Lastenverzwaring voor mkb door duurzaamheidseisen (ESRS)

De ‘EU Sustainability Reporting Standards’ (ESRS-standaarden) kunnen leiden tot administratieve lastenverzwaring voor het mkb. Hier waarschuwt SRA, de netwerkorganisatie van accountants- en advieskantoren, voor in een reactie op de concept-ESRS-standaarden.

De concept-ESRS-standaarden, op 29 april 2022 gepubliceerd door de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG), geven invulling aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD (infographic) verplicht grote ondernemingen om in hun jaarverslag te rapporteren over hun ESG-prestaties: Environmental (milieu), Social (samenleving) en Governance (goed bestuur).

Gevolgen voor het mkb

Grote ondernemingen worden straks verplicht om informatie openbaar te maken. Deze informatie moet worden aangeleverd door hun toeleveranciers in het mkb. De ESRS-standaarden hebben dus ook administratieve gevolgen voor het mkb. SRA, die pleit voor verdere verduurzaming van het bedrijfsleven, stelt een aantal aanpassingen voor in een reactie (pdf).

Volgens SRA zal de invoering van de CSRD voor grote ondernemingen een complexe en tijdrovende transitie worden als de standaarden blijven zoals ze nu zijn. Een gefaseerde implementatie van de vereiste onderdelen zou uitkomst kunnen bieden.

Minder gedetailleerde informatie nodig

SRA meldt ook dat de standaarden van grote ondernemingen eisen dat zij naar hun waardeketen kijken. Dit kan er soms toe leiden dat informatie uit de waardeketen moet worden gehaald en dat de administratieve lastendruk van de ESRS voor een deel wordt neergelegd bij het mkb.

´Dit is exact tegen de wens van de Europese Commissie in en zal daardoor herzien moeten worden.Het vereisen van minder gedetailleerde informatie uit de waardeketen kan een oplossing zijn, maar dit is in strijd met het gedachtegoed van de CSRD´, zo luidt de reactie van SRA. Volgens de netwerkorganisatie zal de EFRAG het effect op het mkb nogmaals moeten evalueren om ongewenste effecten te voorkomen.

Belangenorganisatie van, vóór en dóór zelfstandig mkb-ondernemers

beUnited behartigt de belangen van zelfstandig mkb- & zzp ondernemers in Nederland. Samen zijn wij sterk en kunnen wij Nederland transformeren naar een samenleving waarin zelfstandig ondernemers respect en medewerking verdienen. Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig ondernemers gehoord zal worden en sluit je bij ons aan als:

beUnited organiseert, sinds 2011, meer dan 400 BitterBallenBorrels per jaar en biedt zelfstandig MKB ondernemers de mogelijkheid om te verbinden, verenigen, netwerken, contacten op te doen, elkaar te ondersteunen, informatie te vergaren en content te bieden. 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Het Persoonlijk Keuzebudget (PKB) meer flexibiliteit in verlof, minder HR-vragen

Het Persoonlijk Keuzebudget (PKB) haalt de bezem door veel verschillende soorten verlof en de bijbehorende onduidelijkheden. Wat is het PKB en welke mogelijkheden brengt het voor werkgevers en -nemers?

Iedere cao die wordt afgesloten, kent bij voorbaat zijn beperkingen. Hij geldt voor honderden, duizenden, en vaak zelfs tienduizenden mensen. Mannen, vrouwen, ouderen, millennials – met heel veel verschillende wensen. In het ideale geval houdt die cao daar rekening mee. Niet langer geldt er één pakket arbeidsvoorwaarden voor iedereen, er is ruimte voor flexibiliteit. Vandaar dat veel cao’s een speciale paragraaf hebben ingeruimd voor het PKB (ook wel aangeduid met IKB, het Individueel Keuzepakket).

Opbouw van het budget

Dat budget individualiseert – in de officiële terminologie – een deel van de arbeidsvoorwaarden. In gewone spreektaal: het gaat om een potje met een waarde van 10 tot 20 procent van het maandsalaris. Dat budget is opgebouwd uit de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering, met daarbovenop enige onderdelen die per cao kunnen wisselen: de levensloopbijdrage bijvoorbeeld, de bovenwettelijke verlofuren of de seniorenregeling.

Het Persoonlijk Keuzebudget (PKB) meer flexibiliteit in verlof, minder HR-vragen

De keuzemogelijkheden

Medewerkers kunnen zelf bepalen hoe ze het budget besteden en de keuzemogelijkheden zijn gevarieerd. Het kan bijvoorbeeld gaan om:

  • extra vrije dagen,
  • extra loon,
  • een opleiding (die niet per se relevant hoeft te zijn voor je de functie),
  • extra pensioen,
  • extra vergoeding voor woon-werkverkeer,
  • de vakbondscontributie,
  • een fiets.

Zo flexibel is het

Heeft de medewerker één of meer opties aangevinkt, dan zijn die keuzes niet in steen gebeiteld. Ze kunnen regelmatig worden gewijzigd. Ben je aan het sparen voor een nieuwe keuken? Dan laat je je keuzebudget waarschijnlijk een paar maanden uitbetalen en maak je op je werk wat meer uren. Maar is die keuken eenmaal geïnstalleerd, dan wil je misschien meer tijd doorbrengen met de kinderen, en kies je juist voor extra verlofdagen. Weer een paar maanden later wil je die kinderen ook een betere maaltijd kunnen voorzetten, en dan kies je wellicht voor een serieuze kookopleiding – die je mogelijk ooit zou kunnen gebruiken in je werk. Allemaal betaald uit dat PKB.

