Hoe je goed wordt in verkopen Muriël Versluis

Verkopers zijn glad en sleazy?!

Misschien is het belangrijkste onderwerp dat je kunt studeren wel sales. En toch ontwijken veel van de slimste ondernemers dit ‘vak’ en wordt het te weinig gedoceerd aan de andere kant.

Maar waarom? Een belangrijke reden is dat we nog steeds wat ‘negatief’ neer kijken op het verkopen. In boeken en films wordt het niet altijd even fraai neergezet. Ik merk iedere keer in mijn trainingen dat het nog steeds een wat glad en sleazy imago heeft. En als je goed bent in sales, zul je ook vast gelikt zijn en goed kunnen liegen. En nee, ik overdrijf niet. Wat dat betreft heb ik met SalesDIVA voor een leuke uitdaging gekozen ;-).

En omdat er helaas ook te veel mensen zijn die wel verkopen, maar niet op de juiste manier worden opgeleid of getraind blijven sommige stereotypes overeind wat het negatieve imago niet ten goede komt.

Waarom is leren verkopen zo belangrijk?

Verkopen is belangrijk omdat, of je het nu leuk vindt of niet, iedereen moet verkopen om succesvol te zijn.  Iedereen leeft bij het verkopen van iets. Wat je ook doet of wilt bereiken, verkoopvaardigheden helpen je:

  • Om een baan te krijgen die je wilt
  • Die leuke man of vrouw te versieren aan de bar
  • Jouw kind zijn of haar kamer op te laten ruimen
  • De ander dat te laten doen wat jij wilt dat ze doen
  • Er voor te zorgen dat je die promotie krijgt

En, uiteraard, als je effectiever leert verkopen als ondernemer zorgt het voor de klanten die je wilt, kansen om te werken met wie jij wilt en meer omzet. Punt.

Het verkoopproces – een eenvoudig systeem

Als je eenmaal het belang van verkopen erkent, is het handig om het verkoopproces te kennen en een heel eenvoudig systeem te ontwikkelen. Ik gebruik in trainingen vaak 5 stappen om het overzichtelijk te houden.

Verzamel zo veel mogelijk informatie over je leads.

De beste verkopers krijgen overal leads vandaan. Een lead wil zeggen dat je hebt gemerkt dat een persoon of bedrijf interesse heeft getoond in jouw product of dienst. Het valt mij op dat hier vaak niets mee gedaan wordt. De leads worden niet opgevolgd, maar ook niet vastgelegd. Mijn suggestie is om dat wel te doen. Door al je leads, zowel direct als indirect te categoriseren. Je kunt bijvoorbeeld het betreffende visitekaartje gebruiken om informatie op te schrijven over de lead. Het is nog handiger om zelf een soort ‘lead-kaartsysteem’ te maken. Of desnoods een notitieblok of in je mobiele telefoon. Belangrijk is dat je de volgende informatie vastlegt:

  1. De identificatie gegevens van de prospect. Als je business to business verkoopt, staat dit soort informatie eigenlijk allemaal wel op het visitekaartje. Voor wat extra informatie is het handig dat jouw systeem geschikt is om er wat bij te schrijven.
  2. Een lijst met je producten, diensten. Het is handig dat jouw systeem al jouw producten en diensten bevat. Dat waar jouw lead interesse in heeft, kun je dan makkelijk afvinken. In mijn masterclass-training gaan we aan de slag met zo’n lijst en geef ik je inzicht in hoe het je helpt bij het makkelijker verkopen van jouw producten of diensten.
  3. De mate van interesse. Hier maak je een inschatting van hoe groot de kans is dat deze prospect één van jouw producten of diensten gaat afnemen binnen een bepaalde periode. Dat is meestal een maand, maar kan ook een kwartaal zijn. Je zou het een soort koopthermometer kunnen noemen. Wat vaak gebruikt wordt om aan te geven om wat voor soort lead het gaat is het volgende:

Heet: De meest geïnteresseerde personen of bedrijven. Je krijgt via via een naam door van een persoon die overduidelijk een pijn heeft die jou kunt oplossen. De behoefte is groot en eigenlijk hoef je alleen nog maar die telefoon op te pakken en een afspraak te maken.
Warm: Deze personen of bedrijven zijn zich wel aan het oriënteren, spelen met de gedachte om wat te doen, maar de urgentie is nog niet heel erg hoog.
Koud: Dit zijn bedrijven of personen die geen weet hebben van jouw bestaan of in ieder geval geen duidelijke interesse hebben. Goede verkopers zijn in staat van deze ‘koude’ contacten ‘hete’ contacten te maken of deze op een andere manier in te zetten en dus horen ze thuis in jouw systeem. Ze zijn het minst populair en het ‘engst’ om te benaderen en daarom doen we er liever niets mee. En toch is dat zonde. Ook al kopen ze misschien nooit van je, ze kunnen je wel doorverwijzen naar warme of hete leads en alleen daarom al is het belangrijk ze te bewaren.

  1. Bron van de Lead. Wat ook erg belangrijk is om te weten hoe je aan dit contact bent gekomen om zo te meten welke van jouw marketing en verkoopactiviteiten het beste bij je passen en je het meeste oplevert. Noteer dus van elk contact via welke weg ze bij jou terecht zijn gekomen. Was dat tijdens een netwerkbijeenkomst? Zijn ze via jouw blogs binnengekomen? Heb je ergens een interview gegeven? Heeft een collega ondernemer jou aanbevolen?

