MKB kan vanaf 21 maart Tegemoetkoming EnergieKostenregeling (TEK 2023) aanvragen

Een kleine 62.000 duizend mkb ondernemingen kunnen vanaf 21 maart 2023 subsidie aanvragen ter compensatie van hun gestegen energiekosten.

De steunregeling, Tegemoetkoming EnergieKostenregeling (TEK 2023) ) die het kabinet in oktober aankondigde, geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 november 2022 tot eind dit jaar. Het ministerie van Economische Zaken heeft dat dinsdagochtend bekendgemaakt.

MKB-bedrijven die aan de voorwaarden voldoen krijgen 50 procent van de energiekosten boven een bepaalde drempelprijs vergoed, tot een maximum van 160.000 euro. In aanmerking komen bedrijven met minder dan 250 werknemers en een jaaromzet van maximaal 50 miljoen euro, bij wie de energiekosten minstens zo hoog zijn als 7 procent van hun omzet. De drempelprijs bedraagt 1,19 euro per kuub gas en 35 eurocent per kilowattuur stroom.

De regeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) moet net als het energieprijsplafond voor particulieren voorkomen dat bedrijven ten onder gaan aan de flink gestegen energiekosten. MKB-bedrijven die veel elektriciteit en gas verbruiken zijn onder andere bakkers (ovens), tuinders (stookkosten) en slagers (vriezers). De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit.

Bedrijven die van de TEK-regeling gebruikmaken krijgen binnen twee weken 50 procent van de voor hen berekende subsidie op hun rekening gestort. Als volgend jaar blijkt dat ze te veel subsidie hebben ontvangen, moeten ze het overschot terugbetalen. Ondernemers die meer energie verbruiken dan vooraf berekend krijgen juist een nabetaling.

Overstappen om op de vaste energie lasten te besparen

In plaats van af te wachten of en hoeveel compensatie de overheid geeft kan je vaak een veel snelle besparing op je energierekening realiseren door je aan te sluiten bij een inkoopcollectief, het verminderen van het gecontracteerd vermogen of het aantal aansluitingen. Voor sommige bedrijven kan overstappen van energieleverancier duizenden euro’s besparen op jaarbasis.


beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen?  

Wilt u ook overstappen om op de vaste energie lasten te besparen?

Word lid en neem dan contact met onze partner op en laat uw voordeel berekenen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Stichting Denktank en Advies NPI-DPI | De Nederlandse democratie is uit balans.

Stichting Denktank en Advies NPI-DPI is opgericht om de belangen van belastingbetalers te behartigen. 

Correcte democratische werking

Het politieke bestel heeft politici gecreëerd die zichzelf belangrijker vinden dan de bevolking. Stichting NPI-DPI is opgezet om bedrijven en burgers zeggingskracht terug te geven en blijvend een correcte democratische werking te bestendigen.

De Nederlandse democratie is uit balans.

De politieke belangenbehartiging voor burgers en bedrijven staat op laag niveau in Nederland. Er waait politiek een wind die rechtstreeks tegen belangen van burgers en bedrijven ingaat. Het is nodig dat belastingbetalers voor hun belang opkomen, anders schaden andere krachten in politiek en maatschappij hun belangen in steeds grotere mate. De Nederlandse democratie is uit balans.

Stichting NPI-DPI

Stichting NPI-DPI verzorgt de manier om voor het belang van burgers en bedrijven op te komen. Daartoe biedt NPI-DPI, politieke abonnementen aan. Met behulp van deze politieke abonnementen, beïnvloedt stichting NPI-DPI politici en stuurt zij aan op verandering van beleid ten gunste van burgers, bedrijven, de Nederlandse democratie en samenleving. De stichting is gevestigd in Gorinchem.

Meer informatie over de Nederlandse democratie en werkwijze van NPI-DPI;

beUnited is mede bestuurder bij Stichting Denktank en Advies NPI-DPI

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en ondersteunen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
MKB kan vanaf 21 maart Tegemoetkoming EnergieKostenregeling (TEK 2023) aanvragen

Maatregelen voor hoge energieprijzen & ondersteuning mkb-grootverbruikers

Het kabinet is eind 2022 gekomen met een pakket van maximaal € 3,1 miljard voor middelgrote en kleine bedrijven die veel energie verbruiken. Hoe kom je als ondernemer in aanmerking voor het steunpakket? Wanneer opent het loket? En welke andere maatregelen zijn getroffen?

