beUnited Corporate Sustainability Reporting Directive CSRD

WAT is CRSD, wat is de CSRD-richtlijn en hoe ga je er mee aan de slag?

In april 2021 nam de Europese Unie de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aan. In deze nieuwe richtlijn staat dat bedrijven met 250 of meer medewerkers vanaf 2024 verplicht zijn te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu.

De CSRD-richtlijn staat centraal in de Green Deal van de Europese Unie en moet zorgen voor meer transparantie over en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie. In dit artikel leggen we uit wat deze richtlijn is en wat hij betekent voor bedrijven van meer dan 250 medewerkers.

De CSRD-richtlijn vereist van grote bedrijven dat ze rapporteren over zaken als CO2-uitstoot en het sociaal kapitaal, maar ook over de impact die je als bedrijf hebt op biodiversiteit en mensenrechtenschendingen in de keten.

De richtlijn is een uitbreiding van de bestaande Europese richtlijn rondom duurzaamheidsverslaglegging: de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Dat betekent dat de CSRD gaat gelden voor alle beursgenoteerde bedrijven en voor bedrijven die aan twee van deze drie criteria voldoen:

  1. Meer dan 250 medewerkers
  2. Meer dan 40 miljoen euro omzet per jaar
  3. Meer dan 20 miljoen euro op de balans

WAAR GAAT DE CSRD OVER?

Inhoudelijk gaat de CSRD onder meer om de volgende vier zaken:

  1. Vanuit het dubbele-materialiteitsprincipe rapporteren over:
    1. materiële duurzaamheidsontwikkelingen die leiden tot mogelijk financiële risico’s voor het bedrijf, zoals grondstoffenschaarste, extreem weer en transitierisico’s;
    2. ecologische en sociale materiële impact van het bedrijf op mens en milieu, zoals biodiversiteitsverlies en mensenrechten-schendingen in de keten;
  2. het meten van langetermijndoelstellingen;
  3. naast financiële informatie over immateriële zaken neemt de richtlijn ook niet-financiële indicatoren zoals sociaal kapitaal op;
  4. verplichte ‘limited assurance’:een externe accountantscontrole.

Deze vereisten leveren een belangrijke bijdrage aan meer kwaliteit en vergelijkbaarheid van duurzaamheidsverslagen.

WANNEER GAAT DE CSRD IN?

In april 2021 is de richtlijn aangenomen. 250+ bedrijven moeten in 2024 rapporteren over 2023. Dit komt voor het bedrijfsleven erop neer dat ze in 2022 zich al moeten voorbereiden, zodat ze op 1 januari 2023 kunnen beginnen met het verzamelen van de nodige data.

Als bedrijf komt er kortom ongelofelijk veel werk op je af. Daarnaast betekent het dat bedrijven die misschien nog niet eerder zo breed hebben gerapporteerd, dat nu moeten gaan inrichten.

MKB

Het mkb moet in 2026 ook aan de CSRD voldoen, wat betekent dat deze bedrijven in 2025 CSRD-ready moet zijn. En dit in 2024 uiterlijk moeten regelen in de organisatie.

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Covid 19 20 leugens

Mythe #1:

Het virus is nieuw.

Realiteit: Het virus is nauw verwant aan wijd circulerende betacoronavirussen en deelt 65-70% gemeenschappelijk genetisch materiaal.

Mythe #2:

Iedereen is vatbaar (immunologisch naïef).

Realiteit: Reeds bestaande of kruisimmuniteit is wijdverspreid en bovendien genieten kinderen bijna universeel van robuuste aangeboren immuniteit.

Mythe #3:

Het virus is dodelijk. Recente peilingen onthulden dat het gemiddelde lid van het publiek gelooft dat het infectiesterftecijfer (IFR) 20 tot 38% is.

Realiteit: De studie van Ioannidis, de meest uitgebreide tot nu toe, onthult dat de wereldwijde IFR voor jongeren onder de 70 0,05%is, met bijna alle dodelijke slachtoffers met ernstige comorbiditeiten. Voor het mediane risicolid van de populatie is de IFR minder dan 0,01%, wat betekent dat voor de meeste mensen het risico verwaarloosbaar is.

Mythe # 4:

Lockdowns zijn effectief in het verminderen van sterfgevallen.

Realiteit: Meer dan 50 studies hebben aangetoond dat lockdowns geen materieel gunstig effect hebben op de Covid-mortaliteit en dat ze de algehele sterfteresultaten verslechteren wanneer niet-Covid-nevenschade wordt meegerekend. Lockdown had geen plaats in eerdere richtlijnen voor volksgezondheid of pandemische respiratoire virussen, bestaande als een randidee onder mensen die pleitten voor gemilitariseerde benaderingen van pandemieën die volledig in tegenspraak waren met de volksgezondheid en epidemiologische praktijk en theorie.

Mythe #5:

Stoffen maskermandaten zijn effectief.

Realiteit: De meest uitgebreide studie tot nu toe, door de Europese CDC, toonde aan dat bijna alle papieren die het gebruik van stoffen maskers ondersteunden van lage bewijskracht waren en de meeste tekenen van vooringenomenheid vertoonden. De WHO gaf toe dat de ommekeer over de effectiviteit van maskers politiek gemotiveerd was. Er is geen teken in de internationale epidemische gegevens van de werkzaamheid van maskers. Gedragswetenschappelijke teams hebben aangetoond maskers te hebben ingezet als een instrument van psychologische oorlogsvoering (om de naleving van volksgezondheidsmaatregelen te vergroten). Maskering als broncontrole is niet consistent met aerosoloverdracht.

Mythe #6:

Overdracht gebeurt door druppels en fomites, dus maskers, ontsmetting, stickers, sociale afstand en perspex schermen zijn effectief.

Realiteit: De meest uitgebreide studie tot nu toe, door het Oxford Centre for Evidence-Based Medicine, vond geen bewijs ter ondersteuning van druppel- en fomitetransmissie. Aerosoltransmissie via de lucht heeft de meest bewijskrachtige ondersteuning, net als voor andere respiratoire virussen. Bijna alle tegenmaatregelen die tegen hoge kosten worden ingezet, hebben geen basis in de wetenschap.

Mythe #7:

Asymptomatische overdracht is een aanjager van de epidemie.

Realiteit: Primair bewijs suggereert dat het tegenovergestelde het geval is – dat asymptomatische geïnfecteerde mensen kleine innocula delen, gunstig handelend om de immuunherkenning te verspreiden en te stimuleren. Asymptomatische gevallen zijn zeer zelden indexgevallen bij ziekteoverdracht en iets minder zelden van infectieoverdracht.

Mythe #8:

PCR-testen bij hoge cyclusdrempels zijn geschikt. Een positief resultaat bewijst een geval van ziekte of causaliteit bij een overlijden

Realiteit: PCR-testen zijn niet geschikt/bevoegd voor de diagnose van COVID, of detectie van “gevallen”, infecties of besmettelijkheid. In het bijzonder is het, wanneer het wordt ingezet bij hoge “cyclusdrempels”, gevoelig voor het genereren van epidemiologische valse positieven, met ernstige economische gevolgen.