Wat daarnaast handig is om bijvoorbeeld achter de kaart te schrijven is aantekeningen met details over a. wat de prospect wil, b. informatie over eventuele concurrenten waar de prospect ook contact mee heeft, c. welke vervolgstap je hebt afgesproken of gaat nemen en d. antwoorden op belangrijke vragen die je zou moeten stellen (of hebt gesteld) aan iedere prospect. Denk hierbij aan de volgende vragen:

  1. Wat wil jij/wilt u of wat heb je nodig? Deze vraag is het meest belangrijk en bepaalt de vervolgvragen en stappen.
  2. Wanneer heb je het nodig? Het helpt om te kijken hoe het aansluit in jouw planning en bepaalt mede of de lead heet, warm of koud is.
  3. Hoe vul jij jouw behoefte op dit moment in? Met deze vraag verzamel je indirect informatie over de eventuele concurrentie.
  4. Bekijk je ook andere opties en zo ja, welke? Met deze vraag verzamel je meer direct informatie over de concurrentie.
  5. Wie helpt er mee bij het maken van de beslissing? Slechte verkopers zijn heel druk bezig met mensen die uiteindelijk niet bevoegd zijn om de deal ook daadwerkelijk te sluiten.
  6. Wat is het beschikte budget, hoeveel wil je uitgeven? Deze vraag is noodzakelijk om te kijken of wat jij aanbiedt match met het bedrag dat zij willen uitgeven.

Nu hoor ik sommige van jullie al denken: ‘Moet ik deze vragen echt stellen? Mag dat? Zijn ze niet te direct?’. Het antwoord is: Ja, vooral doen. Het is juist goed om deze vragen te stellen. Je vraagt naar hele relevante informatie die jij nodig hebt om te kunnen bepalen in hoeverre jij kunt en wil helpen. Verwar ze alleen niet met de vragen die je stelt als je daadwerkelijk aan tafel zit met een klant en jij bezig bent de behoefte boven tafel te krijgen. Het is geen vervanging van een heel verkoopgesprek natuurlijk. En als je wil weten welke 3 dingen jij echt moet weten om met iedere prospect de juiste klik te maken, kom dan naar mijn trainingen.

  1. Presentaties geven. Om effectieve presentaties te geven is een goede voorbereiding het belangrijkst. Dat betekent dat je onderzoek moet doen naar het betreffende bedrijf, de juiste vragen voorbereiden om een aanvulling te krijgen op de informatie die je al hebt, er voor zorgen dat je presentatie goed loopt en alles werkt, voorbereid zijn op vervelende vragen zoals:  ‘Wat zijn de nadelen van jouw product of dienst? Wat is er niet goed aan?’ en in het kader van de wet van Murphy voorbereid zijn op de gekste dingen 😉

Als je dan eenmaal goed voorbereid bent, focus je dan in je presentatie vooral op dat waarvan de prospect heeft aangegeven daar behoefte aan te hebben. Ook al heb jij nog veel meer aan te bieden, richt je alleen op dat wat voor de betreffende prospect relevant is. Een bekende valkuil is om veel te veel te vertellen. Daarmee zul je snel de aandacht van de prospect verliezen. Ja, ik weet het…het klinkt allemaal heel logisch en toch….Weten en doen zijn heel verschillende zaken!

Tijdens je presentatie is het goed om op 3 signalen te letten:

  1. Koopsignaal – Als je die opvangt is het ook belangrijk om de deal te sluiten. Een prospect die veel vragen stelt is een goed teken. Als de prospect zich herkent in de problemen waar jij een oplossing voor biedt is ook dat een goed teken. In mijn trainingen besteed ik uitgebreid aandacht aan de signalen die voor jouw business interessant zijn.
  2. Afwijzing – Jouw prospect lijkt niet echt geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Hij/zij stelt geen vragen, knikt niet en geeft signalen waaruit blijkt dat zijn aandacht afdwaalt. Heb je dat in de gaten, doe er dan wat mee. Herstel. Iets wat goed helpt is door het open te geven. ‘Ik heb het idee dat ik niet helemaal aansluit, klopt dat?’ Dit is een goed moment om opnieuw vragen te stellen om te kijken waar de behoefte van de prospect nu precies ligt. Laat het ook een signaal zijn dat je ergens in je voorbereiding wat gemist hebt. Een goede leer voor de volgende keer.
  3. Bezwaren – ‘Bezwaren zijn slecht gestelde vragen’ zeg ik altijd. Het beste is om ze te voorkomen door een goede voorbereiding en het stellen van de juiste vragen. Als je er toch mee wordt geconfronteerd, prima, adresseer ze dan. 

Het zal je, zelfs na het volgen van mijn training, wel eens overkomen dat mensen bezwaren hebben. Dat is geen reden tot stress of een deuk in je zelfvertrouwen. Natuurlijk is het even slikken, maar jouw kracht uit zich in de manier waarop je hiermee omgaat. Hoe je dat doet? Dat vertel ik je volgende week!

Heb jij nog tips of andere originele manieren waarop jij omgaat met leads? Laat dan hieronder een reactie achter.

 

beUnited Ondernemers Een chijf van vijf voor thuiswerken zo gezond is thuiswerken

Zijn jouw medewerkers in staat om het werk thuis uit te voeren? Dan heb je ze inmiddels waarschijnlijk naar huis gestuurd om het coronavirus zo min mogelijk kans te geven. Ook wij produceren deze content inmiddels geheel van huis, ver weg van hoestende collega’s. Wat blijkt? Het is bijzonder efficiënt en productief. Sterker nog, het is zelfs gezond.