Kiezen uit regeling is niet verplicht

Sinds 1 januari 2021 is de regeling nog een stukje flexibeler. Tot die datum waren werknemers die bij de betreffende cao waren aangesloten, verplicht om van de regeling gebruik te maken. Die verplichting is nu komen te vervallen. Degenen die niet meedoen, krijgen aan het eind van het jaar het volledige budget uitbetaald. Een aantekening: in dat geval wordt het bedrag wel volledig belast. Als de medewerker daarentegen kiest voor een opleiding die door de werkgever wordt betaald, is die geheel belastingvrij.

Voordelen voor de werkgever

Meer keuzevrijheid dus voor de medewerkers, maar er zijn ook voordelen voor werkgevers en cao-partijen. Zo kampen veel organisaties met stuwmeren van verlofdagen, maar met het keuzebudget wordt het aantal bovenwettelijke vakantiedagen teruggebracht, en die stuwmeren slinken dus mee. Bovendien maakt het PKB het gemakkelijker om cao’s te vereenvoudigen of samen te voegen, aangezien de wirwar van verlofregelingen wordt teruggebracht.

PKB zelf berekenen

Het PKB moet dus orde scheppen. Dit leidt ook tot minder vragen voor de HR-afdeling. Om nog meer duidelijkheid te geven aan medewerkers, is het initiatief van Sociaal Werk werkt! een goed voorbeeld. Sociaal Werk werkt! is de samenwerking van werkgeversorganisatie Sociaal Werk Nederland en de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. Zij hebben een eenvoudige rekentool op hun site gezet, waarmee ze de gevolgen van hun PKB-keuzes snel kunnen overzien.

beUnited

beUnited behartigt als belangenorganisatie, ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Sluit je aan

Belangenbehartiging van Zelfstandig (MKB) Ondernemers in Nederland is niet of nauwelijks goed georganiseerd, o.a. fiscale en sociale wetgeving, stimulering- & subsidieregels sluiten zelden aan bij de Ondernemerspraktijk.

Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie bij beUnited aan te sluiten. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Standpunten belangenorganisatie

beUnited behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

Belangenbehartiging van Zelfstandig (MKB) Ondernemers in Nederland is niet of nauwelijks goed georganiseerd, o.a. fiscale en sociale wetgeving, stimulering- & subsidieregels sluiten zelden aan bij de ondernemerspraktijk.

beUnited is voor een lokale circulaire samenleving en wil een alternatief voor een samenleving waarin multinationals hun stempel zetten. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Als je je kunt vinden in onze uitgangs- & standpunten, sluit je dan bij ons aan!

Sluit je aan

beUnited is…. omdat wij samen zijn!

Bij beUnited gaan we uit van het diepgewortelde mensbesef, dat wij allen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. beUnited is de krachtigste onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór ondernemers, waarbij de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan. 

beUnited telt inmiddels bijna 40.000 Members, 25 partners, 81 actieve ambassadeurs en is, met ruim 600 events per jaar, al een partij om rekening mee te houden.

Als belangenorganisatie wil beUnited, medio 2030, met ruim 1000. 000 Members een partij zijn waar men bestuurlijk niet omheen kan.

beUnited is…. omdat wij samen zijn!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Stikstof Stik er in Richard Beune

Maandag 25 juli moest er op NPO1 weer zonnodig worden ingehakt op Carolientje. De vragen van waren suggestief en onder de gordel, want Welmoed en Jort moesten natuurlijk het overheidsnarratief zo goed mogelijk volgen. Maar daar had Carolientje even geen zin in. Er valt namelijk ook niets meer goed te praten. De overheid heeft zijn hand overspeelt.

Waar gaat het precies om? Om precies te zijn gaat het om artikel 1.12a van de Wet natuurbescherming. Daarin staat dat in 2030 ten minste 50% van het areaal met voor stikstof gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarden moet zijn gebracht. De overheid wil nu dat in 2030 al naar 74% terugbrengen.

Dat is echter niet afgesproken en niet volgens de wet.  Veel sterker nog! Het is volgens een aantal hooggeleerden zelfs strafbaar om af te wijken van wat er wettelijk bepaald is. Binnen de EU gaat het trouwens ook alleen maar over het verbeteren en in stand houden van de natuur. Maar daar heeft de overheid zo zijn eigen opvattingen over. Dus moet Remkes het met de boeren gaan afhandelen, terwijl hij geen enkel mandaat krijgt om te onderhandelen en zelfs meegeschreven heeft aan het stikstofakkoord. Inmiddels is bekend geworden dat de totale kosten geen €25 miljard zullen bedragen, maar eerder de €40 miljard zullen overstijgen. De kamer is dus op alle fronten voorgelogen en juist daarom wil Carolientje, en terecht, zo snel mogelijk een spoeddebat.

Om de boeren tegemoet te komen heeft de regering aangekondigd om de Wsn doelstellingen dus aan te willen passen van 2035 naar 2030 zodat deze in lijn liggen met het akkoord. Maar die wetswijziging moet dus eerst nog wel door de tweede en eerste kamer. Ook de raad van State is zeer kritisch over hoe de coalitie te werk is gegaan. Zelfs D66’er Han Lindeboom is net als Omtzigt en Plasterk, tegen de huidig gestelde KDW’s en staan zeer kritisch tegenover de plannen van het kabinet.

Zoals door velen al onderzocht, klopt deze werkwijze gewoon niet en zijn ook de modelleringen van het RIVM niet correct uitgevoerd. De stikstof uitkomsten zijn voornamelijk gericht op toekomstig computermodellen terwijl men niet eens kan vaststellen wat de depositiewaarden op dit moment zijn. Want, volgens het RIVM, we kunnen ze niet meten!

Ofwel, er moet dus een wetswijziging worden doorgevoerd die regelt dat in plaats van in 2035 nu in 2030 ten minste 74% van het stikstofgevoelig Natura 2000-areaal geen overschrijding van de kritische depositiewaarde mag hebben, op basis van modellen. Terwijl de wet nog moet worden ingediend wil de coalitie nu al dat ernaar gehandeld wordt. Dat kan simpelweg niet!