De overheid wil de groep mkb’ers helpen die het hardst geraakt zijn door de stijgende energieprijzen. Denk bijvoorbeeld aan energie-intensieve bedrijven als bakkers, slagers en tuinders.

Het pakket ‘De Tegemoetkoming Energiekostenregeling‘ (TEK) is alleen bedoeld voor bedrijven met maximaal 250 werknemers in dienst. Ook geldt het steunpakket voor hoge energieprijzen pas wanneer de prijs van gas hoger ligt dan € 1,19 per m³ en/of de prijs van een kilowattuur elektriciteit hoger ligt dan 35 cent.

Het voorschotpercentage van de maximale tegemoetkoming is in februari 2023 verlaagd van 60% naar 50%. Dit heeft te maken met positieve ontwikkelingen op de energiemarkt. Zo is de gasprijs flink gedaald.

Aan welke andere voorwaarden moet je voldoen?

Je bedrijf komt in aanmerking voor de compensatie van hoge energieprijzen als je – naast de eerder genoemde voorwaarden – aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • De energiekosten bedragen ten minste 7% van je omzet
  • Je onderneming heeft maximaal 250 werknemers en een jaaromzet van minder dan € 50 miljoen
  • Je moet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel

Oorspronkelijk waren de energiekosten 12,5% van de omzet, maar onder druk van veel mkb-organisaties en mkb-bedrijven is dat verlaagd tot 7% van de omzet.

De rekensom wordt gemaakt met zogeheten modelprijzen voor gas en elektriciteit. Die zijn voor gas € 2,41 per m³ en voor elektriciteit € 0,59 per kWh. 

Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat geeft aan dat de maatregelen voor hoge energieprijzen alleen bedoeld zijn voor in de kern gezonde bedrijven. “Deze bedrijven willen vaak wel energiebesparende maatregelen nemen en verduurzamen, maar ontkomen door het type productieproces of dienstverlening niet aan een hoog energieverbruik.”

Veel bedrijven nemen het heft in eigen hand met energiebesparende maatregelen om de kosten te drukken. Bijvoorbeeld door (tijdelijk) minder te produceren of energiebesparende producten aan te schaffen, zoals zonnepanelen.

Wat krijg je precies vergoed?

Als je aan de voorwaarden van het steunpakket voldoet, wordt de helft van de stijging in energiekosten gecompenseerd. Hiervoor geldt per onderneming een maximumbedrag van € 160.000.

Dit geldt ook voor agrarische bedrijven. Eerder was voor deze branche het maximum vastgesteld op maximaal € 62.000.

Wat is de Tegemoetkoming Energiekostenregeling?

De regeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) is in oktober 2022 aangekondigd. De TEK biedt een tijdelijke tegemoetkoming voor mkb-ondernemingen waarvan de energiekosten een relatief groot deel uitmaken van de totale omzet. De regeling is later onder druk van mkb-organisaties verruimd.

Voor welke periode geldt de TEK?

De TEK-regeling biedt tijdelijke ondersteuning en is bedoeld voor de energiekosten in de periode van 1 november 2022 tot en met 31 december 2023. Op dit moment kun je nog geen TEK aanvragen.

Wat nou als je niet in aanmerking komt voor de TEK?

Naast de energie-intensieve bedrijven zijn er een aantal ondernemers die niet in aanmerking komen voor het steunpakket. Maar ze kampen wél met een hogere energierekening. Val jij onder deze groep? Dan bestaan er andere maatregelen die meer financiële ruimte moeten bieden. Naast eerder aangekondigde koopkrachtmaatregelen zijn er verschillende maatregelen die bedrijven meer financiële ruimte moeten bieden.

1. Prijsplafond gas en elektra

Zo geldt het aangekondigde prijsplafond niet alleen voor particulieren, maar gelden ook voor kleinverbruikers zoals zzp’ers, winkels en een deel van het kleine mkb. Het prijsplafond is op 1 januari 2023 in werking getreden en compenseert een deel van de hoge energiekosten.