Onderstaand een schijf van vijf voor thuiswerken.

 

Minder stress

Stress op de werkvloer is de nummer 1 als het gaat om redenen voor ziekteverlof. Mensen werken langer en worden door elkaar opgejut en door het rumoer onder druk gezet. Combineer daar het onvoorspelbare woon-werkverkeer bij en je komt regelmatig met rook uit je oren thuis.

Thuiswerken zorgt voor ademruimte en biedt doorgaans meer tijd (en minder druk) om van een 7 een 9 te maken. Productiviteit en kwaliteit van alle medewerkers nemen toe doordat ze de omgeving waarin ze werken kunnen controleren. Zelfs in een huis vol kinderen is een rustige plek (met deur) te vinden.

Meer tijd voor beweging

Daar zit je dan, thuis. Gaat je wekker op het zelfde tijdstip af? Dan heb je waarschijnlijk minstens een half uur gewonnen, tijd die je normaals gesproken in de auto, op de fiets of in het ov zou doorbrengen. Wat doe je? Nee, niet omdraaien, bewegen! En maak het een vast agendapunt van je werkdag thuis. Ga juist buiten piektijden naar de sportschool. Is de sportschool dicht? Buiten kun je rennen. En binnen kun je online talloze geschikte sportinstructievideo’s bekijken, met of zonder abonnementsvorm.

Minder vervuilende stoffen

Geen woon-werkverkeer betekent natuurlijk ook minder milieuvervuiling. Je omgeving en jijzelf profiteren er direct van wanneer er minder verkeer op straat is.

Meer werkplezier

Er is een positief verband tussen autonomie en werktevredenheid. Wie meer controle heeft over zijn eigen werk blijft langer bij de onderneming en voelt zich minder gestrest. Thuis meer kunnen functioneren als ‘eigen baas’ biedt ook de kans om prioriteiten te stellen: meer tijd met het gezin bijvoorbeeld. En een optimale (want bij jou passende) werk/rust verhouding. Dat werkt weer positief op de manier waarop je in het leven staat.

Werken om te leven

Eenmaal in een thuisritme ga je ook ervaren dat je werkt om te leven en niet andersom. Je bent opeens flexibeler in de zorg voor je kinderen (aansluiten op opvang en oppas) en hulpbehoevende. En je ervaart optimaal waartoe de technologie van vandaag en morgen je in staat stelt.

Als jij thuis kunt werken kunnen anderen dat ook, het zou zomaar tot een nieuwe onderneming kunnen leiden.

Maar dan hebben we het weer te veel over werk. Prettig weekend.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited Ondernemers Regelingen Corona per 01 oktober 2020

De economische gevolgen van de huidige coronacrisis worden door nagenoeg alle ondernemers gevoeld. In maart presenteerde het kabinet het eerste noodpakket, welke werd opgevolgd door noodpakket 2.0. Op 28 augustus 2020 werd het steun- en herstelpakket voor onze economie gepresenteerd. Door deze ‘update’ zijn een aantal regelingen veranderd of ten einde gekomen. Om concreet te maken wat dit voor jou als ondernemer betekent hebben we de laatste updates op een rijtje gezet.

Uitstel van betaling belasting

Heb je vanwege corona uitstel van betaling van belastingen gekregen? Goed nieuws. Op verzoek van de Tweede Kamer is er nogmaals gekeken naar de termijn om af te lossen. Deze is verlengd van 24 naar 36 maanden en er hoeft pas vanaf 1 juli 2021 betaald te worden in plaats van 1 januari 2021. Ook is het mogelijk om de uitstel die al aangevraagd is te verlengen tot 1 januari.

Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO-3)

Toets op beschikbare geldmiddelen

Er werd aangekondigd dat er per 1 oktober 2020 een aanvullende toets op beschikbare geldmiddelen plaats zou vinden. Dit wordt vooralsnog niet doorgevoerd vanwege de extra maatregelen die nodig zijn om het coronavirus te bestrijden. De toets zal in overleg met verschillende instanties wellicht op een later moment worden doorgevoerd. De TOZO 3-uitkering is dan ook waarschijnlijk later dan 1 oktober 2020 aan te vragen (met terugwerkende kracht).

Aanvragen met terugwerkende kracht

TOZO 3 kan, in tegenstelling tot TOZO 1 en 2, niet over de gehele aanvraagperiode met terugwerkende kracht worden aangevraagd. De uitkering voor het levensonderhoud kan in de maanden oktober en november 2020 met terugwerking tot maximaal 1 oktober 2020 worden aangevraagd.

Vanaf 1 december 2020 kan de uitkering levensonderhoud op basis van TOZO 3 worden aangevraagd vanaf de 1e van de maand waarin de aanvraag is gedaan. Dus, doe je de aanvraag op 12 december 2020, dan kun je de uitkering met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 december 2020.

Het is met ingang van 1 december 2020 niet meer mogelijk om nog een TOZO-uitkering aan te vragen met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober.