Tot slot moet Van der Wal ook nog eens aantonen dat de nieuwe maatregelen uitvoerbaar zijn en uit de nieuw op te stellen meetwaarden moet blijken dat de aanpassingen haalbaar zijn. Met andere woorden, men zal ook eerst nog fouten uit het nieuwe plan moeten halen voordat het door beide kamers kan. Het is te hopen dat het kabinet nu eindelijk eens vreselijk gaat struikelen over uitgerekend dit dossier.

Belangenorganisatie van, vóór en dóór zelfstandig mkb-ondernemers

beUnited behartigt de belangen van zelfstandig mkb- & zzp ondernemers in Nederland. Samen zijn wij sterk en kunnen wij Nederland transformeren naar een samenleving waarin zelfstandig ondernemers respect en medewerking verdienen. Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig ondernemers gehoord zal worden en sluit je bij ons aan als:

beUnited organiseert, sinds 2011, meer dan 400 BitterBallenBorrels per jaar en biedt zelfstandig MKB ondernemers de mogelijkheid om te verbinden, verenigen, netwerken, contacten op te doen, elkaar te ondersteunen, informatie te vergaren en content te bieden. 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Hardlopen voor bedrijven.nl partner beUnited

Ze zijn van grote waarde: fysiek en mentaal gezonde medewerkers. Investeren in energieke, blije en uitgeruste mensen is daarom een rechtstreekse investering in jouw bedrijf of organisatie. Maar hoe betaalt zich dat dan uit? En belangrijker: hoe krijg je het voor elkaar?

Met de huidige arbeidsmarktkrapte is vitaliteit een populairder thema dan ooit. Elke organisatie heeft alle medewerkers nu hard nodig. Maar met vitale medewerkers daalt niet alleen de uitval, de ziektekosten en het verloop van personeel. Deze frisse en blije mensen zorgen ook voor groei, inspiratie en productiviteit.

Vitaal = gemotiveerd & productief

Naast het verlagen van het verzuim en het besparen op de kosten, heeft investeren in vitaliteit nog meer voordelen. Hoe vitaler een medewerker is, hoe beter hij zich voelt en des te gemotiveerder hij is. Het is dan simpelweg fijner om te werken. Daarnaast werken fitte en blije medewerkers ook productiever. Ga maar na: een energieke werknemer die er zin in heeft, krijgt veel meer voor elkaar dan iemand die er fysiek en mentaal maar half bij is. Focus je je op vitaliteit, dan mag je hogere bedrijfsresultaten verwachten en inspirerende inzichten vanuit medewerkers. 

‘Ik weeg nu 105 kilo en ben gestart met hardlopen met mijn collega’s, we moedigen elkaar echt aan.’ (Henri Kwakman, Schouten Techniek, de organisatie startte in juni met hardlopen.nl voor bedrijven)

 Voordelen gezonde medewerkers:

  • daling ziekteverzuim
  • verlaging ziektekosten
  • minder uitval door onder andere rugklachten, RSI en psychische klachten
  • minder verloop
  • grotere binding van medewerkers
 Ga voor energieke en krachtige medewerkers

 Hoe bereik en faciliteer je vitaliteit?

Een stap terug: wat is vitaliteit? Het is een zeer breed begrip dat onder andere staat voor de energie en de kracht waarmee mensen in het leven staan. Zowel fysiek en mentaal maar ook emotioneel. Er is niet één weg naar vitaliteit, wel is zeker dat bewegen hier onderdeel van is. Dus wil je vitale medewerkers? Voeg dan de daad bij het woord. Faciliteer en begeleid ze. Een eenvoudige, snelle manier is een beweegprogramma aanbieden. Hardlopen lijkt misschien onbereikbaar en ingewikkeld. Maar met een professionele trainer is het juist laagdrempelig en haalbaar voor (bijna) iedereen.

 Fitte mensen met plezier aan de slag

 Minder stress, meer ontspannen personeel

Hardlopen activeert de productie van verschillende neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline, serotonine en endorfine. En dat gaat onder andere stress tegen. Lekker een rondje hardlopen dat helpt medewerkers dus opladen zodat ze er daarna weer met frisse moed tegenaan kunnen. Nog wat voordelen van hardlopen (met collega’s) op een rij:

  • minder werknemers met overgewicht
  • meer ontspannen en minder gestrest personeel
  • gemotiveerd en productief personeel
  • meer werkplezier en hogere betrokkenheid
  • meer en betere communicatie
  • hardlopen via je werkgever = goede secundaire voorwaarden
  • hardlopen voor medewerkers = positief bedrijfsimago
  • fysiek en mentaal gezondere medewerkers

Meer over hardlopen met collega’s lees je hier.

Cijfers & feiten

  • sinds de coronapandemie is de sportdeelname in alle leeftijdsgroepen, voor zowel mannen als vrouwen, afgenomen
  • iets meer dan een derde van de Nederlanders sport weinig tot niet, dat aantal is toegenomen (2019-2020)
  • 44 % van de sportende Nederlanders is minder gaan sporten door de coronapandemie, 5 % is helemaal gestopt met sporten
  • hardlopen staat op de 3e plaats van meest beoefende sporten in Nederland, zowel voor mannen als vrouwen
Bronnen: NOC*NSF Sportdeelname 2020, i.s.m. Ipsos

Hardlopen.nl voor bedrijven

Hardlopen.nl voor bedrijven is een initiatief van de Atletiekunie: de autoriteit in Nederland op het gebied van hardlopen. Het programma bestaat uit hardlooptrainingen en een online platform waarmee jouw werknemers ook zelfstandig aan de slag gaan.