2. Belastingdienst geeft belastinguitstel

Om kleine en middelgrote bedrijven meer financiële ruimte te bieden, gaat de Belastingdienst soepeler om met verzoeken tot belastinguitstel.

3. Kabinet wil helpen verduurzamen met groene aftrekposten

Het kabinet heeft ook plannen om bedrijven te helpen verduurzamen, zodat het energieverbruik omlaag gaat. Er komt extra geld beschikbaar voor diverse groene aftrekposten.

4. Voorschotten van financiële dienstverleners

Financiële dienstverleners, zoals banken, zijn bereid om sneller en soepeler om te gaan met aanvragen van voorschotten door ondernemers die later in aanmerking komen voor de Tegemoetkoming Energiekostenregeling.

Alleen bedrijven die in de kern gezond zijn komen in aanmerking voor zo’n voorschot. De kans is groot dat er wel gewoon rente over de lening betaald wordt. De overheid staat niet garant en er bestaat altijd een risico dat een bedrijf tussentijds failliet gaat.

5. Overstappen om op de vaste energie lasten te besparen

Een snelle besparing op je energierekening kan jouw bedrijf realiseren door aan te sluiten bij een inkoopcollectief, het verminderen van het gecontracteerd vermogen of het aantal aansluitingen. Voor sommige bedrijven kan overstappen van energieleverancier duizenden euro’s besparen op jaarbasis.

Samen met beUnited regelen wij de contractovername en energie overstap tot in de puntjes, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken en direct kan profiteren van uw lage energiekosten.

Wilt u ook overstappen om op de vaste energie lasten te besparen?

Neem dan contact met ons op en laat uw voordeel berekenen.


beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen.
Ik word lid!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Op zoek naar lagere energiekosten voor jouw bedrijf beUnited

Wij bieden beUnited leden een vast contract aan voor een periode van 5 jaar

Een snelle besparing op je energierekening kan jouw bedrijf realiseren door aan te sluiten bij een inkoopcollectief, het verminderen van het gecontracteerd vermogen of het aantal aansluitingen.

Voor sommige bedrijven kan overstappen van energieleverancier duizenden euro’s besparen op jaarbasis.

Wij regelen de contractovername en energie overstap tot in de puntjes, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken en direct kan profiteren van uw lage energiekosten.

Vergelijk onderstaande tarieven met uw eigen tarieven voor een indicatie.

“Er zijn inmiddels al meer dan 2000 bedrijven overgestapt waar we gemiddeld € 5.000,- per jaar voor kunnen besparen”.

Op zoek naar lagere energiekosten voor jouw bedrijf beUnited

Wilt u ook overstappen om op de vaste energie lasten te besparen?

Neem dan contact met ons op en laat uw voordeel berekenen.


beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen.
Ik word lid!


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
hoe werkt gebruikelijk loon dga beUnited column

Een directeur-grootaandeelhouder (dga) moet voor werkzaamheden in de eigen bv een jaarsalaris in de aangifte loonheffing opnemen. Dat salaris moet gebruikelijk zijn voor de werkzaamheden die je doet. Dit wordt ook wel gebruikelijk loon dga genoemd. Het minimumbedrag stijgt in 2023 naar € 51.000. Maar waarom is het gebruikelijke loon eigenlijk ingesteld? En hoe ga je slim om met je dga-salaris?

Waarom is het gebruikelijk loon dga ingesteld?

Een dga is directeur-grootaandeelhouder van zijn eigen bv en tegelijk ook werknemer daarvan. Om te voorkomen dat je jezelf maar een schijntje als salaris zou uitkeren, is er een regeling voor gebruikelijk loon opgenomen in de wet. Hierdoor moet je als dga in de loonaangifte een salaris opgeven dat gebruikelijk is voor je functie en werkzaamheden.

Je kunt als directeur-grootaandeelhouder – iemand een aanmerkelijk belang van meer dan 5 procent van de aandelen in een bv – door deze regeling niet zomaar afstand kan doen van salaris of jezelf een lager loon geven dan redelijk is in de branche.

De Belastingdienst wil op die manier voorkomen dat je als dga geen loon aan jezelf betaalt, maar alleen (fiscaal lage belast) dividend uitkeert. Het is belangrijk om als dga de regeling nauwkeurig toe te passen. De bewijslast dat je loon marktconform is, ligt namelijk bij jou.