Terugbetalen bij controle

Er worden controles uitgevoerd. Blijkt bij zo’n controle dat je teveel hebt ontvangen? Dan moet je terugbetalen. In het ergste geval kan dit betekenen dat je veel terug moet betalen, zorg er dus voor dat je alle wijzigingen door blijft geven. Dit geldt naast inkomen ook voor alle andere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op je uitkering. Denk bijvoorbeeld aan je gezinssamenstelling.

Heroriëntatie voor ondernemers

De volgende fase binnen deze regeling start op 1 januari 2021. Daarin gaat het kabinet ondernemers voorbereiden op nieuwe stappen, eventueel als werknemer in loondienst. De komende maanden zal dit plan uit worden gewerkt door verschillende instanties zoals het SZW, VNG en Divosa.

Lening voor bedrijfskapitaal ná TOZO 1 en/of 2

Het maximum voor deze lening is €10.157,- voor TOZO 1, 2 en 3 gezamenlijk. Je kunt geen beroep doen op de lening voor bedrijfskapitaal als je surseance of faillissement hebt aangevraagd voor jezelf, je onderneming of één van de vennoten waarmee je samenwerkt.

Aflossen

De aflossing voor de lening voor bedrijfskapitaal op grond van TOZO 3 start op 1 januari 2021 als je vóór die datum een lening bedrijfskapitaal verstrekt krijgt. Krijg je de lening na 1 januari 2021, dan gaat de terugbetalingsverplichting in op de datum van verstrekking. Ook de rente gaat dan ‘lopen’.

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)

Verlenging en einddatum

Per 1 oktober 2020 wordt de NOW-regeling met 3 tijdvakken van 3 maanden verlengd. Daarmee zal de regeling ten einde komen op 1 juli 2021.

Percentage omzetdaling

Vanaf januari 2021 moeten bedrijven een omzetdaling van ten minste 30% hebben, waar dat eerst 20% was.

Afbouw vergoedingspercentages tegemoetkoming loonkosten

De tegemoetkoming in de loonkosten zal worden afgebouwd. Over de resterende 9 maanden zullen de vergoedingspercentages worden verlaagd van 80%, naar 70% en vervolgens naar 60%.

Loonsom geleidelijk laten dalen (vrijstellingspercentage)

Het is mogelijk om, tegenover de afbouw van de vergoeding, de loonsom geleidelijk te laten dalen met 10%, 15% en 20%. Dit gaat niet ten koste van de subsidie.

Korting NOW2

De korting die verstrekt werd op het moment dat er sprake is van bedrijfseconomisch ontslag komt te vervallen.

Maximaal te vergoeden dagloon

In het 3e tijdvak (april, mei en juni 2021) zal het maximaal te vergoeden loon per werknemer worden verlaagd naar max. 1 maal het dagloon.

NOW3 aanvragen

UWV houdt 16 november 2020 aan als streefdatum voor het eerstvolgende aanvraagtijdvak. Dan kun je met terugwerkende kracht een aanvraag indienen voor het 1e tijdvak, 1 oktober tot en met 31 december. Je kunt per tijdvak besluiten om wel of geen aanvraag te doen. Ook als je geen gebruik hebt gemaakt van NOW 1 of 2, kun je gebruik maken van deze regeling.

Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

Verlenging en subsidiebedrag

Bedrijven kunnen de TVL-subsidie steeds voor 3 maanden aanvragen, per 3 maanden is er dan maximaal €90.000,- beschikbaar. Tijdvak 2 start op 1 oktober 2020 en loopt tot en met 31 december 2020. Tijdvak 3 start op 1 januari tot en met 31 maart 2021. Tijdvak 4 start op 1 april t/m 30 juni 2021.

TVL aanvragen

Subsidieperiode 1 loopt nog tot en met 30 september 2020 en kun je tot en met 30 oktober 2020 aanvragen. Voor iedere periode moet je een nieuwe aanvraag doen. Dit loopt via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO).

Bedrag vaste lasten

Je dient minimaal €3.000,- aan vaste lasten te hebben in 3 maanden in plaats van €4.000,- in 4 maanden. Onder vaste lasten vallen posten als huur, pacht, onderhoud, verzekeringen, vaste leasecontracten, afschrijving van apparatuur en abonnementen.

Afbouw

Na 1 januari 2021 zal de TVL gestaag worden afgebouwd en de grens voor omzetverlies zal in stappen worden verhoogd.

TOGS-regeling en TVL-regeling

Kwam je voor deze eerdere regelingen in aanmerking? Dan kun je ook gebruik maken van de TVL-verlenging. Je moet dan wel voldoen aan bepaalde voorwaarden, zie ook de lijst met SBI-codes van de RvO.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Eerste proef effectiviteit corona-app mislukt verzamelde gegevens onbruikbaar

Het eerste onderzoek naar de effectiviteit van CoronaMelder is mislukt. Hoewel er wel cijfers zijn verzameld die iets hadden moeten zeggen over de meerwaarde van de app, zijn de gegevens incompleet en deels onbetrouwbaar, erkent het ministerie van Volksgezondheid tegenover NU.nl.

De corona-app van de overheid geeft een waarschuwing als je in de buurt bent geweest van iemand die later het coronavirus blijkt te hebben. De app is nu een week landelijk beschikbaar, maar werd sinds 17 augustus al getest in Oost-Nederland.

Vijf GGD’s in Drenthe, Overijssel en Gelderland gingen toen proefdraaien om ervaring op te doen. Ook kon iedereen die een waarschuwing van de app kreeg zich bij de lokale GGD laten testen, ook als zij (nog) geen klachten hadden.