Wekelijks komen één of meer gecertificeerde trainers van de Atletiekunie naar jullie toe voor een hardlooptraining op maat. En in de persoonlijke online omgeving vindt elke medewerker zijn of haar trainingsschema voor die week, afgestemd op eigen niveau, doel en mogelijkheden. Ook is dit de plek waar de lopers elkaar vinden en motiveren. Hardlopen.nl voor bedrijven

beUnited is…. omdat wij samen zijn!

Bij beUnited gaan we uit van het diepgewortelde mensbesef, dat wij allen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. beUnited is de krachtigste onafhankelijke belangenorganisatie van, vóór en dóór ondernemers, waarbij de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan. beUnited is…. omdat wij samen zijn!

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Hardlopen voor bedrijven.nl partner beUnited

Onze succesformule?

De combinatie van zelfstandig én onder begeleiding hardlopen

Hardlopen is dé manier om fit en vitaal te blijven. Het is daarnaast uitermate geschikt om samen te doen. Goed voor de collegialiteit dus. Met het beproefde programma van hardlopen.nl voor bedrijven bieden we werknemers alle middelen om er alles uit te halen.

Wij bieden hardlooptrainingen onder begeleiding van gecertificeerde trainers van de Atletiekunie én een online platform waarmee jouw werknemers ook zelfstandig aan de slag gaan. Een combinatie die zorgt ervoor dat meer werknemers in beweging komen én blijven. Bovendien is er meer contact en verbinding tussen collega’s. Een zekere win-win situatie.

Enthousiast geworden? Lees dan het whitepaper en ontdek de voordelen voor werkgevers én werknemers! Of neem direct contact met ons op. Voor elk bedrijf hebben we een passend programma.

Hardlopen.nl voor bedrijven

Hoe haal je er alles uit?

Wij bieden een bijzonder praktisch programma dat uit twee delen bestaat. Wekelijkse trainingen van een of meerdere trainers van de Atletiekunie, op tijden en locaties die jij, en jouw werknemers zelf kiezen. Onze trainers komen naar je toe!

Daarnaast een persoonlijke online omgeving met afgestemde trainingen, hardloopschema’s en een virtuele ranking waarop te zien is hoe je werknemers progressie maken. Via deze omgeving kan men zich bovendien aan- of afmelden voor de wekelijkse trainingen onder begeleiding. Praktisch én motiverend!

Trainen onder begeleiding

Wekelijks hardlopen met collega’s

Verbeterde techniek en conditie

Gecertificeerde Atletiekunie-trainers verzorgen wekelijks de trainingen.

Beschikbaar op elke locatie

Trainingen op locatie naar keuze door heel Nederland. Van Groningen tot Maastricht.

Persoonlijke aandacht

Geschikt voor beginnende en gevorderde hardlopers. Max 20 werknemers per trainer, dus altijd voldoende aandacht.

Hardloopshirt met bedrijfsnaam

Iedere werknemer ontvangt een hardloopshirt met bedrijfsnaam. Goed voor het imago.

Hardlopen voor bedrijven.nl partner beUnited
Hardlopen voor bedrijven.nl partner beUnited

Hardlopen met persoonlijke schema’s

Persoonlijk online profiel

Trainingen op elk niveau

Op ieders online omgeving staan diverse schema’s waaruit werknemers kunnen kiezen.

Inschrijven groepstraining

Werknemers schrijven zich in voor de wekelijkse hardlooptraining en zien welke collega’s er nog meer meedoen

Zelf bepalen wanneer je traint

Wanneer en waar werknemers hardlopen, bepalen ze zelf.

Extra uitdaging

Op een virtuele ranking kunnen werknemers zien hoe ze het doen ten opzichte van collega’s.

Hardlopen is ons vak

Over ons

Hardlopen.nl voor bedrijven is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Atletiekunie (kortweg Atletiekunie). De Atletiekunie is opgericht in 1901 en is de sportkoepel voor ruim driehonderd atletiek- en loopsportverenigingen door heel Nederland.

De Atletiekunie is dé autoriteit op het gebied van hardlopen in Nederland. Voor hardlopen.nl voor bedrijven wordt uitsluitend gewerkt met gecertificeerde hardlooptrainers. Ook zijn alle trainingen ontwikkeld en uitvoerig getest door de experts van de Atletiekunie.

Met hardlopen.nl voor bedrijven wil de Atletiekunie haar maatschappelijke bijdrage leveren aan een fit en vitaal bedrijfsleven.

Papendallaan 7
6816 VD, Arnhem

026-4834800
info@hardlopen.nl

Post-adres

Postbus 60100
6800 JC Arnhem

 

Contactformulier

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Tegen de stroom in is soms juist veel makkelijker

Mijn zoon heeft een tijd gehad waarin hij (in onze ogen) veel te veel aan het gamen was. Wij vonden daar van alles van, maar we ontdekten gelukkig ook dat hij er ontzettend veel van leerde. Tactisch denken bijvoorbeeld.

In een van de games die hij speelde, werd er gehandeld in wapens, voertuigen en uitrustingen. Heel erg niet mijn ding, maar daar gaat het even niet over. Wat mijn zoon ontdekte, was dat hij veel betere deals kon sluiten als hij tegen de stroom in ging. Als er nieuwe handelswaar op de markt was, dan waren de prijzen enorm hoog, om vervolgens vaak weer redelijk snel te dalen als de belangstelling voor het nieuwe eraf was.

Mijn zoon kocht en verkocht precies tegengesteld aan wat iedereen deed. Niet het nieuwste van het nieuwste tegen de hoogste prijs, maar juist later als de prijzen gedaald waren en hij er toch weer een mooie winst op kon maken. Hij was er na verloop van tijd behoorlijk goed in en haalde veel betere resultaten dan veel van zijn vrienden, die met de grote stroom mee kochten en verkochten.