Mythe #9:

COVID is onbehandelbaar. Niets kan worden gedaan totdat een patiënt in het ziekenhuis aankomt, waarna ze moeten worden beademd en remdesivir moeten krijgen.

Realiteit: Vroege interventie in het venster van 6-8 dagen wanneer de ziekte zijn ontstekingsfase ingaat, is opmerkelijk effectief gebleken, waardoor het aantal sterfgevallen drastisch wordt verminderd. Remdesivir en vroege beademing hebben velen gedood. Off-label medicijnen hebben in veel studies werkzaamheid aangetoond, maar zijn het doelwit van voor de hand liggende propaganda door farmaceutische bedrijven en gevangen media.

Mythe # 10:

De vaccins voorkomen materieel transmissie.

Realiteit: Door hun werkingsmechanisme kunnen injecteerbare vaccins de overdracht niet wezenlijk voorkomen en doen ze dat ook niet . Dit is niet eens een claim van hun fabrikanten, maar van politici en conflicterende wetenschappers. Er is geen bewijs voor transmissiereductie in de internationale epidemische gegevens. Het argument “groter goed” is onjuist.

Mythe # 11:

De vaccins zijn ongeveer 95% effectief.

Realiteit: Manipulatie van de onderzoeken om uitgesproken initiële negatieve werkzaamheid als gevolg van immunosuppressie te verbergen, is alomtegenwoordig. De werkelijke werkzaamheid is lager dan aangegeven, en blijkbaar ook negatief na 20 weken of zo. “Real world studies” verdubbelen deze fout door de onlangs gevaccineerden als niet-gevaccineerd te behandelen, een stap die niets minder dan een grove wetenschappelijke fraude vertegenwoordigt.

Mythe # 12:

De vaccins zijn zo veilig dat niemand zou moeten aarzelen om er een te nemen.

Realiteit: De vaccins hebben in meerdere landen ongekende niveaus van bijwerkingen veroorzaakt. De werkingsmechanismen voor deze bijwerkingen zijn bekend. We hebben voortdurend meldingen van opzettelijke en draconische onderdrukking van het melden van bijwerkingen in Zuid-Afrika en elders, en van een omerta in de zalen van de volksgezondheid. Er kan een groep mensen zijn voor wie de voordelen groter zijn dan de schade, maar totdat onze verzoeken om gegevenstransparantie zijn ingewilligd, is het moeilijk te zeggen hoe groot deze groep is.

Mythe #13:

Iedereen zal baat hebben bij vaccinatie.

Realiteit: De huidige vaccins kunnen de horde nemen voor netto voordeel voor de kwetsbare, niet-herstelde minderheid. De meerderheid van de bevolking, inclusief de jongeren en de herstelden, lijdt netto schade door vaccinatie.

Mythe # 14:

Natuurlijke immuniteit is minder breed, duurzaam en sterk dan synthetische immuniteit.

Realiteit: Door zijn werkingsmechanismen is synthetische immuniteit veel smaller dan natuurlijk. Natuurlijke immuniteit verleent steriliserende immuniteit op middellange termijn, terwijl synthetische immuniteit dat niet kan. Door een beroep te doen op een groter bereik van immuunrespons, kan worden aangenomen dat natuurlijke immuniteit een duurzamere en flexibelere (tegen varianten) bescherming biedt dan synthetische.

Mythe # 15:

Wetenschap is een instelling en de perspectieven van haar autoriteiten zijn onfeilbaar en definitief.

Realiteit: Wetenschap is een proces dat alleen verloopt door robuuste vermoedens en kritiek.

Mythe # 16:

Lange COVID is een ongewoon en gevaarlijk onderdeel van de epidemie.

Realiteit: Sequelae lijken niet vaker voor te komen bij COVID dan bij andere respiratoire virussen. Waar Lang COVID-klinieken zijn gevestigd, zijn ze stilletjes gesloten, onbenut.

Mythe #17:

Indamming is mogelijk voor besmettelijke respiratoire virussen.

Realiteit: Zero-COVID-beleid heeft gefaald waar het ook is geprobeerd. Dierlijke reservoirs maken ze zinloos.

Mythe #18:

Pandemieën gaan vaker voorkomen omdat er meer contact is tussen mens en dier en omdat mensen meer met elkaar verbonden zijn.

Realiteit: Verstedelijking en commerciële landbouwpraktijken hebben het contact tussen mens en dier verminderd. Onderlinge verbondenheid van mensen betekent dat veel milde virussen wereldwijd worden verspreid, waardoor immuunsystemen meer dodelijke varianten herkennen die kunnen ontstaan. Vergelijk dit met het lot van de inheemse volkeren van Zuid-Amerika toen ze voor het eerst werden blootgesteld aan Europese ziekten.

Mythe # 19:

Het verminderen van verspreiding vermindert sterfgevallen

Realiteit: Het verminderen van de verspreiding door de mobiliteit van de niet-kwetsbaren te beperken, verschuift de ziektelast op de kwetsbaren, waardoor meer van hen worden neergeslagen voordat endemische aard is bereikt.

Mythe #20:

Escalatie van waargenomen dreiging is in het belang van de volksgezondheid.

Realiteit: Waargenomen dreiging drijft hysterie, wat leidt tot uitgesproken en dodelijke nocebo-effecten (effecten van negatieve verwachtingen op uitkomsten, het tegenovergestelde van placebo-effecten).

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited Business & Leadership Summit 2022

Het heeft in het afgelopen jaar voor vele ondernemers niet meegezeten, anderen doen het juist weer heel goed.

Schrijf je daarom in voor de Business & Leadership Summit 2022 en laat je inspireren door vooraanstaande sprekers zoals Ali Niknam, Jim Stolze, Arjan Erkel en Anje-Marijcke van Boxtel en ontdek hoe je jou en jouw bedrijf verder kunt helpen. Verder is er uitgebreid ruimte om te netwerken met collega’s en om nieuwe contacten op te doen.

Business & Leadership Summit 2022 is hét event van het jaar over ondernemerschap, leiderschap, innovatie, en technologie en staat onder leiding van dagvoorzitter Humberto Tan.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

beUnited Memberships

 

beUnited Onze democratie raakt steeds verder uit beeld

Terwijl Rutte en Kaag hun internationale agenda uitvoeren, raakt onze democratie steeds verder uit beeld

Bedient de Nederlandse politieke klasse de Nederlandse burger nog wel? Terwijl de kabinetsformatie in de slaapstand staat werken de gevestigde politieke partijen – met name VVD en D66 – en de met hen verknoopte belangengroepen, overlegorganen en brancheorganisaties achter de schermen rustig verder aan hun agenda.

Het demissionaire kabinet regeert verder alsof het missionair is en beroept zich daarbij op een crisissituatie vanwege corona, zonder veel verantwoording af te leggen. De Nederlandse burger is meer dan ooit buitengesloten.