Op die manier kan onderzocht worden of coronapatiënten al gevonden konden worden vóórdat zij symptomen vertonen. Zo is dankzij de app te achterhalen hoeveel personen het virus bij zich dragen en ook anderen kunnen besmetten, zonder dat zij dat zelf doorhebben.

Vier weken later besloot het ministerie van Volksgezondheid echter vanwege de druk op de testcapaciteit om weer alleen mensen te laten testen als zij klachten hebben. Vanaf 12 september was enkel een waarschuwing van de corona-app niet meer genoeg om een test aan te vragen.

‘Deel van onderzoeksdata is heel kwetsbaar’

“Dat betekent dat de periode te kort was om voldoende onderzoek te doen”, zegt Ron Roozendaal, die bij het ministerie aan het roer staat van het CoronaMelder-project, tegen NU.nl. Daarnaast registreerde het ministerie bijvoorbeeld niet of iemand die zonder symptomen een test aanvroeg, later misschien alsnog klachten kreeg.

“Ook hadden we relatief weinig aanvragen binnen het testgebied (de vijf GGD-regio’s, red.) en konden we niet vaststellen of iemand die zei een notificatie te hebben gekregen, die daadwerkelijk had gekregen. Dat maakt een deel van de onderzoeksdata heel kwetsbaar.”

“Mijn kwalificatie zou niet zijn dat het onderzoek is mislukt”, oordeelt Roozendaal. “De conclusie is dat de gegevens niet goed genoeg zijn. Zo is het leven, helaas.”

Het onderzoek was de eerste kans om in de praktijk te achterhalen of de app daadwerkelijk coronapatiënten vindt voordat zij symptomen vertonen. De proef kan nu niet zomaar alsnog uitgevoerd worden, omdat mensen zich op dit moment alleen kunnen laten testen als zij toch al klachten hebben.

Groot onderzoek sinds corona-app landelijk beschikbaar is

Het ministerie van Volksgezondheid laat onderzoeken wat de impact van de landelijke introductie van CoronaMelder is. Onderzoekers kijken bijvoorbeeld hoe de app bijdraagt in de bestrijding van het coronavirus, maar ook welke mogelijke negatieve effecten de app heeft op het gedrag van mensen.

Besmette personen vinden voor of zonder dat zij klachten hebben, is niet het enige potentiële nut van de CoronaMelder. Zo kunnen mensen die al klachten hebben zich door een waarschuwing bijvoorbeeld laten overtuigen om toch maar een test aan te vragen.

Roozendaal verwacht de eerste resultaten halverwege november te kunnen delen.

Bron: nu.nl
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited Ultimate Beneficial Owner Het UNO register Wat is dat.png

UBO-Register: vergeet jij je inschrijving niet?

Met ingang van 27 september is het voor de meeste ondernemers verplicht om zich in te schrijven in het UBO-register van de KVK. Het betreft ca. 1,5 miljoen bedrijven/organisaties in Nederland. Maar wat is het UBO-register eigenlijk, en waarom moet je je inschrijven? Tot wanneer heb je de tijd? En wie kan die gegevens inzien? In dit blog geven we je antwoorden op deze vragen. Zo ben je goed voorbereid op deze nieuwe verplichting voor ondernemend Nederland.

Wat is het UBO-register?

In het Ultimate Beneficial Owner (UBO)-register worden belanghebbenden van een organisatie bijgehouden. Dit zijn dus degenen die daadwerkelijke zeggenschap hebben over een organisatie of die de uiteindelijke eigenaar zijn. Je valt bijvoorbeeld onder deze noemers als je meer dan 25% van de aandelen in een bv bezit. Of als je meer dan 25% direct of indirect eigendomsbelang hebt in een vof of maatschap.

Waarom moet ik me inschrijven?

Elk land dat aangesloten is bij de EU moet het UBO-register bijhouden, zoals bepaald in de Europese regelgeving. Het doel is om bij te dragen aan het voorkomen van het gebruik van ons financieel stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Door het register wordt het inzichtelijker wie er aan het roer staan bij Nederlandse organisaties en wordt het moeilijker om dit te verhullen door juridische entiteiten. Het voordeel is dat je zo beter weet met wie je zaken doet. Daar heeft iedere organisatie uiteindelijk baat bij.

Is de inschrijving verplicht?

Voor de volgende rechtsvormen is het verplicht om de UBO’s in te schrijven in het register bij de Kamer van Koophandel:

  • niet-beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen;
  • stichtingen;
  • verenigingen;
    • met volledige rechtsbevoegdheid;
    • met beperkte rechtsbevoegdheid (mét onderneming);
  • onderlinge waarborgmaatschappijen;
  • coöperaties;
  • personenvennootschappen:
    • maatschappen;
    • vennootschappen onder firma;
    • commanditaire vennootschappen;
  • rederijen;
  • Europese naamloze vennootschappen (SE);
  • Europese coöperatieve vennootschappen (SCE);
  • Europese economische samenwerkingsverbanden die volgens hun statuten hun zetel in Nederland hebben (EESV);
  • kerkgenootschappen (meer details worden later bekend gemaakt).

Voor wie is de inschrijving niet verplicht?

