.

Als je het verloop van drie cruciale cijfers bekijkt vanaf 1 september, dan wordt het duidelijk. Dit zijn die cijfers, die ik gebruik.

  1. Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames per dag, zoals die vastgelegd worden door de Stichting NICE. Deze cijfers worden ook gebruikt door het RIVM en staan bij hun wekelijkse grafieken. Op de website van NICE worden die data dagelijkse geupdate.
  2. De vastgestelde positieve uitslagen van de testen door GGD/RIVM. Dat zijn de cijfers die u dagelijks hoort en op o.a. het Journaal worden getoond. Deze cijfers zijn de laatste twee weken fors gestegen. Belangrijk is daarbij te weten dat het moment van melden door het RIVM niet het moment is waarop de test heeft plaatsgevonden. De GGD probeert de eerste ziektedag te bepalen en als dat niet lukt, dan wordt de testdatum vastgelegd. Op basis van die database van het RIVM gebruik ik die benadering van de eerste ziektedag en niet van de meldingsdag, want die is relevanter.
  3. Het percentage positieve testen. Dus hoeveel van alle uitgevoerde testen een positieve uitslag gaven. Immers het aantal positieve testen is ook afhankelijk van het totaal aantal uitgevoerde testen.

Bij de eerste twee cijfers die we gebruiken nemen we het gemiddelde over 3 dagen. Het percentage positieve testen is alleen bekend per week.

Tot aan de maatregelen van 13 oktober

Dit is het overzicht van deze drie cijfers tot aan het moment dat de maatregelen van 13 oktober effect hadden.

Om de gele en de blauwe lijn zo dicht mogelijk over elkaar heen te laten vallen zijn ze 7 dagen verschoven. (Dat is blijkbaar de gemiddelde tijd tussen de eerste ziektedag zoals die in het RIVM bestand staat en de ziekenhuisopname).

De gele en blauwe lijn uit deze grafiek laten een correlatiecoefficient zien van 0,98. (Maximaal kan deze coefficient 1 zijn en minimaal -1). Er is dus een vrijwel perfecte relatie tussen het aantal positieve testen en ziekenhuisopnames geweest. (Bijna 3% van de positief getesten kwamen dus toen in het ziekenhuis. Het RIVM maakte de schatting dat eind september het aantal besmette personen in Nederland per dag 6 keer meer was dan uit de positieve testen bleek. Dus dan zou 0,5% van alle Nederlanders die toen besmet raakten in het ziekenhuis zijn beland).

Tot 20 november

Deze grafiek wordt nu getoond tot en met 20 november:

Terwijl de lijn van de positieve testen duidelijk daalt, gebeurt dat bij de ziekenhuisopnames wat grilliger. Dat komt mede doordat het aantal uitgevoerde testen tussen 23 oktober en 15 november eerst met een derde daalde en daarna weer met ruim 10% steeg.

De correlatiefactor voor de laatste 30 dagen van deze grafiek is 0,86. Nog steeds hoog.

De laatste twee weken

Op 1 december is het testbeleid ingrijpend veranderd. Mensen zonder klachten mochten zich ook laten testen. Alleen al in de eerste week van december werd er 24% meer getest dan de week ervoor (ruim 45.000 keer per dag). Op dit moment is nog niet bekend hoeveel er in de afgelopen week meer getest is. Plus dat ook onduidelijk is wat het effect is van de opgave van positieve uitslagen van sneltesten op de melding van het aantal positieve uitslagen.

Maar dat er iets ingrijpends veranderd is, blijkt wel als we de grafiek laten zien tot en met gisteren. (Het laatste groene gedeelte is geschat, maar nog niet bekend).

In eerste instantie lijkt het onduidelijk te zijn waardoor de gele lijn zo fors gestegen is. We weten nu al wel dat de eerste week van december er bijna een kwart meer testen zijn uitgevoerd en dat die eerste week het aantal positieve testen opliep van 11,1% naar 11,6%.

Maar er is wel al wat opvallends vast te stellen. De blauwe lijn van de ziekenhuisopnames, zoals geregistreerd door Nice, laat die stijging in die laatste periode niet zien.  Terwijl er vanaf 30 november sprake is (de gele lijn) van een abrupte en forse stijging van het driedaagse gemiddelde van het aantal positieve testen, gebeurt dat niet met de ziekenhuisopnames (de blauwe lijn). Het driedaagse gemiddelde cijfer van de ziekenhuisopnames vanaf 6 december stijgt niet. De correlatiefactor voor de laatste 12 dagen van deze grafiek is nu ongeveer 0. Dat betekent dat er geen samenhang (meer) is tussen het aantal positieve testen en het aantal ziekenhuisopnames. Een heel groot verschil met de heel hoge waardes vanaf 1 september. Het veranderde test- en/of registratiebeleid per 1 december lijkt gezorgd te hebben voor een ontkoppeling tussen het aantal positieve testen en de ziekenhuisopnames. Een koppeling die er tot 20 november nog wel was!