In het ondernemerschap is het precies hetzelfde.

Ik spreek op dit moment veel ondernemers die allerlei activiteiten uitstellen tot na de zomer, omdat nu toch iedereen met vakantie is. En dat is zonde, want juist in de zomermaanden kun je goed zakendoen.

  • Veel mensen hebben het rustiger dan anders, dus is er nu juist ruimte voor de dingen waar ze op andere momenten in het jaar geen tijd voor hebben.
  • Je kunt juist in rustiger tijden heel veel tijd en energie in je marketing steken zodat je in drukkere periodes alles hebt klaarstaan en alleen maar hoeft te plaatsen.
  • Er zijn misschien minder mensen aanwezig – en dat geldt dus ook op social media. Jouw posts zullen waarschijnlijk meer bereik krijgen omdat de spoeling minder dun is. Er is minder overload.

Maak dus gebruik van die zomermaanden! Als je nu stilvalt, kost het na je vakantie tien keer meer moeite om de boel weer op gang te brengen. En hoe heerlijk is het om met vakantie te gaan en te weten dat alles al helemaal klaarstaat zodat je na je vakantie direct lekker aan de slag kunt?

Over beUnited

beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.

Sluit je aan

beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Soevereiniteit eveline van dongen innertrasure

Ik merk dat de laatste tijd bij velen de concepten autonoom en soeverein zijn spelen. Begrippen die an sich misschien erg mooi klinken en vooral een belofte in zich hebben van vrijheid, zelfbeschikking en een vrij breken.

Als je goed naar deze woorden kijkt, dan betekent autonoom zijn niets anders dan zelfstandig denken en handelen. Nou is dat wellicht niet voor iedereen weggelegd, toch denk ik dat de meesten daartoe wel in staat zijn.

Soeverein wil vooral zeggen dat je geen externe autoriteit meer accepteert en volledig vertrouwt op je innerlijke autoriteit en daarmee ook volledige verantwoordelijkheid neemt voor jouw leven. Emotionele volwassenheid dus oftewel geestelijke verlichting.

Nu is het interessant dat de bewegingen die ontstaan op dit gebied veelal een proclamatie inhouden tegen de gevestigde orde. Met allerlei papieren, ingewikkelde procedures en onoverzichtelijke onderbouwingen worden bij de externe autoriteit geclaimd dat men autonoom is. Of in het beste geval claimt men de soevereiniteit.

Niet alleen is dat heel bijzonder. Want je geeft aan zelfstandig te denken en te handelen en geen externe autoriteit te accepteren. Toch vind je het nodig om dit vooral die externe autoriteit te laten weten.

Het is alsof je tegen een narcist zegt, ik trap niet meer in je spelletjes. Je zegt het een, maar ondertussen doe je het ander. Want door iedere keer weer in gesprek te gaan, blijf je het spelletje meespelen en geef je de ander macht over jou leven.

Deze thema’s speelden al veel langer in mijn leven. Al vele jaren heb ik al me hierin verdiept. Niet voor niets schreef ik er ook over in ‘De bruine hoed’ en nu weer in ‘Tien jaar duisternis.’

Ik deel met liefde meer hierover. Omdat het zo belangrijk is te stoppen met de erkenning buiten jezelf te zoeken. Alles bevindt zich in jou. The only way out, is in.

‘Ik heb al zoveel soulsearching gedaan. Ik voel me autonoom en nu zeg jij dat ik er nog steeds niet ben?’

‘Je streeft heel je leven al naar autonoom zijn. Ik begrijp je wens om zelfstandig en onafhankelijk te denken en te handelen. Autonomie betekent wel dat je nog een externe autoriteit accepteert. Daardoor zit je nog vast in het door jezelf en het collectief gecreëerde systeem. Hierin zit dan ook het verschil met soevereiniteit, dat betekent dat je externe autoriteit afwijst en volledig op je innerlijke autoriteit vertrouwt. Het proces van soeverein worden is daarom eerst en vooral een innerlijk proces. Je kunt je zelf dan ook niet soeverein verklaren. Je kunt alleen soeverein zijn. Dit ben je als je innerlijk vrij bent. Als je koning bent van je eigen koninkrijk. En daarvoor moet je je lot omarmen.’
’Wat als ik dat niet wil?’

‘Jouw strijd tegen je lot is zinloos. Strijden geeft je meer van hetzelfde. Met vechten probeer je alleen jezelf te bewijzen, het geeft houvast en controle en beperkt je eigen bewegingsruimte.’
Uit ‘De bruine hoed’

Ik begrijp de zoektocht van velen naar vrijheid, naar veiligheid wetende dat zij baas over zichzelf zijn. Maar wat als je niet bang hoeft te zijn, als juist de angst de boodschapper is van waar je nog leeft in duisternis. Wat als er niets nodig is om vrij te zijn enkel het verlichten van je innerlijke wereld?

‘Je mag jezelf vergeven. Bevrijd jezelf van je duisternis. Door geestelijke vrijheid, door de hoge trillingsfrequentie van het licht dat je bent, wordt dan je DNA geheeld en worden onbenutte strengen geactiveerd. Dit zijn de geheime DNA-strengen die de universele code van het leven bevatten. Hierdoor kunnen we het volledige potentieel van ons bewustzijn gaan benutten en niet alleen hebben we dan het eeuwige leven bereikt, ook zijn we dan gelijk aan God. Dan word je koning van jouw koninkrijk. Schepper van jouw werkelijkheid.