In 1951 schreef de Duits-Amerikaanse politieke filosofe Hannah Arendt in The Origins of Totalitarianism dat de achteruitgang van naties begint, wanneer het staatsapparaat niet meer een neutrale, dienende houding heeft, maar in de greep komt van de belangen van de economische bovenklasse. We kunnen daar in onze tijd aan toevoegen: of in de greep raakt van allerlei internationale organisaties en supranationale samenwerkingsverbanden.

Ondoorzichtige agenda

Het kabinet RutteDrie – op 15 januari 2021 formeel afgetreden – werkt in Europees verband aan maatregelen die verregaande gevolgen hebben voor Nederlandse burgers: Europese steunpakketten (die wellicht een permanent karakter krijgen), het topzware Klimaatplan Fit for 55 van Europees commissaris Frans Timmermans en een Europees vaccinatiepaspoort met bijbehorende restricties van de bewegingsvrijheid. Het zijn actuele voorbeelden van hoe en opkomende Europese technocratie meer en meer details van het dagelijks leven bepaalt.

René Cuperus schreef dat voor de meeste kiezers ‘Europese politiek geen geleefde en gekende democratie is’. Electorale steun voor het overhevelen van steeds meer bevoegdheden naar Europees niveau is er amper, maar het gebeurt desondanks toch.

Daarnaast zijn veel besluiten, voorschriften en normen die het leven van Nederlandse kiezers beïnvloeden voorgekookt in de ondoorzichtige wereld van internationale organisaties als de Wereldgezondheidsorganisatie en andere onderdelen van het netwerk van de Verenigde Naties. Of in Klimaatconferenties als die van Parijs in 2015 en (later dit jaar) in Glasgow. Waar kan de Nederlandse burger die het niet met deze besluiten eens is aankloppen?

Van klassen naar massa’s

Hannah Arendt beschreef hoe vanaf de tweede helft van 19e eeuw Europese staten vooral de economische belangen en de expansiedrift van industriëlen en investeerders gingen dienen, ook via imperialistische avonturen. Tegelijkertijd raakten na elke economische crisis toen – net als nu – steeds grote groepen mensen uitgesloten van zinvol werk. Arendt noemde hen ‘human debris’ – menselijke brokstukken – van het economische systeem. Ze behoorden niet meer tot een sociale klasse of beroepsgroep en verloren hun maatschappelijke status en waardigheid.

Arendt beschreef ook hoe in de 19e eeuw de bovenlaag – en de bourgeoisie die zich qua mentaliteit op de bovenlaag richtte – de principes van economisch gewin en individueel succes boven alles gingen plaatsen. De verliezers, die hadden hun lot aan eigen falen te wijten. Die vervielen tot een anonieme massa, zonder invloed en inspraak. Veel van de ‘menselijke brokstukken’ waren in de eerste helft van de 20ste eeuw vatbaar voor de ideologie van nationalistische, fascistische of communistische massabewegingen.

Postmoderne bourgeois tegen het ‘populisme’

In Nederland stemt een behoorlijk deel van de kiezers op partijen als VVD en D66. Het kader van deze partijen en hun actieve aanhang denken ook – als postmoderne ‘bourgeois’ – in termen van ‘waardige’ winnaars en ‘sneue’ verliezers. Deze partijen hebben geen basis in een maatschappelijke klasse, geloof of levensovertuiging. Hun politieke aanvoerders verbergen deze leegte met postmoderne vaagheden (D66) of met Ruttiaanse tsjakka-mantra’s (VVD). Ze spreken regelmatig smalend over de opvattingen en levenswijze van de ‘menselijke brokstukken’ van onze tijd (‘we luisteren niet naar tokkies’) en ontdoen hen het liefst van politieke invloed.

De enige diepe overtuiging van de ‘postmoderne bourgeois’ is de noodzaak het ‘populisme’ te stoppen, waarmee ze doelen op het bestrijden van ontevreden burgers en hun ongewenste opvattingen. Zo moeten er meer bevoegdheden naar de Europese Unie, wat nationale verkiezingen en daarmee de stem van ontevreden burgers minder belangrijk maakt. Vanuit Europa opgelegd klimaatbeleid heeft de hoogste urgentie: dat levert een gezamenlijk doel, meer macht en financiële middelen voor de EU op. Migratiebeleid moet supranationaal zijn, om de ‘menselijke brokstukken’ efficiënt over de wereld te kunnen verdelen. En de ‘woke’ agenda is aan het uitgroeien tot een uniforme internationale ideologie, die nationale gevoelens en culturen moet overstijgen of vervangen.

Verabsolutering wenselijk gedachtengoed

Arendt wees erop dat politieke stromingen met utopische trekjes zich graag beroepen op een verabsoluteerde versie van ‘de wetenschap’ – althans, van die wetenschappers die het wereldbeeld achter de utopie bevestigen. We zien die neigingen bij het Europese klimaatbeleid (‘wie niet gelooft dat de overstromingen in Limburg het gevolg zijn van klimaatverandering is een gevaarlijke populist’) en de bliksemsnelle verspreiding van gedachtengoed waarbij men alles door een gender- of raciale bril ziet.

Zo baseert minister Van Engelshoven haar dwingende oproep aan het hoger onderwijs om via een intersectioneel Gender Equality Plan ‘divers en inclusief’ te zijn op bindende richtlijnen van de Europese Commissie. Waar en wanneer precies is overeengekomen dat hoger onderwijs binnen EU zich moet conformeren aan de denktrant en de definities uit de extreme, Amerikaanse Critical Race Theory is onbekend. De Europese kiezer had er in elk geval niets over te zeggen.

De kiezers hebben Kaag en Rutte toch gesteund?

Als argument vóór de dominantie van het VVD- en D66-denken zou kunnen gelden dat de Nederlandse kiezers die twee partijen de grootste hebben gemaakt. En dat hun kiezers tenminste impliciet de agenda van Europese Unie, klimaatbeleid, migratie en ‘woke’ hebben goedgekeurd.

Tegelijkertijd, VVD en D66 hebben bij geen enkele verkiezing een meerderheid van de stemmen binnengehaald. Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen kregen ze samen wel de twee grootste fracties in de Tweede Kamer, maar op basis van samen 36,89 procent van de uitgebrachte stemmen. En in weerwil van het beeld dat alleen lager opgeleiden en mensen in ‘de provincie’ hun agenda niet steunen: ook veel bewoners van de randstad, veel hoger opgeleiden en veel sociaaleconomisch succesvolle Nederlanders steunen de agenda van Rutte en Kaag niet of slechts ten dele.

Nederland negeren, naar boven kijken

Het wereldbeeld van de ‘postmoderne bourgeois’ is wel dominant binnen de Nederlandse bestuurlijke wereld, met zijn vele instituties, organen en adviesraden. Het gevaar bestaat dat zich een politieke en bestuurlijke kaste ontwikkelt die in global governance gelooft en voornamelijk kijkt naar de agenda van internationale organisaties. Zo’n ‘voorhoede’ kan makkelijk gaan denken dat de nationale politieke regels en tradities achterhaald zijn of voor hen niet gelden.