Voor de volgende rechtsvormen is het niet verplicht om de UBO’s op te geven bij de Kamer van Koophandel:

  • eenmanszaken;
  • beursgenoteerde besloten en naamloze vennootschappen;
  • 100% dochters van beursgenoteerde vennootschappen;
  • verenigingen van eigenaars;
  • rechtspersonen in oprichting;
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid die geen onderneming drijven;
  • publiekrechtelijke rechtspersonen;
  • privaatrechtelijke rechtspersonen;
  • historische rechtspersonen (zoals gilden en hofjes);
  • buitenlandse rechtspersonen (zoals een Ltd of GmbH);
  • buitenlandse rechtspersonen die alleen vestigingen in Nederland hebben (branch offices);

Tot wanneer heb ik de tijd om me in te schrijven?

Je hebt tot 27 maart 2022 om de opgave te doen, waar overigens geen kosten aan verbonden zijn. Opgave plichtige organisaties ontvangen automatisch een brief van de Kamer van Koophandel, welke uitlegt hoe je de UBO’s in kunt schrijven. Je hoeft echter niet te wachten op de uitnodiging en kunt dit proactief doen op www.kvk.nl/ubo. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie een UBO-opgave doen. Dit kan ook via de post of de notaris als dat beter bij jouw situatie past.

Wie kan mijn gegevens inzien?

De registratie wordt volledig conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) uitgevoerd en beheerd. Het is wel bepaald dat een gedeelte van de UBO-gegevens openbaar gesteld zal worden; iedereen kan deze informatie dan inzien. Het gaat om:

  • voor- en achternaam;
  • geboortemaand en jaar;
  • nationaliteit;
  • land waarin men woont;
  • de aard en omvang van het belang.

Uittreksel

Net zoals andere bedrijfsinformatie kan dit vanaf 27 september 2020 worden ingezien door een uittreksel te bestellen bij de Kamer van Koophandel voor een bedrag van €2,50. De rest van de informatie blijft geclassificeerd en kan uitsluitend worden ingezien door bijvoorbeeld het Openbaar Ministerie.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited University slimme investering

Toen het world wide web voor het eerst gelanceerd, een gemeenschappelijk stuk van advies was om te voorkomen dat het geven van uw informatie uit en praten met vreemden. Nu leiden apps zoals Uber vreemden naar onze deur, zodat we een ritje in hun auto kunnen maken.

We zijn zo comfortabel gegroeid met behulp van het internet dat het gemakkelijk is om te vergeten dat er mensen zijn die tot niets goeds zijn. Cybercriminelen willen scam websites en online oplichting te creëren, zodat ze kunnen gebruikers verleiden tot het vrijwillig overhandigen van informatie of geld.

Niet veel verandert aan het begin van het decennium, met veel van de meest populaire online oplichting voor 2020 op zoek als bekende vijanden. Door meer te weten te komen over de meest voorkomende tactieken en die informatie te koppelen aan beveiligingsoplossingen zoals Norton 360,u beter voorbereid zijn op deze cyberbedreigingen in het nieuwe jaar.

1. Phishing

Wat het is: Phishing is een van de meest voorkomende cyberbedreigingen rond, maar het blijft net zo effectief. Phishers nemen de persona van iemand betrouwbaar – een vriend, buurman of collega – in een poging om u te overhandigen informatie of klik op een kwaadaardige link via e-mail, sociale media of andere messaging apps zoals WhatsApp.

Phishing-pogingen vinden elke maand wereldwijd plaats en terwijl ze vaak via e-mail plaatsvinden, breiden cybercriminelen hun aanpak uit om te dekken waar u ook met iemand één-op-één op het internet praten.

Hoe ter plaatse: De belangrijkste stap in het spotten van een phishing-poging is om uw tijd te nemen met het bekijken van de e-mail of het bericht. Dit zal u helpen ter plaatse inconsistenties, zoals verkeerd gespelde namen, slechte grammatica in de tekst en links die niet leiden tot de plaats die ze zouden moeten.

Voor de laatste, zweven over een link met de muiscursor als je niet zeker bent van. In de linkerbenedenhoek zie je de volledige URL en weet je of ze je naar een echte of scamwebsite sturen.

2. Nep-antivirussoftware

Wat het is: Als je surfen op het web en ineens krijg je een pop-up te zeggen dat uw computer nu is geïnfecteerd, is de kans groot dat het een online scam.

In werkelijkheid, deze nep-antivirus software advertenties en pop-ups willen dat je hun vrije software te downloaden, die alleen geeft je een virus, malware of ransomware, onder andere cyberbedreigingen.

Hoe ter plaatse: Vertrouw alleen virusinformatie van uw antivirus – en als u er geen hebt, zorg er dan voor dat u er nu een krijgt.

Wees op uw hoede voor eventuele pop-ups met flitsende lichten of die u aansporen om onmiddellijk actie te ondernemen door het downloaden van een applicatie. Een echte antivirusoplossing, zoals Norton AntiVirus Plus,zorgt voor uw problemen op de achtergrond en hoewel het u kan vragen om een actie te ondernemen, zal het u waarschijnlijk alleen op de hoogte stellen zodra de cyberdreiging is opgelost.

3. Maak geld gemakkelijk en snelle zwendel

Wat het is: We willen allemaal snel gemakkelijk geld verdienen, en cybercriminelen gebruiken dat om te azen op nietsvermoedende gebruikers.

Deze zwendel websites, die vaak zeggen dat je een week ter waarde van salaris te maken in slechts een paar uur, lokken u in met valse beloften. Vervolgens krijgen ze u om persoonlijke en financiële informatie, vaak gevoelig door de natuur.