Dat is de soevereiniteit waar velen naar zoeken. Soevereine mensen zijn heerser over zichzelf en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leven. Dit wordt ook wel zelfeigenaarschap genoemd. Het is het hoogste meesterschap. In het Engels zegt men ook sovereign. Dit woord so-ve-reign verwijst niet alleen naar de vroegere benaming van het Engels gouden pond, het goud in onszelf, ook is duidelijk het woord reign dat bestuur betekent erin te ontdekken.’

De woorden galmden als een psalm in de ijle lucht en braken de glazen wand open tot duizenden gouden scherven die zacht als veertjes neerdaalden.
‘En nu?’ was het enige dat Julie kon uitbrengen.

Geef jezelf al je liefde.’

Uit ‘De bruine hoed’

Mijn advies is om vooral geen aandacht meer aan het systeem te besteden. Loop ervan weg. Beweeg je er vrij in. Net wat je wilt. Met een open hart en een verlichte geest. Dat is ware soevereiniteit. En daar heb je geen verklaring voor nodig.

Liefs, Eveline

InnerTreasure

Over beUnited

beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.

Sluit je aan

beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Wist je dat er per dag 333 miljard emails verzonden worden? Dat zijn 333.000.000.000 emails. Met 9 nullen. Dat is nogal wat. Nou is het gelukkig niet zo dat al deze mailtjes ook bij iedereen ter wereld terechtkomen, pfoe 😅. Niettemin krijgen we allemaal heel veel mail binnen. Dus wanneer jíj een mailing doet, wil je wel dat je mail doet wat ‘ie moet doen.

Wist je dat email de sleutel is tot het verhogen van je omzet? Natuurlijk weet je dat. Maar maak je ook optimaal gebruik van de absolute kracht van email? Wanneer de omzet via jouw online marketing nog niet is zoals je wil, dan kan dat allerlei redenen hebben. De juiste inzet van email is vrijwel altijd één van de redenen.

Grofweg komt het hierop neer:

  • je mailt niet want je hebt geen email-lijst
  • je mailt niet want je bent zuinig op je lijst
  • je mailt wel maar gaat te snel op jouw doel af
  • je mailt wel maar er is iets anders aan de hand 

Ik ga er punt voor punt op in. Het één zal wat meer herkenbaar zijn voor je dan het ander. op in wat het succes van goed email marketing bepaalt.

De customer journey en email marketing

Email gebruik je om de Brug van Vertrouwen te bouwen. Het marketing- en salesproces is de zorgvuldige route die jouw potentiële klant van A naar B brengt. Beter bekend als de customer journey of de klantreis 🙂.

Jouw potentiële klant heeft tijd nodig om jou te leren vertrouwen. Aan jou de uitdaging om die customer journey te optimaliseren. Dat doe je door precies het goede moment (tijd) waardevolle informatie (bijdrage aan vertrouwen) aan je potentiële klant te bieden. Dat noem ik de Brug van Vertrouwen bouwen en daarom werken wij met een framework hiervoor. Email is hierin je powertool.

Optie 1: Je mailt niet want je hebt geen email-lijst

Oh dear, you’re in trouble. De Amerikanen zeggen ook “the money is in the list”. Waarmee ze bedoelen: je omzet haal je uit de communicatie met de mensen op je email-lijst. Heb je geen lijst, dan is dit het eerste wat je nu moet gaan aanleggen. Bedenk een simpele weggever, zet ‘m op je website en vraag in ruil een voornaam en emailadres. Het is echt niet moeilijk en als je kort hulp wil dan vraag je bij mij een gratis adviesgesprek aan (zie helemaal onderaan dit blog). Ik help je direct aan een goede leadmagneet (want dat moet die weggever zijn). Doe ik vrijwel dagelijks en is voor mij niet zo moeilijk, bovendien help ik je graag.

🎯 Conclusie: maak die weggever en ga een lijst aanleggen! 🎁

Optie 2: Je mailt niet want je bent zuinig op je lijst

Als je je hierin herkent … dan lijk je misschien wel op mij. Ik had allerlei redenen om niet te mailen. SMOESJES! Ik durfde gewoon niet. Ik ben maar gewoon eerlijk tegen je, ik durfde niet te mailen, bang dat er mensen van de lijst af zouden gaan. De lijst die ik zo zorgvuldig had opgebouwd. Ik was zo trots op de aantallen. Die eerste 100. Toen de eerste 1.000. En dan gaan mailen? En die aantallen weer vaarwel zwaaien? No way!

Toen ik wel begon te mailen, hielden we de ‘unsubscribe-rate’ goed in de gaten. Direct na het versturen van de mail gingen de teller “haal mij van die lijst af” flink omhoog. Dat is geen fijn gevoel, echt totaal niet. We moesten daar als team destijds echt tijdens de lunch een beetje van bijkomen. Omdat we zo lang gewacht hadden met mailen was die lijst ondertussen ook wat verouderd geraakt. Het mailen zorgde ervoor dat die lijst opgeschoond werd. Precies wat je wil.

Bovendien gebeurde er nog iets anders. We mailden over een gratis masterclass. We waren destijds in marketingland een van de eersten die gratis les aanboden en de enige die dat op zo grote schaal deden. Drie dagen na die mailing moesten we uitwijken naar een heel nieuwe locatie: de masterclass waarover we mailen zat stampvol.

📨 Conclusie: ga mailen! ✉️    

Optie 3: Je mailt wel maar gaat te snel op jouw doel af

Gisteren sprak ik een ondernemer over zijn ‘waarom’ van onvoldoende omzet. Hij heeft een lijst. Hij mailt. En slaat een paar stappen over in die customer journey want hij begint in de eerste mail al direct met verkopen. Dan ga je voor de meeste mensen op je lijst veel te snel. In het bijzonder: voor 97% van de mensen op je lijst. 