Naleving van de informatieplicht aan het parlement, het gelijk en evenredig toepassen van de wet voor alle burgers, de benodigde neutraliteit van instituties, recht doen aan verschillende stromingen en opinies: het komt in Nederland allemaal al regelmatig in de knel. Nederlandse functionarissen bij de Europese Unie – denk aan de eerdergenoemde Frans Timmermans en zijn secondant Diederik Samson – benaderen het politieke ‘gedoe’ in Den Haag als steeds minder relevant. Sigrid Kaag, de partijleider van D66, spreekt de Tweede Kamer toe met de houding en de toon van een van buitenaf aangestelde gouverneur.

Onwrikbare dogma’s van experts

Maar, zullen de medestanders van global governance zeggen: de uitdagingen van de 21ste eeuw vereisen globale samenwerking en individuele landen zijn te klein om de problemen het hoofd te bieden. Besluitvorming door internationale organisaties is kwalitatief beter dan nationale besluitvorming, gaat uit van wat goed is voor de mensheid en komt ten goede van de hele wereldbevolking.

Er doemt direct een valkuil op. Global governance zal zich baseren op wat internationale organisaties en de door hen geraadpleegde experts zeggen. En wat volgens deze experts objectief ‘goed’ is voor de mensheid zal vervolgens als politiek ‘juist’ gaan gelden. En wat politiek ‘juist’ is voor de mensheid, daarover kan en mag – zeker op nationaal politiek niveau – geen discussie meer bestaan. We zien bijvoorbeeld al dat de aannames achter internationale klimaatafspraken uitgroeien tot dogma’s. Terwijl het juist verstandig is te blijven luisteren naar realistische kanttekeningen over hoe de ‘juiste’ koers voor Nederland en Europa zal uitpakken.

Kanttekeningen bij het ‘juiste’ verhaal

Een paar voorbeelden: over het Europese Klimaatbeleid stelt Rob de Wijk van het The Hague Center for Security Studies in het rapport Energie en Geopolitiek van januari 2021: ‘Zelfs als alle beleidsvoornemens op het gebied van duurzaamheid worden uitgevoerd, zal het mondiale gasverbruik toch nog met 30 procent toenemen, met de grootste toename in de regio Zuid- en Oost-Azië.’ De Wijk stelt bovendien dat ‘de gevolgen (opbrengsten red.) van de energietransitie in Europa tot 2030 slechts beperkt zullen zijn. Zelfs de succesvolle inzet van groene technologieën brengt nieuwe (geopolitieke) afhankelijkheden met zich mee, bijvoorbeeld van zeldzame aardmineralen uit China’.

Econoom Kees de Kort wees er in zijn radiocolumn bij BNR op 24 maart 2021 op dat het klimaatbeleid gebaseerd is op modellen en projecties. Volgens De Kort komt er in de wetenschap juist steeds meer inzicht in de tekortkomingen van voorspellende modellen, bijvoorbeeld rond de financiële crisis in 2008. Hij geeft de president van de Nederlandse Bank Klaas Knot een draai om de oren (‘hij is een klimaatgekkie’), omdat die in het jaarverslag van de DNB van 2020 voorspellingen liet opnemen over de economische gevolgen van het niet realiseren van ‘klimaatneutraliteit’ binnen de EU over dertig jaar. Terwijl de DNB in datzelfde verslag aangeeft dat er vanwege corona teveel onzekerheden zijn om de economische situatie in Nederland over één jaar goed te kunnen voorspellen. 

En wederom Rob de Wijk waarschuwt tegen het inkrimpen van de landbouw in Nederland: ‘Met onze landbouw kunnen we in de toekomst nog veel winst behalen. Het probleem is dat onze politiek alles verengt tot een discussie over PFAS en stikstof (voortkomend uit Europese normen red. ).’Om te vervolgen: ‘Hier (in Nederland red. ) de landbouw kleiner maken is totaal krankzinnig.’

Wereldregering: net imperialisme

Het geloof in global governance heeft veel weg van de onrealistisch vergezichten over een ‘wereldregering’ die in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw – toen de totalitaire massabewegingen opkwamen – populair waren bij dromerige utopisten. Arendt schrijft dat zo’n ‘wereldregering’ zeer waarschijnlijk juist niet de rechten van iedereen zal waarborgen.

Ten eerste omdat een ‘wereldregering’ een absoluut machtsmonopolie zou hebben, waarvoor geen alternatief zou bestaan. Maar, zeggen de voorstanders, internationale organisaties huldigen toch de hoogste principes van de universele mensenrechten? De realiteit is dat bij veel internationale instellingen – waar veel vertegenwoordigers uit dictatoriaal geregeerde landen werkzaam zijn – corruptie, politisering en incompetentie vaker regel dan uitzondering zijn, tot aan het International Strafhof toe.

Globale technocratie wordt autoritair

Ten tweede omdat bestuur zonder democratisch politiek proces neerkomt op regeren per decreet. In het imperialistische tijdperk regeerden rijken als het Britse verre gebieden – waar volkeren woonden die ze amper kenden – per decreet. Een ‘wereldregering’ op basis van global governance zou een vergelijkbare werkwijze kunnen ontwikkelen: decreten uitvaardigen vanuit Brussel, Genéve of New York, waarbij de mensen die het aangaat amper kunnen doorzien of begrijpen welke macht hen regeert en er ook geen invloed meer op hebben.

Ten derde omdat een globale technocratie de macht zal krijgen om ‘lastige’ bevolkingsgroepen die het niet eens zijn met de decreten te negeren, uit te sluiten of zelfs te bestrijden. Denk hierbij aan mensen in arme regio’s van de wereld die onder een ‘wereldregering’ wellicht hun grondstoffen, energiebronnen of voedselproductie ‘voor het heil der mensheid’ tegen bodemprijzen moeten afstaan. Of denk aan landen en regio’s die hun zaken liever via een nationale of lokale democratie regelen. Bevolkingsgroepen met die ongewenste denkwijze krijgen nu al het stempel van ‘nativisten’ met een onwenselijke ‘oriëntatie op het eigene’. En wie of wat houdt zo’n wereldregering tegen om over te gaan tot geweld? In de woorden van Hannah Arendt :

‘It is quite conceivable, and even within the realm of practical political possibilities, that one fine day a highly organized and mechanized humanity will conclude democratically – namely by majority decision – that for humanity as a whole it would be better to liquidate parts thereof’.

Van massa’s naar rassen

Nogal wat richtlijnen vanuit internationale organisaties hebben mede ten doel om de nationale oriëntatie te verzwakken. Ze stimuleren nieuwe, niet aan grenzen gebonden, identiteiten als ‘Personen van Kleur’, ‘de islamitische gemeenschap’ of ‘Europese lotsverbondenheid’. Nogal wat internationale functionarissen zouden graag zien dat er op termijn geen politieke gemeenschappen van ‘Nederlanders’ of ‘Fransen’ meer zijn die tussen regeringen onderling overeengekomen besluiten bij hun nationale regering kunn Maar omdat de nieuwe – vaak etnisch gedefinieerde – ‘identiteiten’ geen eigen grondwet of territorium bezitten komen ze in dezelfde afhankelijkheidspositie terecht als etnische en religieuze bevolkingsgroepen ten tijde van het Britse imperium. De diverse ‘identiteiten’ zullen onderling moeten gaan concurreren om invloed. Het zal de rivaliteit tussen etnische groepen juist aanwakkeren. Het is een paradoxale omkering: de zelfbenoemde anti-kolonialen – afkomstig uit de politieke mal waaruit ook Sigrid Kaag voortkomt – werken in feite toe naar neo-imperialisme op wereldschaal, waarbij ze de imperialistische principes ditmaal zelfs toepassen op de bevolking van hun eigen landen. en aanvechten. ‘Nationalistische’ conflicten, zo luidt de theorie, zullen hierdoor tot het verleden gaan behoren.