Hoe kun je gebruikelijk loon dga vaststellen?

Je kunt je gebruikelijk loon als dga op verschillende manieren vaststellen. Uit deze 3 opties, kies je het hoogste bedrag:

  • Het normbedrag van minimaal € 51.000.
  • 100 procent van het loon van iemand met een vergelijkbare functie in de bv.
  • Het loon van de werknemer met het hoogste salaris in je bedrijf.

Stijging minimum dga salaris in 2023

Deze wettelijke ondergrens – het normbedrag gebruikelijk loon – is in 2023 gestegen naar € 51.000. Vorig jaar bedroeg dit nog € 48.000. Een flinke verhoging dus.

Dat is niet voor iedere dga goed nieuws, omdat dat in deze tijden van inflatie een extra lastenverzwaring voor je bedrijf betekent. In 2019, 2020 en 2021 bleef het minimumsalaris nog stabiel op € 46.000. Ook je partner moet een salaris opgeven dat gebruikelijk is voor haar of zijn werkzaamheden in de bv.

Stijging doelmatigheidsmarge in 2023

Het loon van de dga moet vanaf 2023 minimaal 100 procent zijn van het loon van iemand van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking in zaak. Dit wordt ook wel de doelmatigheidsmarge genoemd en bedroeg in 2022 nog 75 procent.

Daarnaast moet je loon minimaal even hoog zijn als de meestverdienende werknemer en hoger of gelijk zijn aan de wettelijke ondergrens.

Hoe werkt het dga salaris van een startende ondernemer?

Tot 1 januari 2023 konden dga’s van start-ups drie jaar lang het wettelijke toegestane minimumloon krijgen in plaats van een marktconform salaris. Met deze regeling hoopte de overheid steun te bieden aan innovatieve startende ondernemers die nog maar weinig winst maken.

Deze uitzonderingsregeling is in 2023 verdwenen, omdat er nauwelijks gebruik van werd gemaakt. Wel bestaat er overgangsrecht, zodat de start-up de volle drie jaar kan volmaken. Een dga die de regeling in 2022 heeft toegepast, kan dat dus ook nog in 2023 en 2024 doen.

Hoe ga je slim om met dga-salaris?

Het gebruikelijk loon is geen in beton gegoten wet. In specifieke gevallen is het mogelijk om jezelf (tijdelijk) een lager gebruikelijk loon uit te keren.

Heb je vragen over hoe je binnen jouw onderneming het best kan omgaan met het dga-salaris? Win dan advies in bij onze partner oamkb. Of neem contact op met onze helpdesk.

beUnited

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. 

  • beUnited wil een alternatief voor een (toekomstige) samenleving waarin enkel nog een handvol grote multinationals en ngo’s hun stempel zetten.
  • beUnited is voor een lokale & regionale circulaire samenleving waar zelfstandig ondernemerschap ruim baan heeft.
  • beUnited is voor een samenleving waarin de zelfstandige mens centraal staat, inventiviteit en creativiteit wordt gewaardeerd, iedereen gelijke kansen heeft en iedereen profiteert van de welvaart.

Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen en word lid!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited

Werkwijze voor het MKB

Onze juristen staan voor je klaar. Bij juridische conflicten of gewoon om te zorgen dat alles vlekkeloos geregeld is. Voor wanneer je te maken krijgt met onderhandelingen, faillissementen, fusies of overnames bijvoorbeeld. Bekijk hier hoe we jouw bedrijf verder kunnen helpen. Of ontdek onze professionele rechtshulp voor particulieren.

Onze zakelijke specialisten

Mr. Jos Roose

Directeur

Mr. Anne van Glabbeek

Operationeel manager & Senior jurist

Mr. Jeroen Bakker

Jurist

Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited
Fyner juridische ervaring mkb landelijk partner beUnited

Fyner is partner van beUnited om haar leden in Nederland de mogelijkheid te geven om zich te voorzien van juridische steun, voor een laag vast tarief. Fyner werkt door heel Nederland.