Hoe ter plaatse: Een beetje gezond verstand gaat een lange weg. Terwijl we allemaal dromen van wordt betaald grote sommen geld in ruil voor bijna niets te doen, de kans dat echt zijn zijn slank.

Als u overweegt een geld te verdienen gemakkelijk en snelle zwendel, op zoek naar advertenties die zeggen dat het duurt weinig tot geen vaardigheid om mee te doen, dat u uw eigen uren of dat u moet betalen om te beginnen. Als de methode om gemakkelijk en snel geld te verdienen echt bestond, is het onwaarschijnlijk dat het op grote schaal zou worden gedeeld.

4. Fake shopping websites en formjacking

Wat het is: Hier is een twee-parter: er zijn duizenden websites die er zijn die proberen om je te laten geloven dat ze het echte werk en een deel van uw favoriete merken. Deze websites, die meestal onbekend zijn, proberen om scam u, zelfs waardoor u “grote deals” die tot 75 procent korting.

Op dezelfde manier, groepen van cybercriminelen zijn nu vaak met behulp van formjacking – een nieuwe cyberdreiging die creditcardgegevens steelt. Dit kan gebeuren wanneer een legitieme e-commerce website wordt gehackt (zonder dat de eigenaren het weten), waardoor cybercriminelen om u te leiden naar verschillende URL’s in het betalingsproces die er vergelijkbaar uitzien, maar eigenlijk stelen van uw informatie.

Hoe ter plaatse: E-commerce scam websites hebben een paar overeenkomsten. Ze hebben vaak vergelijkbare, maar niet identieke URL’s aan het merk dat ze proberen te imiteren. Ze hebben waarschijnlijk ook spelfouten en ongelooflijke prijzen die je nergens anders zult vinden – omdat ze niet echt zijn. In plaats daarvan, ze ofwel schip u nep-items of neem uw geld en geven u niets in ruil.

Op zoek blijven naar formjacking is moeilijker. Als u de pagina invoert om uw creditcardgegevens in te voeren, controleert u de URL om te controleren of u zich nog steeds op exact dezelfde website beschrijft waar u vandaan komt. Deze cybercriminelen zullen vaak veranderen de URL heel licht – zoals het toevoegen of wegnemen van een enkele letter – om detectie te voorkomen.

5. Tech support scam

Wat het is: In de vorm van een telefoongesprek of een advertentie nemen imitators van technische ondersteuning contact op met een gebruiker om hen te vertellen dat hun computer of apparaat is geïnfecteerd – vaak zonder het apparaat van tevoren te zien.

Na het vragen van de gebruiker om een applicatie die hen in staat stelt de computer op afstand te bedienen downloaden, deze cybercriminelen downloaden werkelijke virussen of geven de illusie dat er iets mis is met het apparaat. Vervolgens vragen ze om geld om het probleem op te lossen.

Hoe ter plaatse: Weet dat Microsoft, Google, Apple – kies welk bedrijf je wilt – zal nooit bellen om u te vertellen dat er iets mis is met uw computer. Op zijn hoogst kunnen ze een e-mail sturen waarin staat dat er iets mis is met uw apparaat en dat u ze moet bellen. Controleer altijd dubbel of deze nummers de echte ondersteuningsnummers zijn via een Google-zoekopdracht.

Op dezelfde manier, wees op uw hoede voor elke technische ondersteuning die kosten grote sommen geld om uw pc of Mac vast te stellen. Deze bedragen vaak totaal de helft of meer van wat de werkelijke apparaat waard is. Scam websites kunnen ook betalen voor reclame op Google te laten zien wanneer iemand zoekt naar technische ondersteuning, wat betekent dat uw beste inzet voor het krijgen van hulp voor uw apparaat is vaak contact opnemen met de fabrikant zelf.

Weten over deze vijf populaire online oplichting is een geweldige start. Door deze kennis te koppelen aan een uitgebreide oplossing zoals Norton 360, kan een extra beschermingslaag worden toegevoegd voor wanneer u online bankiert, op sociale media of browsen.

 

Bron; NortonLifeLock Inc. 

De huidige generaties zijn minder honkvast dan vroeger. Job hoppen in het kader van continue zelfontwikkeling is een feit. Dit vormt uitdagingen, maar ook mogelijkheden. Een kandidaat die sneller geneigd is om van werkgever te switchen, moet meer dan ooit geboeid worden door wat uw organisatie te bieden heeft. Hoe kunt u als werkgever boven de rest uitsteken en toch die talentvolle kandidaten werven?

Flexibiliteit

De beste whizzkids zijn kritisch op het aanbod. Young Potentials zijn erg gewild en hebben het voor het uitkiezen. Bewust van deze luxepositie, weten ze dat zij eisen kunnen stellen voor zij hun eerste startersfunctie selecteren. Ze hechten waarde aan vrijheid en vertrouwen dat zich uit door niet continue op de vingers te worden gekeken. Dit vertaalt zich verder aan een behoefte aan flexibele werktijden. Uit praktisch oogpunt, biedt dit uw organisatie soms ook de optie om kantoorruimte te besparen: flexibele werkplekken zijn ideaal als niet elke collega op hetzelfde moment aanwezig is.

Geef uw jonge talent deze vrijheid ook. Zolang ieder het werk op tijd en correct af krijgt, zorgt dit wederzijds vertrouwen voor betere binding en samenwerking voor de lange termijn. Wel vraagt dit om duidelijke doelstelling van beide kanten. Vooral start-ups en internationale namen zien hier de waarde van in en hebben een flexibele werkbeleid al ingevoerd.