Kabinetsformatie

Terugkomend op de kabinetsformatie in Nederland: die begint te lijken op een onderonsje van een handvol gelijkgestemde politici en bestuurders, die graag de agenda volgen van internationale organisaties en bestuurslagen. Een aantal Nederlandse politici begint nationale verkiezingen te benaderen als ‘moetjes’, als hinderlijke onderbrekingen op de afgesproken ‘juiste’ route.  Dat het kabinet op 15 januari aftrad maar doet alsof het volledig bevoegd is, dat er op 17 maart landelijke parlementsverkiezingen zijn geweest – het lijken gaandeweg steeds meer gebeurtenissen zonder waarde.

Coen de Jong is de auteur van ‘DWINGELAND, Orwell in de polder’ dat deze zomer verscheen. 

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited 3-daags NATIONAAL PROTEST 5-6-7 januari 2022

To be or not to be united

Beste ondernemer,

De afgelopen twee jaar hebben ongekend veel van u gevraagd. U moest gedwongen sluiten, personeel doorbetalen en rekening houden met steeds veranderende regels die veel van uw veerkracht vroegen. Onder deze omstandigheden heeft u immense inzet en flexibiliteit getoond in de hoop dat dit zou bijdragen aan het zo snel mogelijk uit deze pandemie te geraken.

U heeft er ALLES aan gedaan. En nog steeds.

Twee jaar later zitten we echter alsnog in dezelfde situatie als begin 2020: in een keiharde lockdown. Eén van de strengste van Europa. Met als aangevoerde reden om de zorg niet te zwaar te belasten, terwijl op diezelfde zorg de afgelopen tien jaar gigantisch is bezuinigd en ook de komende jaren verder zal worden bezuinigd.

Betekent dit dat we de komende jaren onder dezelfde omstandigheden doorgaan? Hoeveel vlees hebben we nog op de botten? Wat is ons perspectief voor de toekomst voor onze bedrijven en kinderen? En misschien nog wel belangrijker: luister ik naar mijn interne kompas of blijf ik de inmiddels discutabele  overheidsrichtlijnen volgen? Naar wie of wat hebben we nu te luisteren? Onze werknemers? Onze geliefden? Naar ons ondernemershart ?

Met deze brief willen wij u aanspreken op dat laatste: uw ondernemershart. Want dat is dé drijvende kracht achter uw mooie zaak.

De ene mkb-collega wordt harder getroffen in een lockdown dan een ander. Als u een ‘essentieel bedrijf’ heeft, mag u open. Maar essentieel voor de een, is dat niet voor de ander.

U ziet zelf om u heen hoe heftig dit ons allemaal raakt. En wat zijn onze garanties? De meeste ondernemers kunnen niet leven van de overheidssteun, als ze die al krijgen. Wat zou het voor u betekenen om uw personeel niet te kunnen betalen?

We willen met hart en ziel een beroep doen op uw loyaliteit. Uw loyaliteit en compassie naar álle ondernemersharten. Met de vraag om uit coulance uw zaak drie dagen te sluiten, voor al die ondernemers die zogenaamd ’niet essentieel’ zijn. Want dat zijn ze wél.

Niets doen is geen optie meer.

De dringende oproep is om uit solidariteit uw zaak drie dagen lang te sluiten: op 5, 6 en 7 januari. Print een of meerdere van de onderstaande bijlagen uit en hang deze in het zicht. Laat zien hoe loyaal u bent naar elkaar als ondernemers. Met elkaar bereiken we immers meer dan alleen. Dit is de eerste stap. En er zullen meerderen volgen, omdat onze ondernemersgeest nooit zal breken.

Besef dat het nu of nooit is. Niets doen is geen optie meer. Verleg uw visie door nú verbinding te maken – om daarna sterker dan ooit te staan voor alles wat ons nog te wachten staat.

Via de website van Nederland in Verzet zullen wij deze week iedereen op de hoogte houden.

Wij rekenen op u.

Pancras Pouw

namens beUnited
i.s.m. Nederland in Verzet

Downloads

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Overheid miskent belangen en waarden van het MKB, ook inzake corona Pancras Pouw beUnited

Overheid miskent belangen en waarden van het MKB

Ad Verbrugge in gesprek met Pancras Pouw, oprichter en voorzitter van beUnited, over het door de Nederlandse overheid miskennen van het belang, de belangen en waarden van het MKB.

MKB, de ruggengraat van Nederland.

Met zes miljoen werknemers is het MKB de grootste werkgever en belastingbetaler van Nederland. Als het MKB wegvalt, staat alles stil

Het MKB is de belangrijkste partij in de Nederlandse economie en toch is de belangenbehartiging nauwelijks georganiseerd. De politiek heeft alleen nog maar oog voor globalistische agenda’s en mondiale spelers (die meestal niet eens belasting betalen).

Het is dus tijd om onze positie in te nemen en weer aan het roer te gaan staan. Wij zijn de stille, krachtige reus die de koers van het land kan veranderen.

beUnited

Initiatief tonen, risico nemen, dienstbaar zijn, doorzetten en de wereld leuker, beter en mooier maken.

Een MKB ondernemer is een belangrijke werkgever, betrokken burger, en een spil in de lokale economie. Daarom zijn bloeiende MKB bedrijven een voorwaarde voor een levendige maatschappij met diversiteit, sociale samenhang en een gezond, menselijk leefklimaat.

beUnited is de grootste en krachtigste belangengroep van het MKB met meer dan 39.000 leden. Help ons het MKB nog krachtiger te verenigen, inspireren, informeren, verbinden, ondersteunen en de ondernemersbelangen te behartigen. 

 Sluit je aan! 

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Het goede nieuws voor 2022 is het partnership van beUnited met B Informed Media, the place to be informed

B Informed Media

B Informed Media is een sociaal maatschappelijk multimediaplatform van en voor het volk en MKB. Wij brengen achtergrondinformatie vanuit verschillende invalshoeken naar de voorgrond, toegankelijk voor iedereen.

B Informed Media verbindt, informeert, zet aan tot actie en verandert het media landschap ingrijpend en biedt met hun mediaplatform een nieuwe opvatting van wat we met nieuws en informatie bedoelen.

Samen sterker

B Informed Media zal het MKB de waardige plek te geven die het verdient. B Informed Media en beUnited gaan daartoe elkaar versterken d.m.v. goede artikelen, ondernemers tafel, pioniers gesprekken, regionaal nieuws etc. met inspirerende ondernemers en goede actuele informatie voor de ondernemers.