Adres

Dr Hub van Doorneweg 167
5026 RC Tilburg

Openingstijden

Ma – Vr: 08:30 – 17:00 uur
013 – 46 89 065

Contactformulier

Stuur ons een bericht en wij reageren binnen 1 werkdag

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
hoe maak je van remote werken een permanent succes

Remote werken is sinds de coronapandemie niet meer weg te denken, ook nu we terug naar kantoor kunnen. Nu er in Nederland bovendien een wetsvoorstel op tafel ligt om het recht op remote werk uit te breiden, is het tijd om de impact van thuiswerk op je bedrijf grondig te bekijken. Hier lees je hoe je een effectief succesvol thuiswerkbeleid kunt maken voor al je medewerkers.

Recent keurde de Tweede Kamer een wetsvoorstel goed waarmee het recht op remote werken aanzienlijk uitgebreid zou worden. De Eerste Kamer moet daarover nog stemmen, maar de invoering ervan lijkt waarschijnlijk. De wet zou verzoeken tot remote werken gelijkstellen aan verzoeken tot aanpassing van werktijd of arbeidsduur: een werkgever mag het verzoek alleen weigeren om gegronde redenen, bijvoorbeeld dat het werk niet veilig op afstand uitgevoerd kan worden. 

Wet of geen wet, Nederlanders ervaren de mogelijkheid tot thuiswerk als belangrijk. In een recent onderzoek was Nederland de koploper op het vlak van respondenten die remote willen kunnen werken. Bovendien verwachtten veel respondenten dat deze mogelijkheid tot remote werk ook gepaard zou gaan met financiële ondersteuning van de werkgever om het thuiskantoor in te richten. Kortom: Nederlanders hebben hoge verwachtingen van werkgevers op vlak van flexibiliteit en remote werk. Wil je de beste medewerkers binnenhalen én bijhouden, dan is het als werkgever van groot belang om effectief in te spelen op deze wens. 

Remote werken: (niet) voor iedereen?

De coronacrisis heeft helder gemaakt dat remote werken voor veel bedrijven en functies mogelijk is, vaak zelfs zonder negatieve effecten op de workflow. De impact op medewerkers is echter een ander verhaal. Sommige medewerkers vinden het heerlijk om ongestoord en comfortabel vanuit huis te kunnen werken; anderen missen de sociale interactie met collega’s, of hebben geen geschikte plek om ongestoord te werken. Dat maakt het lastig voor werkgevers om een effectief beleid voor remote werk in te voeren: er is immers geen ‘one size fits all’ aanpak mogelijk.

Wil je remote werken op een effectieve en permanente manier implementeren in je organisatie, dan is het belangrijk om een duidelijk beleid te vormen dat zowel grenzen aangeeft als genoeg flexibiliteit inhoudt. Hoe begin je daaraan? Hieronder geven we de essentiële stappen mee die noodzakelijk zijn om jouw visie voor thuiswerk vorm te geven.

Stap 1: bepaal wat mogelijk is

Remote werk kan in veel gevallen, maar het is niet altijd mogelijk of praktisch. Waar ligt de uiterste grens? Bepaal voor iedere afdeling en iedere positie in welke mate remote werken mogelijk is, en ook in welke mate je het wenselijk vindt. Is er een groot verschil tussen beide? Bestudeer waarom dat het geval is. Heb je een goede reden, of gaat het eerder om een veronderstelling die bij nader inzien onterecht is? 

Veel werkgevers hebben last van een zogenaamde ‘proximity bias’: het idee dat werknemers die fysiek aanwezig zijn meer betrokken zijn en beter werk leveren. Onderzoek als werkgever eerlijk je eigen vooroordelen en probeer de situatie zo objectief mogelijk te schetsen. Dat doe je niet alleen: consulteer zeker de managers van iedere afdeling en vraag ook aan je werknemers zelf naar hun mening. Zo krijg je een beter beeld van wat praktisch haalbaar is.

Stap 2: zet de mogelijkheden om in richtlijnen

Nu je bepaald hebt wat er kan, is het belangrijk om deze bevindingen om te zetten in richtlijnen voor je medewerkers. Daarbij is het nodig om een gulden middenweg vinden tussen duidelijkheid en flexibiliteit. Duidelijkheid, want anders kan je beleid de verkeerde verwachtingen creëren. Maar ook flexibiliteit, want omstandigheden zijn anders voor iedereen en kunnen ook veranderen in de loop der tijd. Het belangrijkst is dat je de bedrijfsvisie over remote werken duidelijk uitlegt en onderbouwt.