Voorgenomen verzwaring van de maatregelen

Deze cijfers, de grafiek en de ontwikkeling van de correlatiefactoren maken het onverantwoord om de lockdown nu te verzwaren omdat het aantal positieve testen oploopt. Er is (nog) geen aanleiding om te veronderstellen dat de ziekenhuisopnames ook snel fors zullen stijgen. Het kabinet zou minstens nog een week moeten nemen, om te zien wat er echt gaat gebeuren met de ziekenhuisopnames de komende week.

Er zijn namelijk twee factoren die de komende tijd gunstig werken op de ontwikkeling van het aantal besmettingen in Nederland.

Doordat a.s. zaterdag de schoolvakanties beginnen (in ieder geval 17 dagen lang), zal het effect van de scholen op de landelijke besmettingscijfers verminderen.

Er is dus drie weken tijd om beter na te gaan wat de reden is van die forse verhoging van het aantal positieve testen zonder dat het gevaar is dat er een enorme extra druk komt op de ziekenhuizen.

Dan kan rond Oud en Nieuw bepaald worden welke verstandige beslissingen genomen moeten worden om mogelijke ongunstige ontwikkelingen de kop in te drukken.

Door nu, op basis van deze informatie het land vrijwel op slot te doen is compleet onverantwoord en goed bestuur onwaardig.

Bron MDH

Help hen deze data-analyses en ander werk door te kunnen zetten via een kleine donatie.

In het nieuwe boek Society 4.0 schetst Bob de Wit een beeld van een wereld die op een kruispunt staat: er moeten beslissingen vallen die de toekomst van onze samenleving bepalen.

Blijven we kiezen voor de bestaande, gevestigde machtsstructuren? Of brengen we de motivatie en de moed op om als burgers zélf het beste van het mondiale en lokale te combineren? Zo kunnen we volgens de auteur een alternatieve ‘glocale’ gemeenschap vestigen, het fundament voor een samenleving van de toekomst waarin optimisme centraal staat. 

De Wit begint zijn boek met een analyse van de historische ontwikkeling van de menselijke samenleving en komt tot de conclusie dat “de samenleving in transitie is. We hebben de industriële samenleving achter ons gelaten. Die gaf de meeste burgers de afgelopen 75 jaar democratie, welvaart en vrede.”

Maatschappelijke revolutie

De vraag is: waar nu heen? De Wit gaat in tegen het populaire idee dat de wereld aan het begin staat van de vierde industriële revolutie. In plaats daarvan stelt hij dat we feitelijk een maatschappelijke revolutie tegemoet gaan. Digitale technologieën voegen namelijk niet alleen een nieuw niveau van industrialisatie toe aan de samenleving. Ze veranderen ook de aard van de samenleving zelf. Op die manier lopen ze vooruit op onder meer dystopische visioenen van een ‘verbeterde mens’. Die visioenen behoren straks niet langer uitsluitend tot het domein van de sciencefiction.

 “Digitale technologieën veranderen onze samenleving en economie minstens zo fundamenteel als machines tijdens de industriële revolutie samenlevingen en economieën hebben veranderd.”

Vernieuwing van bestuur

De Wit loopt vervolgens aan de hand van acht kernpunten de mogelijkheden voor onze toekomstige samenleving af. Daartoe behoort de heroverweging van concepten als de natiestaat en de huidige verdeling van welvaart. Enerzijds schetst hij de zogenaamde ‘elite reset society’, waarin een machtsstructuur met ‘verdeel en heers’ controle over de massa probeert te behouden. Anderzijds schuift hij een ‘glocal citizens society’ naar voren, waarin gezamenlijke besluitvorming centraal staat, mogelijk gemaakt door te profiteren van de ‘wisdom of the crowd’. Deze vernieuwing van het bestuur kan tot stand komen door mensen aan te sporen om er zelf als ‘eerzame burger’ aan deel te nemen.

Inspirerende oproep

Society 4.0 wil geen somber en onheilspellend beeld van onze toekomst schetsen. In plaats daarvan is het boek een inspirerende oproep tot actie, gericht op de ontwikkeling van aantrekkelijke toekomstperspectieven voor onze samenleving. Society 4.0 schetst een duidelijk pad naar een inclusieve samenleving en biedt heldere antwoorden op maatschappelijke vraagstukken die we momenteel angstvallig vermijden. Het boek nodigt de lezer bovendien uit om mee te discussiëren.

Bob de Wit spreekt dan ook de hoop uit dat zijn boek “slechts het begin is. Het begin van een reeks interacties, met als uiteindelijk doel een betere toekomst voor iedereen.”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print