Hyperlinks

Website: https://binformedia.nl/

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/binformedia/

Instagram: https://www.instagram.com/binformedia/

Facebook: https://www.facebook.com/binformedia

Twitter: https://twitter.com/binformedia

B informed media partner beUnited

MKB, de ruggengraat van Nederland.

Met zes miljoen werknemers is het MKB de grootste werkgever en belastingbetaler van Nederland. Als het MKB wegvalt, staat alles stil

Het MKB is de belangrijkste partij in de Nederlandse economie en toch is de belangenbehartiging nauwelijks georganiseerd. De politiek heeft alleen nog maar oog voor globalistische agenda’s en mondiale spelers (die meestal niet eens belasting betalen).

Het is dus tijd om onze positie in te nemen en weer aan het roer te gaan staan. Wij zijn de stille, krachtige reus die de koers van het land kan veranderen.

beUnited

Initiatief tonen, risico nemen, dienstbaar zijn, doorzetten en de wereld leuker, beter en mooier maken.

Een MKB ondernemer is een belangrijke werkgever, betrokken burger, en een spil in de lokale economie. Daarom zijn bloeiende MKB bedrijven een voorwaarde voor een levendige maatschappij met diversiteit, sociale samenhang en een gezond, menselijk leefklimaat.

beUnited is de grootste en krachtigste belangengroep van het MKB met meer dan 39.000 leden. Help ons het MKB nog krachtiger te verenigen, inspireren, informeren, verbinden, ondersteunen en de ondernemersbelangen te behartigen. 

 Sluit je aan! 

beUnited Memberships

 

Graag delen en meedoen voor de stap naar een humane samenleving

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Oproep beUnited MKB Kom in actie Martina Groenveld Pancras Pouw

Voor de 2e keer zijn het Midden & Klein Bedrijf (MKB) de dupe van het overheidsbeleid.

Wat speelt er binnen deze sector? Die eigenlijk de grootste werkgever van Nederland is…

Er zijn veel vragen met betrekking tot de status maar ook de houding van het MKB, stel nu dat de meeste bedrijven failliet gaan, dan zal werkgelegenheid in de toekomst betekenen in loondienst bij grote multinationals en is er voor creativiteit en ondernemerschap geen ruimte meer.

Martina Groenveld heeft Pancras Pouw van beUnited (brancheorganisatie) uitgenodigd om te weten te komen wat er speelt en wat uiteindelijk een wenselijke situatie is. Want het wordt denkt ze, ook tijd dat we praten over een oplossing die vanuit de ondernemers zelf komt.

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited Stuk Paspoort

Voorheen was een paspoort nodig om naar een land te gaan waar je niet woonde. De Europese Unie werd de burger verkocht om zo vrij binnen Europa te mogen reizen. Verder is er voor de burger persoonlijk in de EU niet veel voordeel voelbaar. En op dit moment heeft de burger in de EU niet veel meer rechten dan een Brexit Brit. Wij komen zelfs niet veel verder meer dan de stoep voor de lokale McDonalds.

Voor de grap ben ik afgelopen weekend met een paar QR-pas houders een dagje zonder QR pas op pad gegaan, en ik wil hierbij iedereen adviseren dat een dag te doen.

Doe even alsof je ongevaccineerd bent of niet kunt aantonen dat je corona hebt gehad en geen test hebt gedaan. Zie het even als oefening voor het geval je voor februari 2022 je booster prik nog niet hebt gekregen (of niet meer wil). Wij kunnen je vertellen, dan ga je het pas voelen, je gevoel liegt niet, je voelt dan gewoon dat het zo niet verder kan.

Een vergelijking met de bezetting in de 2e wereld oorlog mag je wat ons betreft gewoon maken want we hebben niet voor niets beloofd dat we dat nooit zullen vergeten. Je kunt nu zonder QR voelen wat jouw doodgewone opa en oma hebben meegemaakt. Dan bedoel ik de Opa en Oma die als gewone burger in de oorlog in een bezet land woonde. Gewone mensen die alleen op de bon boodschappen mochten doen, zich aan een avondklok moesten houden en willekeurig hun ID bewijs moesten laten zien.

Vandaag de dag is er in Australië zelfs een vergelijk te maken met de ervaring van mijn vader die op 16 jarige leeftijd opgepakt werd omdat hij na spertijd op straat liep en in een werkkamp werd gezet. En ja, helaas in Australië kun je vandaag de dag voor 14 dagen in een zwaar bewaakt kamp worden gezet als uit contactonderzoek blijkt dat je in contact bent geweest met iemand die besmet is.

Dus ga eens met een paar vrienden een dag de stad in zonder jullie QR code en vergeet even de privileges die je hebt gekregen omdat je de adviezen van het OMT en VWS netjes hebt opgevolgd. Onder de belofte dat we onze vrijheden (zonder pas) terug zouden krijgen.

Wat zegt jullie intuïtie zonder die QR, jullie onderbuikgevoel, is dit de oplossing die we willen of zullen we snel ons geld in de zorg, de bescherming van kwetsbaren, een gezonde leefstijl en ventilatie steken?

Want waar gaat dit anders naar toe? Er is in deze 2 jaar nog geen enkele belofte nagekomen……

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
beUnited Covid-19-vaccins ethische, juridische en praktische overwegingen

Resolutie 2361 (2021)

Parlementaire Vergadering Raad van Europa

Debat van de Vergadering op 27 januari 2021 (5e vergadering) (zie doc. 15212)
Verslag van de Commissie sociale zaken, volksgezondheid en duurzame ontwikkeling, rapporteur: mevrouw De Temmerman. 
Door de Vergadering aangenomen tekst op 27 januari 2021 (5e vergadering).

1. De pandemie van Covid-19, een infectieziekte veroorzaakt door het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2, bracht in 2020 veel leed met zich mee. In december 2020 waren er wereldwijd meer dan 65 miljoen gevallen geregistreerd en waren er meer dan 1,5 miljoen levens verloren gegaan. De ziektelast van de pandemie zelf, evenals de volksgezondheidsmaatregelen die nodig zijn om deze te bestrijden, hebben de wereldeconomie verwoest, reeds bestaande breuklijnen en ongelijkheden blootgelegd (ook in de toegang tot gezondheidszorg) en werkloosheid, economische achteruitgang en armoede veroorzaakt.

2. Een snelle wereldwijde inzet van veilige en efficiënte vaccins tegen Covid-19 zal essentieel zijn om de pandemie in te dammen, gezondheidszorgstelsels te beschermen, levens te redden en de wereldeconomieën te helpen herstellen. Hoewel niet-farmaceutische interventies zoals fysieke afstand, het gebruik van mondkapjes, frequent handen wassen, evenals shutdowns en lockdowns, hebben bijgedragen aan het vertragen van de verspreiding van het virus, stijgen de infectiecijfers nu weer over het grootste deel van de wereld. Veel lidstaten van de Raad van Europa ervaren een tweede golf die erger is dan de eerste, terwijl hun bevolking steeds meer “pandemiemoeheid” ervaart en zich gedemotiveerd voelt over het volgen van aanbevolen gedrag om zichzelf en anderen tegen het virus te beschermen.