Vergeet ook verdere details niet: geef bijvoorbeeld aan welke financiële ondersteuning het bedrijf biedt voor thuiswerk en of schermen beschikbaar gesteld worden. Bepaal ook of medewerkers alleen van huis uit mogen werken, of ook op andere locaties, zoals op openbare plaatsen of in het buitenland. Heb je medewerkers die graag remote willen werken, maar daarvoor de nodige rust of ruimte thuis niet hebben? Probeer proactief samen tot een oplossing te komen. Je medewerkers zullen zich ondersteund voelen, wat alleen maar positieve effecten heeft op de productiviteit. 

Stap 3: evalueer regelmatig

Een beleid opstellen betekent niet dat dit beleid onwrikbaar moet zijn. Evalueer geregeld of je medewerkers tevreden zijn en moedig feedback aan. Hoe meer inzicht je hebt in de leefwereld van je medewerkers, hoe beter je je aanpak daaraan kunt aanpassen – of uitleggen waarom dat niet mogelijk is. Zo voelen je medewerkers zich gehoord, zelfs als het beleid niet honderd procent is wat ze zouden willen. 

Stap 4: begin bij recruitment

Wil je dat er een goede match is tussen jouw werkcultuur en de verwachtingen van je medewerkers, begin dan bij het begin. Maak in je vacature al duidelijk wat de mogelijkheden voor remote werk zijn, en bespreek dit ook zeker met kandidaten tijdens het sollicitatiegesprek. Op die manier verspil je noch je eigen tijd noch die van de kandidaat. Publiceer je een vacature voor een functie die grotendeels of helemaal remote kan? Voorzie dan de optie om het gesprek virtueel te voeren, zo blijf je consistent met je eigen beleid.

Een robuust thuiswerkbeleid in je organisatie zorgt voor meer tevredenheid bij medewerkers en draagt zo bij tot een beter behoud van je medewerkers. Het is dus de moeite waard om te investeren in remote werk: zo blijft talent en waardevolle kennis langer binnen je organisatie, en zijn je medewerkers bovendien productiever. 

beUnited

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. 

  • beUnited wil een alternatief voor een (toekomstige) samenleving waarin enkel nog een handvol grote multinationals en ngo’s hun stempel zetten.
  • beUnited is voor een lokale & regionale circulaire samenleving waar zelfstandig ondernemerschap ruim baan heeft.
  • beUnited is voor een samenleving waarin de zelfstandige mens centraal staat, inventiviteit en creativiteit wordt gewaardeerd, iedereen gelijke kansen heeft en iedereen profiteert van de welvaart.

Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen en word lid!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

De Verenigde Naties rollen momenteel Agenda 2030 uit, met de beruchte “duurzaamheidsdoelen”. Dit wereldwijde project wil elk aspect van het menselijk bestaan volledig veranderen: voedsel, seksualiteit, familie, werk, financiën, gezondheid, onderwijs, alles! Dit zal zogenaamd een einde maken aan armoede, honger, ongelijkheid, ziekte en andere slechte dingen.

Een voormalig uitvoerend directeur die twee decennia bij de VN werkte, vertelt een ander verhaal. Hij legt uit dat de VN wordt gecontroleerd door criminelen die de VN gebruiken om zichzelf te verrijken en de mensheid tot slaaf te maken.

Bekijk onderstaande video

“de geheimen van de verenigde naties”.

beUnited

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. 

  • beUnited wil een alternatief voor een (toekomstige) samenleving waarin enkel nog een handvol grote multinationals en ngo’s hun stempel zetten.
  • beUnited is voor een lokale & regionale circulaire samenleving waar zelfstandig ondernemerschap ruim baan heeft.
  • beUnited is voor een samenleving waarin de zelfstandige mens centraal staat, inventiviteit en creativiteit wordt gewaardeerd, iedereen gelijke kansen heeft en iedereen profiteert van de welvaart.

Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen en word lid!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Een nieuw financieel tijdperk

Voor de meeste bedrijven is het nieuwe financiële jaar net gestart. Hopelijk met een flinke portefeuille vol opdrachten en klanten, omdat mijn advies is om wat geld opzij te zetten.

Want als wij de Amerikaanse investeringsmaatschappij BlackRock (grootste vermogensbeheerder ter wereld) mogen geloven komt er een recessie op ons af zoals wij die nog nooit hebben gezien. Waarbij conventionele maatregelen niet meer zullen helpen om de economie te redden of de recessie te verzachten. Hun woorden, niet de mijne. Tal van economen beamen dit en zien de overgang naar een nieuw financieel tijdperk.

Wat is er aan de hand?

Om te duiden wat er aan de hand is en gaan we naar het jaar 1971. Geld was in de geschiedenis altijd gekoppeld aan goud. Voor het geld in je hand lag er goud in de kluis. In 1971 is de dollar losgekoppeld van het goud. Hierdoor was het niet meer nodig om goud achter de hand te houden waardoor het financiële systeem ongeremd kon groeien. Dat ging gepaard met het creëren van veel nieuwe schulden, waardoor er telkens weer nieuw geld moest worden gecreëerd.

Deze handel in gebakken lucht plus alle geopolitieke onrust, heeft geleid tot de huidige inflatie. Een beproefde manier om inflatie te beteugelen is het verhogen van de rente. De wereldwijde schuldenberg is echter zo hoog dat het verhogen van de rente een groot risico vormt. Het maakt het namelijk lastig om die schulden terug te betalen. En als te veel bedrijven en particulieren hun schulden niet meer kunnen betalen, kan er een domino-effect optreden waarbij het ene bedrijf het andere meetrekt in de afgrond. Dit alles kan een economische catastrofe veroorzaken. Alle opties die de centrale banken ter beschikking hebben om dit te voorkomen, hebben zo’n grote neveneffecten dat ze het niet aandurven. De geschiedenis leert dat het in rook opgaan van leningen, vaak wordt gevolgd door een hyperinflatie (het waardeloos worden van geld). En dus zitten ze in een spagaat. Wellicht wordt daarom de CBDC (oftewel digitale euro) als oplossing naar voren geschoven om uit deze crisis te komen. Maar deze digitale euro komt met haken en ogen, en werpt veel maatschappelijke vragen op.

Wat is jouw appeltje voor de dorst?

Er gebeurt nu zoveel dat je bijna zou vergeten voor jezelf te zorgen. Voor de oude dag heb je een basispensioen opgebouwd en waarschijnlijk geld gestopt in een aanvullend pensioenproduct. Een appeltje voor de dorst. Maar ‘rovers’ lonken naar onze pensioenpot. Het is namelijk een van de grootste ter wereld. Ondanks dat er de afgelopen jaren al voor tientallen miljarden kosten zijn gemaakt en honderden miljarden zijn verdampt met verkeerde beleggingen.

Je hebt weinig tot niets te zeggen over je eigen pensioenpot en met de nieuwe pensioenwet krijgen wij een nog riskanter pensioenstelsel, waarbij wij volledig afhankelijk worden van de resultaten op de beurs. Zelf sparen voor later is ook geen optie want het spaargeld verdampt waar je bij staat. Wel is je spaargeld veilig tot €100.000 door het depositogarantiestelsel. Maar dan moet er geen grote bank omvallen. De andere banken hoesten namelijk dat geld op terwijl veel banken er momenteel niet florissant voor staan en de euro verzwakt is. Onze overheid heeft een noodwet afgestoft mocht de euro vallen, en alle noodscenario’s zijn achter gesloten deuren gedeeld met een deel van de kamer.

Daarom is het een legitieme vraag of je spaargeld op de bank moet houden, want je gaat er structureel op achteruit. Het bedrag op je spaarrekening is sowieso niet in het echt aanwezig, maar een vordering op je bank. Probeer het geld maar eens in contanten op te nemen. Banken zijn niet in staat zoveel cash geld op te hoesten want er is misschien maar 5% aanwezig van jouw geld. De rest van je geld leent de bank uit en zit in het internationale geldstelsel.