Outsourcen

Een andere strategische keus kan het zijn om informatie te zoeken bij de experts en/of werving geheel uit te besteden. Bekende specialisten als een studenten uitzendbureau hebben een landelijk netwerk en putten uit een bestaande poule van 850.000+ uitzendkrachten met jong talent in bestand. Binnen diverse functiegroepen is het eenvoudig de getalenteerde afstudeerders eruit te plukken.

Baanzekerheid

Uit uitkomsten van het Randstad Award onderzoek, waar gekeken is naar pull-factoren voor jong talent, blijkt dat 52% van de kandidaten zoekt naar baanzekerheid voor lange termijn. Opvallend, want onderzoekt toont tevens dat de gemiddelde jonge werknemer (15 tot 25 jaar) nog slechts 5 jaar bij één werkgever in dienst blijft. De mogelijkheden van een vast contract zijn een belangrijke factor in de binding van talentvolle jongeren. Maak met de kandidaat bijvoorbeeld bewust een 3-jarenplan en anticipeer samen naar de wederzijdse behoeften.

Secundaire voorwaarden

Binding begint al bij het ondertekenen van het contract. Logischerwijs wordt dit extra benadrukt op momenten zoals contractverlengingen. Secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen de doorslag geven voor jong talent om voor uw organisatie te kiezen. Een telefoon, laptop of standaard vrijmibo zijn uiteraard een plus, maar inmiddels standaard geworden. Ga op zoek naar wat uw kandidaten echt willen.

Jonge werknemers hechten in groeiende mate aan zelfontwikkeling en minder aan gadgets of financiële aspecten. De ruimte om door te groeien en continue te blijven leren is essentieel. Geef ze zekerheid, vastigheid en flexibiliteit. Persoonlijke ontwikkeling uit zich ook op privévlak, dus steun ze niet enkel tijdens werktijd. Eerder genoemde flextijden zijn een grote factor, maar door secundaire voorwaarden zoals kinderopvang of een extra dag ouderschapsverlof is werk en privé beter in balans. Uw kandidaat blij, u blij.

Zo-maak-je-als-startende-ondernem

Het aantal mensen dat als zelfstandige gaat werken, groeit nog steeds ieder jaar. En dat terwijl we jaren geleden al de magische grens van een miljoen zelfstandigen zijn gepasseerd. Heb jij ook een baanbrekend idee voor een product of dienst waar volgens jou veel vraag naar is? Niets weerhoudt je ervan je eigen onderneming te starten. Als ondernemer krijg je alleen niet maandelijks loon uitgekeerd, en een goeddoordacht financieel plan mag daarom niet ontbreken. Niet alleen om je onderneming succesvol te laten worden, maar ook omdat je zelf van de inkomsten moet leven. Met onderstaande tips maak je als startende ondernemer een goede financiële start.

Sparen voor een startkapitaal

Voordat je je onderneming wil starten is geld sparen erg aan te raden. Ten eerste omdat je een startkapitaal nodig hebt om de nodige investeringen te kunnen doen. Dit is vooral het geval als je een product gaat maken, waarvoor je grondstoffen en werkmaterialen voor nodig hebt. Daarnaast moet je ook de tijd kunnen overbruggen tot het moment dat je onderneming winstgevend genoeg is om van te kunnen leven. Vaak is dit zeker de eerste maanden niet het geval, bijvoorbeeld omdat je een klantenkring en naamsbekendheid moet opbouwen.

Een zakelijke lening afsluiten

Omdat lang niet alle ondernemers voldoende eigen vermogen hebben als startkapitaal, is het helemaal niet gek om een zakelijke lening af te sluiten. Deze kan de vorm hebben van een bedrijfslening, doorlopend krediet of bijvoorbeeld een microkrediet van Qredits. Ook het benodigde geld bij elkaar krijgen via crowdfunding wordt steeds populairder. Ga na welke mogelijkheden voor een lening er zijn, en waar je tegen de meest gunstige voorwaarden in jouw situatie een lening kunt afsluiten.

Een creditcard aanvragen

Veel ondernemers maken gebruik van een (zakelijke) creditcard. Als startende ondernemer een creditcard aanvragen heeft diverse voordelen. Zo maakt een creditcard het ten eerste eenvoudiger om een goed overzicht te houden op betalingen. Bovendien kun je met een creditcard veilig en eenvoudig online en in het buitenland betalen. Ook zijn je aankopen vaak verzekerd tegen bijvoorbeeld diefstal.

Nauwkeurig je administratie bijhouden

Als startende ondernemer duik je natuurlijk het liefst vol op het leveren van je producten of diensten. Houd er echter rekening mee dat je ook tijd kwijt zult zijn aan andere zaken. Bijvoorbeeld aan het bijhouden van je boekhouding. Als ondernemer ben je voor de Belastingdienst verplicht dit te doen. Maar daarnaast geeft een overzichtelijke administratie jezelf ook goed inzicht in de financiële stand van zaken. Een boekhouding bestaat minimaal uit in- en verkoopfacturen en bankafschriften. Wil je in aanmerking komen voor bepaalde belastingvoordelen voor ondernemers? Dan moet je ook een urenadministratie bijhouden om aan te tonen hoeveel tijd je besteedt aan je onderneming.