3. Zelfs snel ingezette, veilige en effectieve vaccins zijn echter geen onmiddellijk wondermiddel. Na de feestdagen eind 2020 en begin 2021, met zijn traditionele binnenbijeenkomsten, zullen de besmettingscijfers in de meeste lidstaten waarschijnlijk zeer hoog zijn. Bovendien is er zojuist door Franse artsen een verband wetenschappelijk vastgesteld tussen buitentemperaturen en de incidentie van ziekten bij ziekenhuisopnames en sterfgevallen. Het is onwaarschijnlijk dat de vaccins voldoende zullen zijn om de infectiecijfers deze winter aanzienlijk te verlagen – vooral als rekening wordt gehouden met het feit dat de vraag op dit moment het aanbod ver overtreft. Het zal dus niet mogelijk zijn om een schijn van “normaal leven” te hervatten, zelfs niet in de beste omstandigheden, tot ten vroegste medio tot eind 2021.

4. Om de vaccins effectief te laten zijn, is de succesvolle inzet en voldoende opname ervan van cruciaal belang. De snelheid waarmee de vaccins worden ontwikkeld, kan echter een gevoel van wantrouwen veroorzaken dat moeilijk te bestrijden is. Een rechtvaardige inzet van Covid-19-vaccins is ook nodig om hun werkzaamheid te waarborgen. Als vaccins niet breed genoeg worden verspreid in een zwaar getroffen gebied van een land, worden ze niet effectief om het tij van de pandemie te keren. Bovendien kent het virus geen grenzen en is het daarom in het belang van elk land om mee te werken aan het waarborgen van wereldwijde gelijkheid in toegang tot Covid-19-vaccins. Vaccin-aarzeling en vaccinnationalisme hebben het vermogen om de tot nu toe verrassend snelle en succesvolle Covid-19-vaccininspanning te laten ontsporen, door het SARS-CoV-2-virus te laten muteren en zo ‘s werelds meest effectieve instrument tegen de pandemie tot nu toe af te zwakken.

5. Internationale samenwerking is dus nu meer dan ooit nodig om de ontwikkeling, productie en eerlijke en rechtvaardige verdeling van Covid-19-vaccins te versnellen. De COVAX-faciliteit is het toonaangevende initiatief voor wereldwijde toewijzing en toegang tot vaccins. Covax wordt mede geleid door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), de Vaccine Alliance (Gavi) en de Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) en gebruikt financiering van landen die zich abonneren om het onderzoek, de ontwikkeling en de productie van een breed scala aan Covid-19-vaccins te ondersteunen en te onderhandelen over hun prijzen. Adequaat vaccinbeheer en logistiek in de toeleveringsketen, die internationale samenwerking en voorbereiding door de lidstaten vereisen, zullen ook nodig zijn om de vaccins op een veilige en billijke manier te leveren. In dit verband vestigt de Parlementaire Vergadering de aandacht op de door de WHO ontwikkelde richtsnoeren voor landen inzake de voorbereiding, uitvoering en besluitvorming op landniveau.

6. De lidstaten moeten nu al hun immunisatiestrategieën voorbereiden om doses op een ethische en billijke manier toe te wijzen, onder meer door te beslissen welke bevolkingsgroepen prioriteit moeten krijgen in de beginfase wanneer het aanbod schaars is, en hoe de vaccinatie kan worden uitgebreid naarmate de beschikbaarheid van een of meer Covid-19-vaccins verbetert. Bio-ethici en economen zijn het er grotendeels over eens dat personen ouder dan 65 jaar, mensen jonger dan 65 jaar met onderliggende gezondheidsproblemen die hen een hoger risico op ernstige ziekte en overlijden geven, gezondheidswerkers (vooral degenen die nauw samenwerken met personen die zich in risicogroepen bevinden) en mensen die in essentiële infrastructuur werken, prioriteit moeten krijgen voor vaccinatie. Kinderen, zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, voor wie tot nu toe geen vaccin is toegelaten, mogen niet worden vergeten.

7. Wetenschappers hebben in recordtijd opmerkelijk werk verricht. Het is nu aan de regeringen om in actie te komen. De Assemblee steunt de visie van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties dat een Covid-19-vaccin een wereldwijd publiek goed moet zijn. Immunisatie moet voor iedereen, overal beschikbaar zijn. De Vergadering dringt er derhalve bij de lidstaten en de Europese Unie op aan om:

7.1 met betrekking tot de ontwikkeling van Covid-19-vaccins:

7.1.1 zorgen voor kwalitatief hoogwaardige proeven die deugdelijk zijn en op ethische wijze worden uitgevoerd in overeenstemming met de relevante bepalingen van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de waardigheid van de mens met betrekking tot de toepassing van biologie en geneeskunde: Verdrag inzake de rechten van de mens en de biogeneeskunde (ETS nr. 164, Verdrag van Oviedo) en het aanvullend protocol betreffende biomedisch onderzoek (CETS nr. 195), en die geleidelijk kinderen, zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven omvatten;

7.1.2 ervoor te zorgen dat de toezichthoudende instanties die belast zijn met de beoordeling en toelating van vaccins tegen Covid-19 onafhankelijk zijn en beschermd zijn tegen politieke druk;

7.1.3 ervoor te zorgen dat de relevante minimumnormen inzake veiligheid, werkzaamheid en kwaliteit van vaccins worden nageleefd;

7.1.4 doeltreffende systemen invoeren voor het toezicht op de vaccins en hun veiligheid na de uitrol ervan onder de algemene bevolking, ook om de langetermijneffecten ervan te monitoren;

7.1.5 onafhankelijke vaccinatiecompensatieprogramma’s opzetten om te zorgen voor compensatie voor onnodige schade als gevolg van vaccinatie;

7.1.6 bijzondere aandacht besteden aan mogelijke handel met voorkennis door farmaceutische leidinggevenden of farmaceutische bedrijven die zichzelf onnodig verrijken op kosten van de overheid, door uitvoering te geven aan de aanbevelingen in Resolutie 2071 (2015) “Volksgezondheid en de belangen van de farmaceutische industrie: hoe kan het primaat van de volksgezondheidsbelangen worden gewaarborgd?”;

7.1.7 de belemmeringen en beperkingen die voortvloeien uit octrooien en intellectuele-eigendomsrechten uit de weg te ruimen om ervoor te zorgen dat vaccins in alle landen en onder alle burgers op grote schaal worden gebruikt;

7.2 met betrekking tot de toewijzing van Covid-19-vaccins:

7.2.1 ervoor te zorgen dat het in artikel 3 van het Verdrag van Oviedo neergelegde beginsel van billijke toegang tot gezondheidszorg in de nationale plannen voor de toewijzing van vaccins wordt gewaarborgd, waarbij wordt gegarandeerd dat Covid-19-vaccins beschikbaar zijn voor de bevolking, ongeacht geslacht, ras, religie, juridische of sociaaleconomische status, draagvermogen, locatie en andere factoren die vaak bijdragen tot ongelijkheden binnen de bevolking;
7.2.2 strategieën ontwikkelen voor een rechtvaardige verdeling van Covid-19-vaccins in de lidstaten, rekening houdend met het feit dat het aanbod in eerste instantie laag zal zijn, en plannen maken voor de uitbreiding van de vaccinatieprogramma’s naarmate het aanbod toeneemt; het advies van onafhankelijke nationale, Europese en internationale bio-ethische comités en -instellingen, alsmede van de WHO, volgen bij de ontwikkeling van deze strategieën;