Dat gokken met andermans geld gaat een keer fout en dat maakt onze financiële toekomst onvoorspelbaar. Daarom is het belangrijk om je risico’s te spreiden en je juridisch in te dekken. Een gelimiteerde hoeveelheid geld op de bank is noodzakelijk voor (zakelijke) transacties. Maar wat voor opties heb je nog meer om je geld (waarde)vast te houden?

  • Doe wat centrale banken doen. Koop fysiek goud en zilver als verzekering en vangnet
  • Houd contant geld aan en heb wat euro’s in huis, maar bezit ook andere valuta die stabieler zijn
  • Zoek naar waardevaste assets
  • Je kunt wat Bitcoin/crypto in eigen wallet achter de hand houden
  • Private equity, investeringsplatformen en beleggen met zo min mogelijk risico.

  Maar weet wel wat je doet.

  • Geef het uit aan nuttige aankopen. Dikke kans dat het over een jaar nog duurder is

 Hoe beïnvloedt dit jouw bedrijfsvoering?

Als nuchter mens vind ik dit allemaal nogal dystopisch klinken. Maar zelfs al zitten BlackRock, economen en financiële experts ernaast, dan nog wil je bewust omgaan met je financiële toekomst en niet goedgelovig zijn. Denken in scenario’s kan nooit kwaad. Bij een ‘mother of all recessions’ is betaling en handel met alternatief geld bijna een must. De geschiedenis kent veel voorbeelden waarbij lokaal en rentevrij geld nog enige liquiditeit in de lokale economie houden.

Tal van bewuste ondernemers in het MKB accepteren en betalen met complementair, lokaal geld of maken gebruik van duurzame, lokale handelsinitiatieven waarbij het geld in de regio blijft circuleren. Zo is er de Watermunt, Dam, Florijn, Arnhems hert, Brabantse Parel en Fryske Euro. Om er maar een paar te noemen. Dat geld is vooral digitaal, maar recent is de Florijn ook gestart met fysieke biljetten waarmee bij ruim 600 bedrijven in Nederland kan worden betaald. Zo blijft met lokaal geld de geldwaarde in jouw regio en eindigt het niet op andermans rekening op de Bahama’s.

Op die manier kun je verdienen aan lokaal geld en zorgen voor risicospreiding in je bedrijf. Dit geld gebruik je naast alle andere betaalmogelijkheden en vormen van geld. Van pin tot cash. Van creditcard tot lokale munt. Je wilt flexibel blijven en geldstromen kunnen managen. Als financiële systemen dreigen om te vallen is het belangrijk dat je privé en zakelijk kan schakelen en de liquiditeit in je bedrijf kan houden.

beUnited is een onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór bijna 40.000 zelfstandig mkb & zzp ondernemers. Help ons om zelfstandig mkb & zzp ondernemers te verenigen, inspireren, informeren, verbinden en te ondersteunen en word lid!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Op zoek naar lagere energiekosten voor jouw bedrijf?

Wij bieden een vast contract aan voor een periode van 5 jaar

beUnited kan een snelle besparing op jouw energierekening realiseren door een samenwerking met het inkoopcollectief  Collectiviteitskorting. Deze dienstverlening is voor leden van beUnited geheel kosteloos!

“Er zijn inmiddels al meer dan 2000 MKB bedrijven overgestapt waar we gemiddeld € 5.000,- per jaar voor kunnen besparen”.

Voor sommige mkb bedrijven kan overstappen van energieleverancier duizenden euro’s besparen op jaarbasis. Wij regelen de contractovername en energie overstap tot in de puntjes, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken en direct kan profiteren van uw lage energiekosten.

Vergelijk onderstaande tarieven met uw eigen tarieven voor een indicatie.

Op zoek naar lagere energiekosten voor jouw bedrijf beUnited

Samenwerking Collectiviteitskorting en beUnited

Collectiviteitskorting is een collectief met professionals in energie en verduurzaming. De organisatie richt zijn werkzaamheden aan ondernemers in Nederland.

Collectiviteitskorting is een samenwerking aangegaan met beUnited om leden in Nederland de mogelijkheid te geven zich te voorzien van gas en stroom, voor een laag collectief tarief. In de huidige ontwikkelingen willen wij op deze wijze verenigingen een steuntje in de rug bieden.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print