Slechts 3% is koopklaar. De overige 97% overwegen, kijken de kat uit de boom of zijn helemaal niet bezig met kopen bij je, die lezen gewoon graag waardevolle info. Hou daar in je mails rekening mee en heb het niet (alleen) over je producten of diensten, voeg waarde toe op basis van je eerdere klantonderzoek.

🙈 Conclusie: ga niet als een dolle op je klant af en help je contacten vertrouwen in jou te krijgen! 🐒

Optie  4: Je mailt wel maar er is iets anders aan de hand

Je bent lekker aan het emailen maar … waar blijven de klanten? Soms krijg je een leuke reactie. Je lijst groeit maar je omzet … niet. Omdat dit wel een hele lange blog zou worden, heb ik voor die overige ‘wat kan er aan de hand zijn’ een masterclass gemaakt. Die kan je zo op YouTube kijken, zonder aanmelden.

Klik op de link of op de afbeelding hieronder.

Hoe val je op tussen 333.000.000.000 emails FunnelGuru

Email marketing goed doen is lastig. Email marketing is ook dé sleutel 🔑 om die Brug van Vertrouwen te bouwen en je omzet verder te verhogen. Je ziet ook hier weer dat het allemaal zo logisch klinkt. Er misschien wel makkelijk uitziet. Ik weet uit ervaring dat het gewoonweg lastig is, zeker in het begin. Iets wat je moet leren en waar je steeds beter in wordt met de juiste kennis. Je móet al die verschillende stappen in de customer journey begrijpen en beheersen. Eén van de belangrijkste pijlers onder de Brug van Vertrouwen is email marketing.   

Ik hoop dat ik je hiermee weer een stap verder heb geholpen in het bereiken van jouw doelen en wens je weer een mooie week! 

Groet van Laura

PS

Wil je een keer kletsen over je email strategie? Of over je marketingstrategie in het algemeen? Dat kan. En dat kan gratis via een strategiegesprek. Denk niet, dan gaat ze meteen iets proberen te verkopen. Ik geef je echt strategisch advies. Het komt inderdaad voor dat iemand aan het eind van het gesprek met mij wil samenwerken, het komt ook genoeg voor dat we het gewoon houden bij het advies. Voel je welkom en klik op de link 

Over beUnited

beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.

Sluit je aan

beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

U wilt natuurlijk dat uw onderneming in goede handen achterblijft. Om dit te borgen, is het goed om alvast na te denken over wie het stokje overneemt als u onverhoopt wegvalt. Het gaat daarbij niet alleen om wie de aandelen krijgt, maar ook wie de bestuurder wordt.

Binnen een familiebedrijf kan een familiestatuut helpen om de continuïteit van de onderneming en de bedrijfscultuur te waarborgen. Zodat de neuzen straks dezelfde kant op blijven staan.

Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek telt Nederland ruim 281.000 familiebedrijven. Geschat wordt dat familiebedrijven verantwoordelijk zijn voor ongeveer de helft van de bedrijfsgebonden werkgelegenheid en dus van groot belang zijn voor de economie.

Een familiebedrijf onderscheidt zich van een niet-familiebedrijf door de rol van de familie in de onderneming. Bij niet-familiebedrijven staan de relaties tussen de familie en de onderneming los van elkaar.

Deze relatie is juist extra bijzonder in het kader van een opvolgingsproces bij het aantreden van een nieuwe generatie. Bedrijfsoverdracht is dan ook één van de belangrijkste thema’s binnen familiebedrijven.

Wat is een familiebedrijf?

Volgens een vaak gebruikte definitie is er sprake van een familiebedrijf als het aan minstens twee van deze voorwaarden voldoet:

  • meer dan 50% van de eigendom is in handen van één familie;
  • één familie heeft beslissende invloed op de bedrijfsstrategie of op opvolgingsbeslissingen;
  • een meerderheid of ten minste twee leden van de ondernemingsleiding zijn afkomstig uit één familie.

Familiebedrijven vormen de ruggengraat van het mkb. Het zijn de waarden, overtuigingen en idealen van de families achter de familiebedrijven die een belangrijk fundament vormen voor het creëren van waarde.

Bij het ontbreken van deugdelijke afspraken kunnen er conflicten ontstaan over bijvoorbeeld het herinvesteringsbeleid van winsten. De één wil de winst investeren in de onderneming, terwijl een andere aandeelhouder over wil gaan tot winstuitkeringen.

Een dergelijke ruzie heeft een negatieve invloed op de dagelijkse gang van zaken en kan leiden tot een gang naar de Ondernemingskamer. Dit terwijl een aandeelhoudersovereenkomst of familiestatuut in de meeste gevallen problemen kan voorkomen.

Goed bestuur borgen

Goed bestuur (‘good governance’) strekt zich niet alleen meer uit tot de bestuurlijke inrichting van een (familie-)bedrijf en het besturen en beheersbaar houden van die onderneming.

Het is net zo goed van belang waar en bij wie de verantwoordelijkheid en zeggenschap in een onderneming rust, en hoe zorg wordt gedragen voor verantwoording (zowel intern als extern).

Veranderingen binnen de familie kunnen impact hebben op besluitvorming

Maatschappelijke ontwikkelingen eisen een duidelijke toezichtsfunctie en transparantie in het handelen. Veranderingen binnen de onderneming en binnen de familie kunnen verstrekkende impact hebben op de besluitvorming. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het aantreden van een nieuwe generatie;
  • structuren waarbij eigendom en leiding niet meer in handen zijn van één familielid;
  • verschillende belangen en interesses binnen de familie;
  • uiteenlopende competenties van de verschillende familieleden.

Al deze factoren kunnen invloed hebben op het investerings- en dividendbeleid en op het uiteindelijke succes van de onderneming. Voor een geslaagde bedrijfsopvolging is het dan ook gewenst om heldere uitgangspunten te formuleren om de continuïteit van de onderneming en de harmonie binnen de familie te borgen.