7.2.3 ervoor te zorgen dat personen binnen dezelfde prioritaire groepen gelijk worden behandeld, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren, zoals ouderen, mensen met onderliggende aandoeningen en gezondheidswerkers, met name degenen die nauw samenwerken met personen die tot risicogroepen behoren, en mensen die werken in essentiële infrastructuur en openbare diensten, met name in sociale diensten; openbaar vervoer, wetshandhaving en scholen, evenals degenen die in de detailhandel werken;

7.2.4 gelijke toegang tot Covid-19-vaccins tussen landen te bevorderen door internationale inspanningen te ondersteunen, zoals de Access to Covid-19 Tools (ACT) Accelerator (ACT-Accelerator) en de COVAX-faciliteit;

7.2.5 af te zien van het aanleggen van voorraden Covid-19-vaccins, omdat dit het vermogen van andere landen om vaccins voor hun bevolking aan te schaffen ondermijnt, en ervoor zorgt dat het aanleggen van voorraden niet leidt tot escalerende vaccinprijzen voor degenen die geen voorraden kunnen aanleggen; audits en due diligence uit te voeren om te zorgen voor een snelle invoering van vaccins tegen minimale kosten op basis van de behoefte en niet op basis van marktmacht;

7.2.6 ervoor te zorgen dat elk land zijn gezondheidswerkers en kwetsbare groepen kan vaccineren voordat vaccinatie wordt uitgerold naar niet-risicogroepen, en daarom overwegen vaccindoses te doneren of te accepteren dat prioriteit wordt gegeven aan landen die dit nog niet hebben kunnen doen, rekening houdend met het feit dat een eerlijke en billijke wereldwijde toewijzing van vaccindoses de meest efficiënte manier is om de pandemie te bestrijden en de daarmee gepaard gaande sociaaleconomische lasten te verminderen.

7.2.7 ervoor te zorgen dat Covid-19-vaccins waarvan de veiligheid en doeltreffendheid zijn vastgesteld, toegankelijk zijn voor iedereen die ze in de toekomst nodig heeft, door zo nodig een beroep te doen op verplichte vergunningen tegen betaling van royalty’s;

7.3 met betrekking tot het waarborgen van een hoge vaccinopname:

7.3.1 ervoor te zorgen dat de burgers worden geïnformeerd dat vaccinatie niet verplicht is en dat niemand onder politieke, sociale of andere druk staat om zich te laten vaccineren als hij dat niet wil;

7.3.2 ervoor te zorgen dat niemand wordt gediscrimineerd omdat hij niet is gevaccineerd, vanwege mogelijke gezondheidsrisico’s of omdat hij niet wil worden gevaccineerd;

7.3.3 in een vroeg stadium doeltreffende maatregelen nemen om desinformatie, desinformatie en aarzeling met betrekking tot Covid-19-vaccins tegen te gaan;

7.3.4 transparante informatie te verspreiden over de veiligheid en mogelijke bijwerkingen van vaccins, samen te werken met en sociale mediaplatforms te reguleren om de verspreiding van verkeerde informatie te voorkomen;

7.3.5 de inhoud van contracten met vaccinproducenten op transparante wijze bekend te maken en deze openbaar te maken voor parlementaire en publieke controle;

7.3.6 samenwerken met niet-gouvernementele organisaties en/of andere lokale initiatieven om gemarginaliseerde groepen te bereiken;

7.3.7 samen met lokale gemeenschappen bij de ontwikkeling en uitvoering van op maat gesneden strategieën ter ondersteuning van de invoering van vaccins;

7.4 met betrekking tot Covid-19 vaccinatie voor kinderen:

7.4.1 zorgen voor een evenwicht tussen de snelle ontwikkeling van vaccinatie voor kinderen en het naar behoren aanpakken van veiligheids- en werkzaamheidsproblemen en het waarborgen van de volledige veiligheid en werkzaamheid van alle vaccins die aan kinderen ter beschikking worden gesteld, met de nadruk op het belang van het kind, overeenkomstig het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van het kind;

7.4.2 zorgen voor kwalitatief hoogwaardige proeven, met de nodige zorg voor relevante waarborgen, in overeenstemming met internationale wettelijke normen en richtsnoeren, met inbegrip van een eerlijke verdeling van de voordelen en risico’s voor de onderzochte kinderen;

7.4.3 ervoor te zorgen dat naar behoren rekening wordt gehouden met de wensen van kinderen, in overeenstemming met hun leeftijd en volwassenheid; wanneer de toestemming van een kind niet kan worden gegeven, ervoor zorgen dat de instemming in andere vormen wordt verstrekt en dat deze gebaseerd is op betrouwbare en leeftijdsgeschikte informatie;

7.4.4 het Kinderfonds van de Verenigde Naties (UNICEF) steunen bij zijn inspanningen om vaccins van fabrikanten die overeenkomsten hebben met de COVAX-faciliteit te leveren aan degenen die ze het meest nodig hebben;

7.5 met betrekking tot het waarborgen van de monitoring van de langetermijneffecten van Covid-19-vaccins en de veiligheid ervan:

7.5.1 zorgen voor internationale samenwerking voor het tijdig opsporen en ophelderen van veiligheidssignalen door middel van real-time wereldwijde gegevensuitwisseling over ongewenste voorvallen na immunisatie (AEFI’s);

7.5.2 vaccinatiecertificaten alleen gebruiken voor het beoogde doel om de werkzaamheid van het vaccin, mogelijke bijwerkingen en bijwerkingen te controleren;

7.5.3 Eventuele lacunes in de communicatie tussen lokale, regionale en internationale volksgezondheidsinstanties die AEFI-gegevens verwerken, weg te werken en tekortkomingen in bestaande netwerken voor gezondheidsgegevens weg te werken;

7.5.4 de geneesmiddelenbewaking dichter bij de gezondheidszorgstelsels brengen;

7.5.5 steun het opkomende gebied van “adversomics”-onderzoek, dat interindividuale variaties in vaccinresponsen bestudeert op basis van verschillen in aangeboren immuniteit, microbiomen en immunogenetica.

8. Onder verwijzing naar Resolutie 2337 (2020) over democratieën die met de Covid-19-pandemie worden geconfronteerd, bevestigt de Vergadering opnieuw dat parlementen, als hoeksteeninstellingen van de democratie, hun drievoudige rol van vertegenwoordiging, wetgeving en toezicht in pandemische omstandigheden moeten blijven spelen. De Assemblee roept de parlementen dan ook op om deze bevoegdheden, waar nodig, ook uit te oefenen met betrekking tot de ontwikkeling, toewijzing en distributie van Covid-19-vaccins.

BRON

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print