Mijn zoon heeft een tijd gehad waarin hij (in onze ogen) veel te veel aan het gamen was. Wij vonden daar van alles van, maar we ontdekten gelukkig ook dat hij er ontzettend veel van leerde. Tactisch denken bijvoorbeeld.
In een van de games die hij speelde, werd er gehandeld in wapens, voertuigen en uitrustingen. Heel erg niet mijn ding, maar daar gaat het even niet over. Wat mijn zoon ontdekte, was dat hij veel betere deals kon sluiten als hij tegen de stroom in ging. Als er nieuwe handelswaar op de markt was, dan waren de prijzen enorm hoog, om vervolgens vaak weer redelijk snel te dalen als de belangstelling voor het nieuwe eraf was.
Mijn zoon kocht en verkocht precies tegengesteld aan wat iedereen deed. Niet het nieuwste van het nieuwste tegen de hoogste prijs, maar juist later als de prijzen gedaald waren en hij er toch weer een mooie winst op kon maken. Hij was er na verloop van tijd behoorlijk goed in en haalde veel betere resultaten dan veel van zijn vrienden, die met de grote stroom mee kochten en verkochten.
In het ondernemerschap is het precies hetzelfde.
Ik spreek op dit moment veel ondernemers die allerlei activiteiten uitstellen tot na de zomer, omdat nu toch iedereen met vakantie is. En dat is zonde, want juist in de zomermaanden kun je goed zakendoen.
- Veel mensen hebben het rustiger dan anders, dus is er nu juist ruimte voor de dingen waar ze op andere momenten in het jaar geen tijd voor hebben.
- Je kunt juist in rustiger tijden heel veel tijd en energie in je marketing steken zodat je in drukkere periodes alles hebt klaarstaan en alleen maar hoeft te plaatsen.
- Er zijn misschien minder mensen aanwezig – en dat geldt dus ook op social media. Jouw posts zullen waarschijnlijk meer bereik krijgen omdat de spoeling minder dun is. Er is minder overload.
Maak dus gebruik van die zomermaanden! Als je nu stilvalt, kost het na je vakantie tien keer meer moeite om de boel weer op gang te brengen. En hoe heerlijk is het om met vakantie te gaan en te weten dat alles al helemaal klaarstaat zodat je na je vakantie direct lekker aan de slag kunt?
Over beUnited
beUnited is een netwerkorganisatie met 39.000 members, 81 ambassadeurs, 50 partners en 600 events per jaar en behartigt als belangenorganisatie, de belangen van zelfstandig ondernemers in Nederland zoals MKB, Horeca, Boeren, Retail en ZZP.
beUnited is een krachtige en onafhankelijke belangenorganisatie van, voor en door zelfstandig (MKB) ondernemers waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan en waar wij uitgaan van het mens besef dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is.
Wil je meer informatie over de belangenbehartiging en de koers van beUnited, lees dan onze uitgangs & standpunten.
Sluit je aan
beUnited wil een alternatief voor een samenleving waarin met name grote multinationals hun stempel zetten. beUnited is voor een lokale circulaire samenleving. Een nieuwe economie waarin inventiviteit voorop staat, iedereen gelijke kansen heeft en waar iedereen profiteert van de welvaart.
Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig (MKB) ondernemers daadwerkelijk gehoord zal worden. Klik hier om jezelf, het bedrijf of de branche-, beroepsorganisatie aan te sluiten.