Grondwet voor het familiebedrijf

Een familiestatuut kan fungeren als een familiale grondwet. Daarin zijn de belangen van de ‘driehoek’ (familie, eigendom en bestuur) binnen het familiebedrijf vastgelegd. Daarnaast kan het document ook conflicten voorkomen. In het statuut worden naast de visie van de familie ook de spelregels over de familie, de onderneming en het vermogen vastgelegd.

Het familiestatuut zorgt voor een goed bestuur over het vermogen, bevat regels voor conflictbeheersing binnen de familie en fungeert als communicatiemiddel.

Eerste aanzet voor een familiestatuut

Om het niveau van een aandeelhoudersovereenkomst of een opvolgingsplan te ontstijgen is het verstandig om eerst zichtbaar te maken wat de fundamenten zijn die ten grondslag liggen aan het handelen van de familie.

Een eerste aanzet voor een familiestatuut bevat onder meer deze zaken:

  • het benoemen en omschrijven van de principes en overtuigingen binnen de familie (de familiewaarden);
  • het bepalen van de visie en de missie van de familie op thema’s zoals: betekenis van de onderneming voor de familie en omgekeerd, de rol van niet-familieleden binnen de onderneming, de profilering van de familie binnen de onderneming, de ambitie van de familie.
  • hoe om te gaan met het bezit, waarbij bijvoorbeeld deze aspecten een rol spelen: financiële doelstellingen, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en beleggen.

Ook is het van belang om de kring van betrokken familieleden te bepalen. Denk aan:

  • Mag de ‘koude kant’ meebesturen of erven? Of moeten de aandelen terug naar de overgebleven broer en zus?
  • Mag de partner van een aandeelhouder in de zaak werken of is dit voorbehouden aan ‘echte’ familie?
  • Hebben kinderen die niet in de onderneming werken dezelfde rechten als kinderen die wel in de onderneming werken?
  • En de kinderen van de kinderen? Mogen zij hun belang verkopen aan derden?

Strategische vragen beantwoorden 

Welk proces nodig is om tot een familiestatuut te komen, is afhankelijk van onder meer de familiestructuur en de strategische en specifieke vraagstukken binnen de onderneming.

Allereerst zult u moeten bepalen wie binnen de familie betrokken worden in het proces om een statuut op te stellen. Interviews, enquêtes, assessments, rollenspelen, werkgroepen en/of individuele opdrachten kunnen hierbij helpen.

Vervolgens zullen met name strategische vraagstukken aan de orde komen. Bijvoorbeeld:

  • de juridische structuur;
  • afspraken over vermogensstructuur, solvabiliteit, dividendbeleid, financiering, risicomanagement enzovoorts;
  • bezoldiging van actieve en niet-actieve familieleden;
  • interne handel in eigendomsbelangen binnen de familie;
  • procedure voor overdracht, waardebepaling, financieringsfaciliteit eigendomsoverdracht (alles intern of ook extern) en de hieraan te koppelen voorwaarden;
  • belening en verpanding van eigendomsbelangen;
  • overdracht van eigendom (voorkeursrechten en aanbiedingsplichten);
  • beleid voor externe kapitaalverschaffers en aandeelhouders.

Begin tijdig met voorbereidingen, misschien al tien jaar voor de overdracht. Neem de tijd om de ‘waarden’ die het familiebedrijf belangrijk vindt ook over te dragen.

Beleid voor toekomstige vraagstukken

Verder is het raadzaam om ook meer toekomstgerichte zaken op te nemen in het familiestatuut:

  • opvolging binnen de onderneming: wie mag er eigenaar zijn?
  • de carrières in de onderneming: wanneer mogen welke familieleden eigenaar worden? Welke kwalificaties hebben ze dan nodig?
  • herstructurering van het vermogen of eigendom van de onderneming: welke rol spelen eigenaren hierbij, en andere familieleden?
  • wat is het beleid rondom toe- en uittreding van familieleden?
  • een procedureel gedeelte met regels over de communicatie en informatievoorziening;
  • financiële voorzieningen treffen voor bijzondere doelen en omstandigheden, zoals familieleden in moeilijkheden, steun voor opleidingen, familieleden die ondernemer zijn buiten het familiebedrijf et cetera;
  • functie en positie van de ‘familieraad’, overlegprocedures, conflicthantering en de wijze van onderhoud van het familiestatuut;
  • een uitgewerkt noodopvolgingsplan dat in werking kan treden als zich bijzondere omstandigheden voordoen, zoals overlijden, schenking en verkoop van de onderneming.

Familiestatuut is maatwerk

Het opstellen van het familiestatuut is de uitkomst van een proces: het is geen invuloefening of een eenzijdige wilsverklaring. Veel belangrijker is de weg ernaartoe.

Familiestatuut kan ook uitmonden in onnodige formaliteiten

Het familiestatuut is maatwerk voor elke onderneming. Zaken die niet in het familiestatuut zijn geregeld, maar in samenhang daarmee wel meerwaarde hebben om vast te leggen, zijn doorgaans in andere documenten opgenomen zoals de statuten van de onderneming en testamenten.

Een familiestatuut kan heel nuttig zijn, maar het kan ook uitmonden in onnodige formaliteiten en regeltjes over wat familieleden allemaal niet mogen doen. Dan leidt het familiestatuut juist tot een verzwakking van de familieband.

Om te voorkomen dat de discussie vastloopt in emoties is het is raadzaam om een onafhankelijke deskundige in te schakelen die het proces binnen de familie begeleidt en de belangen van de familie, de onderneming, andere betrokkenen en eventuele andere stakeholders bewaakt.

BRON

Over beUnited

beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.

beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.

Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.

Sluit je aan

beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.

Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print